قزوین قطب صنعت رباتیک کشور

بزرگترین مرکز تحقیقات مکاترونیک کشور با برند، MRL، در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین قرار دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛نفتکش سانچی ۱۶ دی با یک فروند کشتی چینی برخورد کرد و آتش گرفت، در این حادثه همه سر نشینان جان خود را ازدست دادند.

سانچی ۱۱۵ متر زیر دریا فرورفت و وزارت حمل و نقل چین از ربات‌های زیر دریایی برای کشف ابعاد و زوایای پنهان این کشتی استفاده کرد.

کاوش سانچی با ربات زیر دریایی، نمونه‌ای از ورود ربات‌ها به زندگی انسان است.

قزوین قطب صنعت رباتیک کشور

ربات‌ها می‌تواند نقش مهمی در تسهیل زندگی بشر داشته باشند، این ابزار ساخته دست بشر قابلیت انجام کار‌های سخت و دقیق را دارند و به دلیل ویژگی خستگی ناپذیری، بازده کاریشان از ابتدا تا انتهای کار ثابت می‌ماند.

جایگاه علم رباتیک در ایران

عمر علم رباتیک در ایران بیش از ۲۰ سال است و ایران هم درعلم رباتیک سرآمد است به طوری که تا پایان سال گذشته طبق شاخص‌های جهانی ازجمله پایگاه استنادی تامسون رویترز (ISI)، رتبه نخست در منطقه و کشور‌های اسلامی و جایگاه پانزدهم در جهان به نام جمهوری اسلامی و فرزندان این آب و خاک ثبت شده است.

قزوین قطب صنعت رباتیک کشور

رباتیک علمی بین رشته‌ای است و دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های کامپیوتر، آی تی، برق، مکانیک و مکاترونیک می‌توانند در آن فعالیت کنند.

 قزوین پیش رو در علم رباتیک

مرتضی موسی خانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛گفت:قزوین قطب رباتیک ایران است.

قزوین قطب صنعت رباتیک کشور

موسی خانی گفت: مرکز تحقیقات مکاترونیک این دانشگاه، Mechatronic Research Labratoary) ) وبه  اختصار MRL ، با ۱۴ آزمایشگاه مستقل یکی از بزرگترین و مجهزترین مجموعه‌ها در کشور است.

به گفته موسی خانی، دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، امیر کبر، آزاد یزد و آزاد پرند هم در زمینه رباتیک فعالند، ولی تعداد آزمایشگاه‌های آن‌ها محدود است.

 جایگاه تیم رباتیک دانشگاه ازاد قزوین در جهان

واحد MRL دانشگاه آزاد قزوین از سال ۸۵، ۱۳ با یک اتاق ۱۲ متری کار خود را آغاز کرد و حالا بیش از ۲۰۰ دانشجو و اعضا هیئت علمی، در آزمایشگاه‌های مستقلِ این مرکز فعالیت می‌کنند.

به گفته رییس دانشگاه آزاد قزوین، دانشجویان قزوینی در علم رباتیک پیشتاز هستند و علاوه بر دانشجویان و اساتید برجسته کشوری، ۲۵۰ محقق با دانشگاه آزاد قزوین در این زمینه همکاری می‌کنند.

قزوین قطب صنعت رباتیک کشور

وی می‌گوید: با هدف پیشرفت علم رباتیک و ورود ربات‌ها به زندگی انسان هرساله مسابقات رباتیک داخلی و خارجی برگزار می‌شود و تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هم هرسال دراین مسابقات خوش می‌درخشند.

موسی خانی افزود: آخرین دوره مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه، آذر ماه امسال به میزبانی تایلند این دانشگاه با ۶ تیم شرکت کرد که ۵ تیم مقام اول و یک تیم مقام دوم را به دست آورد ودر نهایت تیم MRL دانشگاه آزاد بهترین تیم شناخته شد.

به گفته رییس دانشگاه آزاد قزوین، در مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۱۷ به میزبانی ژاپن، ربات شبیه ساز امداد مقام اول وربات امدادگر واقعی مقام سوم را از آن خود کردند و در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۷، ربات امدادگر واقعی مقام اول را کسب کرد.

 آخرین دستاورد‌های رباتیک در دانشگاه آزاد قزوین

حمید رضا جماعتی، کارشناس مرکز تحقیقات مکاترونیک MRL  به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛گفت: انواع ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک و متوسط، انسان نما، نائو، پرنده، زیردریایی، امداد گر، سرویس رسان خانگی امدادگر شبیه ساز و مجازی ازجمله دستاورد‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است که در مسابقات مختلف کشوری و جهانی شرکت می‌کند.

قزوین قطب صنعت رباتیک کشور

حمید رضا جماعتی اضافه کرد: ربات آتشنشان برای امداد رسانی در مواقع ضروری جزء آخرین دستاوردهاست و پیش بینی می‌شود تا سه ماه آینده رونمایی شود.

قزوین قطب صنعت رباتیک کشور

وی، ربات پایه ثابت موازی (Pick and Place) برای استفاده در خطوط تولید و همچنین ربات صنعتی درکار به منظور جابه جایی بار در کارخانه ها، کارگاه‌ها و انبار‌ها را از تازه‌ترین تولیدات رباتیک ذکر کرد.

 آینده روشن پیش روی محققان رباتیک

تربیت نیروی متخصص، قرار گرفتن در رده‌ی مراکز تحقیقاتی بزرگ دنیا و عبور از مرحله تحقیق به تجاری سازی از مهمترین اهداف و برنامه‌های آینده این مرکز است.

به گفته محققان این دانشگاه، در صورت اعتماد صنعت، اعضای مجموعه این ظرفیت را دارند که در این زمینه با مراکز تحقیقاتی بزرگ دنیا رقابت کنند.

گزارش ازفهیمه امیریان

انتهای پیام/پ

برچسب ها: نفتکش ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار