روحانی در نشست اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید» مطرح کرد؛

تشریح جزییات خانه‌دار شدن مردم در بافت‌های فرسوده

رئیس جمهور جزییات ساخت و واگذاری خانه دار شدن مردم در بافت‌های فرسوده را تشریح کرد.

تشریح جزییات خانه‌دار شدن مردم در بافت‌های فرسودهبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در نشست اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید» با اشاره به سالروز بیعت تاریخی همافران با حضرت امام خمینی(ره) در ۱۹ بهمن ۵۷، گفت: پرسنل نیروی هوایی در آن زمان کار بزرگی را انجام دادند و ضربه نهایی را بر پیکره رژیم پوسیده گذشته وارد کردند.

وی افزود: نیروهای مسلح و ارتش در ایام انقلاب روزهای سختی را گذراندند اما در پایان با پیوستن به مردم و کمک به پیروزی انقلاب اسلامی نمره خوبی دریافت کردند و در این میان نمره نیروی هوایی بیشتر و بهتر بود.

رئیس جمهور اظهار کرد: بیعت همافران با امام راحل امید بزرگی را در دل‌های مردم انقلابی ایجاد کرد و با کاری که نیروی هوایی در آن زمان انجام داد، توطئه‌های آمریکا به کلی نابود گردید، چرا که رژیم گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در ارتش بر روی نیروی هوایی انجام داده بود و پرسنل ارشد نیروی هوایی، تنها نیرویی بود که سالانه با فرد دیکتاتور ملاقات داشت لذا این نیرو برایشان اهمیت زیادی داشت، البته بعدها هم روی نیروی هوایی سرمایه‌گذاری کردند که با عنایات الهی ناموفق شدند.

روحانی گفت: پرسنل ارتش و نیروی هوایی تلاش‌ چشمگیری در سی و نه سال گذشته بویژه در دوران دفاع مقدس داشتند و نیروی هوایی یک روز پس از شروع جنگ با 140 فروند هواپیما اهداف استراتژیک را در عراق بمباران کرده و روحیه دشمن را نابود کرد و با این کار خود ضربه سخت و سنگینی بر رژیم صدام وارد ساخت و بزرگترین نور امید برای آینده دفاع مقدس را روشن کرد و از آن روز به بعد معلوم شد که ملت ایران پیروز و موفق است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهمترین پیام زلزله های اخیر، نوسازی سریعتر بافت های فرسوده است، اظهار کرد: مهمترین اصل دولت در بخش مسکن، حفظ سلامتی و زندگی مردم است، مردم ساکن در بافتهای فرسوده باید با شرایط آسان به خانه امن برسند، به هر ساکن بافت فرسوده، مسکنی با 20 درصد زیر بنای بیشتر تحویل می شود.

وی با بیان اینکه دولت فروش سریع 50 درصد واحدهای ایجاد شده در طرح بازآفرینی را تضمین می کند، تاکید کرد: ساختمان‌هایی که تحویل مردم می شود باید در برابر زلزله حداقل 7.5 ریشتری مقاوم باشد.

رئیس جمهور گفت: طرح بازآفرینی شهری برنامه اساسی دولت برای مسکن خانه‌اولی‌ها، صیانت از جان و سلامت مردم و نوسازی محلات کهنه و فرسوده است.

روحانی مسکن را محل آرامش و آسایش توصیف کرد و با اشاره به اهمیت آن در زندگی و نشاط مردم، تصریح کرد: ساختمان بایستی با ویژگی‌هایی که برای ساخت در نظر گرفته می‌شود، محلی برای آرامش باشد و با توجه به سختی‌های اجاره‌نشین بودن، داشتن خانه‌ای مناسب، به حق یکی از آرزوهای زوجین است.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: خانه‌دار کردن جوانان وظیفه بسیار سنگینی است، البته باید تأکید کنم که دولت خانه‌ساز خوبی نیست؛ همچنان که تاجر و بنگاه‌دار خوبی هم نیست، معتقدم هر کاری که بر عهده دولت قرار دارد و می‌توان آن را به مردم واگذار کرد، بایستی همه آن امور به مردم واگذار شود.

وی با تأکید بر اینکه بایستی بنگاه‌های اقتصادی دولتی و عمومی به مردم واگذار شوند، گفت: وظیفه دولت اداره بنگاه‌های اقتصادی نیست و باید چنین بنگاه‌هایی به مردم واگذار شود و نهادهای عمومی و نیروهای مسلح نیز بایستی همین کار را انجام دهند.

رئیس جمهور افزود: در بخش مسکن بایستی ساخت و ساز آن در اختیار مردم و شرکت‌های خصوصی باشد و دولت در این حوزه وظیفه حمایت و پشتیبانی دارد.

روحانی با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم دغدغه مسکن و بافت‌های فرسوده داشته است، اظهار کرد: زلزله کرمانشاه پیام مهمی داشت و اینکه باید صدای مردم را بشنویم و معتقدم بایستی صدای زمین و آسمان را هم شنید، کاهش نزولات آسمانی در حقیقت صدای آسمان است و اعلام می‌کند که خشکسالی خواهیم داشت، لذا باید کشاورزان و دستگاه‌های مربوطه خودشان را برای شرایط جوی جدیدی که وجود خواهد داشت، آماده کنند و در حقیقت بر مبنای صدای آسمان عمل کنند.

وی افزود: زلزله اخیر صدای بسیار روشن و رسایی داشت و با توجه به اینکه بخشی از کشورمان روی گسل و خط زلزله قرار دارد، لازم است برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آن آماده باشیم، لذا اولین هدف دولت در بافت‌های فرسوده در کنار نوآفرینی و احیاء این مناطق، صیانت از جان و حیات مردم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای پیشگیری از حوادث ناشی از زلزله باید طراحی‌های مناسبی انجام دهیم تا مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند با شرایط آسان از مسکن مقاومی برخوردار شوند، اظهار کرد: برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های فرسوده بهترین و اصلی‌ترین راه این است که کل محله به بافت سالم، پایدار و کم‌مصرف تبدیل شود و برنامه دولت در این راستا قرار دارد.

روحانی با بیان اینکه مسکن باید مشتمل بر فرهنگ ایرانی و سنتهای اجتماعی باشد، بیان کرد: در ساخت و سازهای جدید ضرورت دارد، مسائل اجتماعی و فرهنگی مورد توجه بوده و ساختمانی همراه با فرهنگ، سنت‌ها و سلیقه ایرانی ساخته شود؛ همچنین باید توجه داشت که نیازمندی‌های هر اقلیم و منطقه‌ای با اقلیم دیگر متفاوت است، لذا ضمن آگاهی از این مسایل باید در مسیر ساخت و ساز گام برداشت.

وی ضرورت فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب در بازآفرینی بافت‌های فرسوده را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این نوع از نوسازی ها قبل از بودجه و ورود دستگاه‌های اجرایی، آمادگی مردم و افکار عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راستا صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی با ارایه اخبار و گزارشات هنرمندانه می‌توانند در پیشبرد این طرح نقش بسزایی ایفا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نوسازی بافت های فرسوده باید محله محور باشد، افزود: لازم است نقشه و ماکت محله بازآفرینی شده و پیش از آغاز عملیات اجرایی در ابتدای آن محله نصب شود تا مردم از آن اطلاع داشته باشند و باید به قدری مشوق ایجاد کرد که مردم مشتاقانه در این مسیر گام بردارند.

روحانی تصریح کرد: در طرح بازآفرینی شهری کسانی که در محله فرسوده زندگی می‌کنند به جز واگذار کردن خانه فرسوده خود لازم نیست هیچ چیز دیگری پرداخت کنند و چنانچه 80 متر ساختمان فرسوده دارند به جای آن 100 متر ساختمان جدید تحویل می‌گیرند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برای ساخت واحدهای مسکونی جدید دولت نیازی به بودجه ندارد، البته بانک‌ها باید وارد عمل شوند و در این طرح دولت زمین رایگانی را در اختیار توسعه‌گر قرار می‌دهد و با توافقی که بین دولت و توسعه‌گر انجام می‌شود، حدوداً دو برابر خانه‌های فرسوده‌ای که تحویل داده شده، خانه جدید ساخته می‌شود و در ساخت این خانه‌ها همه تلاش دولت این است که مسایل بهداشتی، سلامت و کاهش مصرف انرژی در ساخت و ساز‌ها رعایت شود و به لحاظ مسایل فنی و مهندسی بتواند در برابر زلزله‌هایی با قدرت 7 یا 8 ریشتر مقاومت کند.

