تالار شیشه‌ای در هفته‌ای که گذشت:

حرکت بازار بورس در مدار آرامش

یک تحلیل گر بازار سرمایه گفت: در حالیکه بسیاری از بورس‌های جهان روز‌های سختی را سپری کردند، بازار بورس ایران در آرامش نسبی معاملات خود را دنبال کرد.

نوسانات بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشتامیرعلی امیر باقری تحلیل گر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص  وضعیت بازار سرمایه طی هفته گذشته، اظهار کرد: روز دوشنبه در حالیکه شاخص بورس‌های آمریکا و جهان دچار ریزش شد و دوشنبه سیاه ۱۹۸۷ را تداعی کردند، بازار بورس ایران در آرامش نسبی معاملات خود را دنبال کرد. این ریزش حتی گریبان ارز‌های رمزنگاری شده را نیز گرفت و بازار ارز‌های دیجیتال را با ریزش صدمیلیارد دلاری مواجه کرد. 

وی ادامه داد: در اولین روز معاملات، شنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ بازاری نسبتا منفی را شاهد بودیم. در بازار بورس و فرابورس به‌ترتیب تعداد ۵۸۵ میلیون و ۳۱۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۳۶۴ میلیارد و ۲۸۶۲ میلیارد ریال مورد معامله واقع شد. شاخص کل با ۰.۴۲ درصد کاهش در سطح ۹۷۷۱۹ واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با ۰.۱۳ درصد کاهش به رقم ۱۷۴۴۹ واحد رسید. شاخص ۵۰ شرکت فعالتر با ۰.۶۵ درصد منفی، بیشترین کاهش را از آن خود کرد. نماد‌های فولاد، فارس و فملی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند، در حالیکه بیشترین ارزش معاملات متعلق به نماد‌های فاسمین، فولاد و کگل بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: بازار یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵، شاهد دادوستد ۶۰۵ میلیون برگه سهم در بازار بورس و ۳۸۸ میلیون برگه در بازار فرابورس بود. به این ترتیب ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب به ارقام ۱۳۵۹ میلیارد ریال و ۱۸۱۰ میلیارد ریال رسید. تمامی شاخص‌های بازار در این میان مثبت بودند و شاخص کل هم وزن با رشد ۰.۳۵ درصدی و رسیدن به تراز ۱۷۵۰۹ واحدی بیشترین رشد را بنام خود ثبت کردوشاخص کل نیز ۰.۰۹ درصد افزایش یافت و به رقم ۹۷۸۰۸ واحد رسید. بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را نماد‌های جم، رانفور و شبندر داشتند و بیشترین تاثیر منفی متعلق به نماد‌های ومعادن و مبین بود. بیشترین ارزش ریالی معاملات در نماد‌های شخارک، جم و ومعادن به ثبت رسید.

امیرباقری یادآورشد: در روز دو شنبه ۱۳۹۶/۱۱/۱۶، ارزش معاملات ۷۴۸ میلیون برگه در بورس به ۱۵۰۴ میلیارد ریال رسید. در بازار فرابورس نیز معامله ۴۳۱ میلیون برگه به ارزش ۲۰۱۸ میلیارد ریال ثبت شد. شاخص کل و شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۰.۲۳ و ۰.۵۹ درصدی به سطوح ۹۸۰۳۳ و ۱۷۶۱۲ واحدی دست یافتند. در این روز تمامی شاخص‌های بازار نسبت به روز گذشته و میانگین ماه گذشته و ابتدای سال روندی افزایشی داشتند. نماد‌های فملی، وامید، خودرو و فولاد بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل و نماد وکار با ۱۶۰ واحد بیشترین اثر منفی را از خود بثبت رساندند. در این میان بیشترین ارزش ریالی معاملات متعلق به نماد‌های اخابر، فولاد، مبین، خپارس و جم بود. ارزش خرید حقیقی‌های بازار ۹۷۰ میلیارد ریال و فروش آنان ۹۳۳ میلیارد ریال بود. از سوی دیگر خرید حقوقی‌های بازار به رقم ۵۲۳ میلیارد ریال و فروش آن‌ها نیز به رقم ۵۶۰ میلیارد ریال بالغ گشت.

وی افزود: روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷، شاخص کل و شاخص هم وزن به ترتیب با ۰.۱۱ و ۰.۱۹ درصد کاهش به اعداد ۹۷۹۲۷ و ۱۷۵۷۹ واحد رسیدند. حجم معاملات بورس و فرابورس نیز بالغ بر ۷۱۷ میلیون و ۲۷۹ میلیون برگه و ارزش ریالی معاملات بترتیب ۱۴۸۴ میلیارد و ۲۲۸۷ میلیارد ریال گشت. در میان شاخص ها، شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با رشد حدود یک درصدی بیشترین میزان رشد را از آن خود کرد. نماد‌های فولاد، پارسان، کچاد، آپ و فملی بیشترین تاثیر را بر شاخص کل ثبت کردند. در حالیکه بیشترین ارزش ریالی معاملات متعلق به نماد‌های شوینده، فولاد، ختوقا، وخاورو فاسمین بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در آخرین روز معاملاتی هفته سوم بهمن ماه، چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ شاخص کل بازار با ۳۷۲ واحد افزایش در رقم ۹۸۳۰۰ واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با ۲۹ واحد افزایش به سطح ۱۷۶۰۷ واحد رسید. ارزش معاملات بازار بورس با داد و ستد ۶۲۷ میلیون برگه به ۱۳۰۵ میلیارد ریال و بازار فرابورس با مبادله ۲۵۲ میلیون برگه به ۱۳۶۳ میلیارد ریال رسید که نسبت به روز قبل و میانگین ماه گذشته کاهش داشت. تمامی شاخص‌های بازار نسبت به روز قبل و میانگین ماه گذشته و ابتدای سال رشد داشتند. شاخص صنعت با ۰.۴۵ درصد افزایش به رقم ۸۷۳۰۲ واحد رسید.

امیرباقری در پایان گفت: شاخص بازار اول و دوم نیز به ترتیب با رشد ۰.۵۴ و ۰.۱۶ درصد به سطوح ۶۹۷۹۰ و ۲۰۹۶۱۷ واحد دست یافتند. نماد‌های فولاد، تاپیکو، پارسان، فملی و پترول بیشترین تاثیر را بر تغییرات شاخص کل ثبت کردند. بیشترین ارزش ریالی معاملات متعلق به نماد‌های فولاد، فارس، فملی، فسرب و شاراک بود. ارزش خرید و فروش حقیقی‌های بازار بترتیب ۷۹۴ و ۷۲۹ میلیارد ریال بود. ارزش خرید و فروش حقوقی‌های بازار نیز به ۴۹۷ میلیارد و ۵۶۲ میلیارد ریال رسید. بیشترین حجم معاملات روزانه به ترتیب متعلق به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بود.

انتهای پیام/

آرامش نسبی بازار بورس و تمایل به رشد قیمت‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار