موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مقادیر زیادی از کالا‌های قاچاق از مناطق آزاد وارد می‌شود/ دستگاه‌های مورد استفاده در گمرک قدرت تشخیص کالاهای قاچاق را ندارند


عضو هیئت رئیسه تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در گمرک ما دستگاه‌های پیشرفته جهت تشخیص دقیق کالاهای قاچاق وجود ندارد.


ناصر موسوی‌لارگانی عضو هیئت رئیسه تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آخرین اقدامات این هیئت تحقیق و تفحص اظهار کرد: گروه تحقیق و تفحص از ستاد قاچاق کالا و ارز تاکنون جلسات متعددی را با مسئولان مربوط از جمله مسئولان سازمان تعزیرات و وزارت اطلاعات برگزار کرده‌ و چند سفر هم به مناطق آزاد داشته است.

وی ادامه داد: ما مقایسه‌ای بین گمرک ایران و دیگر کشورها انجام دادیم و در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که بین امکانات گمرک ما از جمله دستگاه ایکس‌ری که در ایران استفاده می‌شود با همین دستگاه در خارج از کشور، تفاوت زیادی از حیث تشخیص کالا وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: یکی از دلایلی که ما در تشخیص کالای قاچاق موفق نیستیم این است که در بسیاری از گمر‌ک‌ها بازرسی‌های ما الکترونیکی نیست و یا اگر الکترونیکی است، دستگاه‌های قوی و پیشرفته جهت تشخیص درست کالاهای قاچاق نداریم.

موسوی لارگانی گفت: اگر ما می‌خواهیم مانع ورود کالا‌های قاچاق به کشور شویم، باید در نظارت‌های خود دقت بیشتری کنیم، برای یک بار هم که شده در گمر‌ک‌های خود هزینه کنیم و دستگاه‌های روز و پیشرفته برای آنان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مقادیر زیادی از کالا‌های قاچاقی که وارد کشور می‌شوند از مناطق آزاد است، اظهار کرد: فلسفه ایجاد مناطق آزاد آن بود که صادرات غیرنفتی توسعه یابد و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در این مناطق آزاد تولید و سپس کالاهای تولیدی‌شان را صادر کنند، اما حق ندارند که کالای خود را به سرزمین اصلی وارد کنند.

نماینده مردم فلاورجان با اشاره به اینکه معافیت‌های بسیار زیادی به این سرمایه‌گذاران جهت توسعه صادرات غیرنفتی اعطا شده است، گفت: متاسفانه در حال حاضر مناطق آزاد پایگاهی برای واردات کالا به کشور شده‌اند که ضربه سنگینی به تولیدات داخلی زده است.

عضو هیئت رئیسه هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: اگر به دنبال حمایت از تولیدکنندگان داخلی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستیم، باید مناطق آزاد را صرفا منحصر در صادرات غیرنفتی کنیم و برای سرمایه‌گذاری در این مناطق چنین قیدی در نظر گرفته شود.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: هیئت تحقیق و تفحص از ستاد کالا و ارز تاکنون به نتایج زیادی دست یافته اما گزارش ما آماده ارائه به صحن علنی نیست و احتمالا زمان بررسی تمدید می‌شود.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
باید تجهیزات گمرک بروز رسانی شه تا جلوی ورود کالاهای قاچاق گرفته شه
آخرین اخبار