روحانی گفت: خواسته اصلی توسعه‌گر در بازآفرینی بافت‌های فرسوده این است که بتواند واحدهایی را که متعلق به خودش است بلافاصله به فروش برساند و در این راستا دولت تضمین می‌دهد با ارایه مشوق‌های لازم به مردم، توسعه‌گر بتواند 50 درصد متعلق به خود را در زمان کوتاهی بفروشد،ضمن اینکه در ساختمان‌هایی که توسعه‌گر آنها را احداث می‌کند، شهرداری هزینه پروانه اخذ نکرده و کمک‌های لازم را ارایه می‌دهد و همزمان بر اجرای ساختمان‌ها نظارت خواهد داشت و تمام امور زیرساختی محله بازآفرینی شده را دولت برعهده می‌گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک‌ها موظف هستند تسهیلات لازم را سریعاً در اختیار توسعه‌گر قرار دهد، گفت: براساس نامه‌ای که شهرداری و وزارت راه و شهرسازی به توسعه‌گر می‌دهد، بانک‌ها موظف هستند، بلافاصله تسهیلات لازم را در اختیار وی قرار دهند.

روحانی گفت: در هر منطقه‌ای که وزارت راه و شهرسازی تشخیص دهد که زمین مناسبی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دارد، این دستگاه‌ها مکلف هستند، آن زمین را به طور رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قراردهند و لذا زمین را دولت تهیه می‌کند و ساخت آن بر عهده توسعه‌گر است.

رئیس جمهور گفت: زوجین با سرمایه‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن، بیش از 6 برابر تسهیلات دریافت می‌کنند و دولت خود را متعهد می‌داند در توانمندسازی زوجین به آنها از طریق ارائه وام با کاهش تسهیلات بانکی کمک کند.

وی در ادامه به بانک مرکزی توصیه کرد هر زوجی که پولی را در صندوق پس‌انداز مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند، تسهیلاتی با نرخ تسهیلات 8 درصد دریافت کند و اگر بخواهند در منطقه بازآفرینی خانه‌ای تهیه کند، نرخ تسهیلات برای آنها 6 درصد محاسبه شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: طرح بازآفرینی شهری به مناسبت دهه فجر هدیه‌ای از طرف دولت دوازدهم به اهالی بافت‌های فرسوده، خانه اولی‌ها و نسل جوان است.

روحانی همچنین با اشاره به سایر فواید طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده، گفت: با اجرای این طرح ضمن اینکه محله های دارای بافت های فرسوده ارتقاء پیدا می‌کنند، سرمایه مردم نیز افزایش می‌یابد و محله جدید و بانشاط شکل می گیرد و معنای این طرح این است که صدای مردم در بافت‌های فرسوده، صدای مردم ضعیف و کم‌توان برای اینکه زندگی‌شان بهتر شود، صدای نسل جوان و خانه‌ اولی‌ها و صدای آنهایی که می‌خواهند شهرشان زیبا باشد و به آن افتخار کنند را شنیده‌ایم و دولت می‌خواهد در این افتخار و نشاط سهیم شود.

رئیس جمهور در ادامه توجه به رونق و اشتغال مسکن را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ مسکن از بخش‌های پیشران اقتصادی است و اگر به حرکت درآید می‌تواند اقتصاد را با شتاب مضاعفی به پیش ببرد.

