توسعه حمل و نقل جاده ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی

توسعه و پیشرفت جاده ها و راه های شهری و روستایی از جمله دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب در خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته می‌شود،اهمیت پرداختن به موضوع دستاورد‌های انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاورد‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود.

خدمات جمهوری اسلامی ایران در استان خراسان جنوبی نیز با رشد زیرساخت‌های توسعه،ارتقای وضعیت رفاهی مردم و تبدیل شدن به استانی پیشرو تجلی یافته است. این دستاورد‌ها در بخش‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وکشاورزی بر چهره و سیمای استان خراسان جنوبی مشهود و ملموس است.

پیشرفت استان خراسان جنوبی در دولت‌های مختلف با آهنگ متناسب با زمان خود پیش رفته است که توسعه راه های شهری و روستایی این استان پس از انقلاب اسلامی از جمله دستاورد‌های عظیم این نظام در استان خراسان جنوبی است.

 

توسعه  حمل و نقل جاده ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی

رونق جاده ها پس از انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی

جعفری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت:راه به عنوان یکی از عناصر مهم برای پیشبرد اهداف صنعتی، اقتصادی و کشاورزی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه ‌یافتگی در هر منطقه، وجود جاده‌های ایمن برای ارتباط با سایر نقاط است. 

وی افزود:در حال حاضر خراسان جنوبی دارای ۱۷ هزار کیلومتر راه است که یک هزار و ۶۲ کیلومتر راه اصلی، ۱۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه فرعی  و روستایی و ۴۲۷ کیلومتر نیز راه یک طرفه است. 

جعفری با اشاره به وضعیت راه های شهری و روستایی این استان تا پیش از انقلاب اسلامی،گفت:عمده راه های بین شهری راه فرعی بودند که در برخی از مسیرها حتی راه ها به صورت شنی بود. راه های روستایی سطح استان نیز رویه خاکی داشتند که بسیاری از این راه ها فاقد مشخصات فنی و به صورت مالرو بودند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی  توسعه و ایمن سازی جاده ها و راه های استان در دستور کار دولت قرار گرفت،افزود:در سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۶۲.۷ کیلومتر راه روستایی در قالب ۱۴ پروژه در استان به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت:در راستای افتتاح این پروژه‌ها ۱۷ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و در حال حاضر از مجموع ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار ۸۲۲ روستا از نعمت آسفالت برخوردار هستند.

جعفری با اشاره به اینکه ۱۴ پروژه راه روستایی در شش شهرستان واقع شده است،افزود: سه پروژه به طول ۲۲ کیلومتر در شهرستان طبس،سه پروژه به طول ۱۳.۵ کیلومتر در شهرستان بیرجند،سه پروژه به طول ۱۰.۳ کیلومتر در شهرستان قاین،دو پروژه به طول ۱۰ کیلومتر در شهرستان نهبندان و سه پروژه به طول هفت کیلومتر در شهرستان‌های بشرویه و سربیشه به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد ۲۵۵ خانوار با جمعیت ۸۰۰ نفر از مزایای راه آسفالت در استان به طور مستقیم برخوردار شده‌اند،اظهر کرد:تعداد ۱۴ روستا نیز که شش روستا بالای ۲۰ و هشت روستا زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند از راه آسفالته برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۶ درصد جمعیت روستایی استان از راه آسفالته برخوردار هستند،گفت:تعداد ۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار نیز فاقد راه آسفالته هستند که راه ۶۵ روستا در دست اجرا و تنها عملیات ۳۱ روستا باید آغاز شود.

توسعه  حمل و نقل جاده ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی

جعفری با بیان اینکه حدود ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی باید تکمیل شود تا بتوان عملیات جدیدی را آغاز کرد،افزود:16 روستا در شهرستان بیرجند،۱۸ روستا در شهرستان سربیشه،۱۸ روستا در شهرستان نهبندان، ۱۷ روستا در شهرستان درمیان، ۱۰ روستا در شهرستان قاین 8 روستا در شهرستان خوسف،پنج شهرستان در شهرستان طبس و 3 روستا در شهرستان زیرکوه فاقد راه آسفالته هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت:در حال حاضر ۴۱ پروژه به طول ۲۰۰ کیلومتر در استان در دست اجرا است که بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان در راستای تکمیل این پروژه‌ها با پیمانکاران قرارداد منعقد شده است.