روحانی خاطر نشان کرد: در طرح بازآفرینی شهری حتی اگر وزارت راه و شهرسازی و شهرداری هم حضور نداشته باشد و مردم و بخش خصوصی خودشان در این مسیر گام بردارند، باز هم دولت خود را مکلف می‌داند، تسهیلات و حمایت‌های لازم را به آنها ارایه دهد چرا که این طرح دولتی نیست، بلکه برنامه دولت برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
من از محموداباد مازندران پدر و مادرم در یک خانه کلنگی زندگی میکنن قبلا تحت پوشش کمیته امداد بودند ولی چون یه وام ده میلیونی برای جهزیه خواهرم از کمیته امداد گرفتن گفتن شما دیگه توانمند شدید از تحت پوشش کمیته گذاشتن کنارحالا اقساط همون وام با گرو گذاشتن کارت یارانه دارند پرداخت میکنن از یه طرف سقف خونشون داره میریزه واقعا داره میریزه بیاین تحقیق کنندچون ما آذری زبان هستیم هیچ مسئولی حرف مارا نمیشنوه از شما مسئولین خبرنگاران جوان خواهش میکنم ب گوش یه مسئولی برسونید آخه خدا رو خوش میاد دم از عدالت میزنیم ولی درعمل هیچ نشانه ای از عدالت نمیبینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
چرا فقط به ساکنان بافت فرسوده وام میدهند پس بقیه چی
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۰۳:۵۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
بادرودها خدمت سروران گرامی و زحمت کش ایران عزیزمان, اگر این طرحی ک جناب ریس جمهور فرمودند واقعیت نزدیک باشه, شعار نباشه حقیقتا عمل باشه
۱- بزرگترین طرحی متونه باشه حتی بزرگتر از مسکن مهر,
۲- این طرح نو,میتونه توانایی %۸۰ درصدی کشور و بالا ببره و %۵۰ در صدی مشکلات بیکاری و دغدغه مردم و پایین بیاره, بنده به نوبه خودم به این برنامه فرسوده مسکن و نمره صد افرین و به ریس جمهور محترم میدم البته اگر عملی شود,اگر شعار نباشد, بدرود هم وطن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
لطفا طرح های قدیمی را به اسم خود نزنید،وعده و وعید هم ندهید که بی مایه فتیر است.
مسکن مهر را برای قشر کم درآمد درست میکردید.خانه های قدیمی هم اکثرا مال افراد توانمند هستند که خود در بالای شهر زندگی میکنند آنها را مجبور کنید نوسازی کنند وسلام به فکر ما مستاجر ها باشید که پول خرید که نداریم هیچ پول رهن هم نداریم،خسته شدیم از گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
بافت فرسوده یک برنامه قدیمی هست که اجرا نشده حالا بعد پلاسکو فرصتی شده روش مانور بدن.خوب این چه دردی از مستاجرین وخانه بدوش ها دوا میکنه؟صاحب خانه های قدیمی که الان زمین و منطقه خونشون هم گران شده ومیلیاری ،وام میگیرن که خانه های نو بسازند .این کجای درد من مستاجر بی پول رو دوا میکنه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
خدا کنه زودتر اجرا بشه
Iran (Islamic Republic of)
نجاری
۱۹:۲۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
این وام های بافت فرسوده که پرداخت میشه سود چند درصد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
این قصه ها کی تمام می شود خدایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
باید جلوی فساد ادرای و کاغذ بازی گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
اگه خدا نکرده زلزله بیاد وای به حال ماست با این خانه های فرسوده
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۴۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
قیمت مسکن رو کاهش دهید خواهشا
-
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
اگر این گفته ها عملی شود قابل تقدیر می باشد چرا که ما زیاد وعده شنیدیم
Germany
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
چطور باید طرح تجمیع صورت بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
مسئولان به مردم کمک ومجبور کنه تا بافتهای فرسوده بیش از نیم قرن عمر دارن خانه چوبی گلنگی در سطح شهر مقاوم سازی شوند .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۳۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
با مسکن مهر همه ی اقشار کم درامد صاحب خونه میشن و همه اونایی که کارشون مربوط به ساختو ساز هست زندگیشون رونق میگیره و شادی و نشاط به خونه هاشون بر میگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
جلوی ساخت وسازهای غیر قانونی هرچه زودتر گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
مسکن مهر با همه مشکلاتش طرح خوبی که باعث شد افراد با درامد متوسط بتوانند صاحب حدقل یک خانه شوند.
مسکن مهر نزدیک به 5 میلیون خانواده را صاحب خانه کرد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
مسکن مهر با همه مشکلاتش طرح خوبی که باعث شد افراد با درامد متوسط بتوانند صاحب حدقل یک خانه شوند.
مسکن مهر نزدیک به 5 میلیون خانواده را صاحب خانه کرد
آخرین اخبار