جعفری افزود:درخواست اکثر مردم روستاها ایجاد راه دوم یا اتصال شبکه راه‌ها است که در حال حاضر یک هزار و ۸۶۶ کیلومتر باند دوم در قالب ۱۲ پروژه در برنامه راه و شهرسازی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از مجموع باند دوم استان تاکنون ۴۶۰ کیلومتر آسفالت شده است، گفت:حدود ۲۱۴ کیلومتر باند دوم طی سه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر ۴۵۹ کیلومتر نیز در دست اجرا است.

جعفری با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۱۶ کیلومتر باند دوم آسفالت شده است،افزود:از مجموع آسفالت باند دوم ۱۹ کیلومتر در محور بیرجند- قاین بازگشایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲.۵ کیلومتر سه محور بیرجند- قاین نیز به زودی بازگشایی خواهد شد،اظهار کرد: ۳۲ کیلومتر در محور دیهوک- راور و ۱۲ کیلومتر در محور سه‌راهی روم تا آفریز نیز به زودی بازگشایی می شوند.

وی تصریح کرد: ۱۶ کیلومتر در باند دوم در محور اسدیه، ۱۲ کیلومتر در محور شوسف- نهبندان و ۱۷ کیلومتر در محور طبس- اصفهان نیز تا پایان سال ۹۶ تکمیل خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان آماده آسفالت است،گفت:میزان مطالبات پیمانکاران در باندهای دوم ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ بوده که تاکنون ۴۵ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه پرداخت شده است.

توسعه  حمل و نقل جاده ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی

جاده ها ، مهم ترین مسیرهای ارتباطی و پیوند اجتماع به یکدیگر

رضایی، فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  گفت:یکی از مهم ترین مسیرهای ارتباطی و پیوند اجتماع به یکدیگر جاده ها هستند و به همین دلیل وجود و ایمن بودن آن از اهمیت زیادی برخوردار است،چرا که هر گونه عیب و نقصی در جاده ها ممکن است موجب بروز خطر و ایجاد حادثه برای ترددکنندگان و مسافران شود.

وی افزود:مخاطره آمیزترین جاده استان در شش ماهه اول امسال محور بیرجند – قائن، دیهوک- راور و بیرجند- اسدیه  بوده است که بیشترین تلفات جاده ای را به خود اختصاص داده است.

رضایی با اشاره به اینکه راه ، انسان و وسیله نقلیه سه عاملی هستند که می توانند نقش به سزایی در کاهش تلفات جاده ای داشته باشد،گفت:اکثر جاده های استان دو طرفه هستند که ۸۰ درصد حوادث جاده ای را به خود اختصاص داده است.

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال های گذشته تصادفات بی شماری در سطح جاده های استان به وقوع می پیوست،افزود:به برکت انقلاب اسلامی محورهای  ارتباطی استان به سمت دو بانده شدن ارتقا یافته است که اقدامی مناسب برای کاهش تلفات جاده ای محسوب می شود.

وضعیت راه‌های خراسان جنوبی  که تمام مسائل استان را تحت‌الشعاع قرار داده به برکت انقلاب اسلامی اغلب دارای استاندارد راه های فرعی و روستایی و کارکردی های ترانزیتی است.

در سال های گذشته بیشتر تصادف‌های رخ داده در جاده‌های دوطرفه منجر به فوت و جرح می شد که با ایمن سازی و دوبانده شدن جاده ها آمار تصادف‌ها درجاده‌های استان کاهش پیدا کرده است که  یکی از مهم ترین فعالیت های استان خراسان جنوبی پس از انقلاب اسلامی محسوب می شود و احداث راه‌های مناسب و جاده‌های دو بانده که از نیازهای این استان است و نقش به سزایی در تأمین امنیت جانی افراد و نیز توسعه تجاری و اقتصادی دارد همچنان در دستور کار مسئولان قرار دارد.

گزارش :فاطمه غلامی

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.