تامین نیاز‌های کشور با اجرای طرح توسعه باغات

استان قزوین با اجرای طرح توسعه باغات توانسته است میزان تولید زیتون را ۱۰ هزار تن افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛با توجه به موقعیت اقلیمی استان قزوین و ظرفیت‌های که در منطقه طارم سفلی و الموت وجود دارد حدود ۲۰ سال است که طرح توسعه باغات زیتون با هدف افزایش میزان تولید دانه و روغن زیتون برای تامین نیاز‌های کشور اجرا شده است.

افزیش ۱۰ هزار تن تولید زیتون با اجرای طرح توسعه باغات

اجرای این طرح توانسته است علاوه بر تامین نیاز زیتون کشور، دو هزار شغل در استان قزوین ایجاد کند.

توسعه ۶ هزار هکتار از باغات زیتون

فاطمه خمسه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛گفت:قزوین در کناراستان‌های زنجان و گیلان یکی از قطب‌های اصلی کشور در تولید زیتون به شمار می‌رود و توانسته است در ۲۰ سال گذشته با اجرای این طرح بیش از ۶ هزار هکتار باغات زیتون را در مناطق طارم سفلی و الموت توسعه دهد.

افزیش ۱۰ هزار تن تولید زیتون با اجرای طرح توسعه باغات

به گفته خمسه، در این مدت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال برای توسعه باغات توزیع شده است. وی اضافه کرد: هم اکنون استان دارای ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار باغ زیتون است که بیشتر این باغات در طارم سفلی قرار دارد.

رتبه دوم استان قزوین در تولید زیتون

رییس سازمان جهاد کشاورزی،  با اشاره به اینکه  امسال استان قزوین با تولید ۱۸ هزار تن زیتون رتبه دوم کشور را از آن خود کرده است ؛افزود سال گذشته تولید زیتون استان ۱۵ هزار تن بود که امسال ۳ هزار تن افزایش یافته است.

افزیش ۱۰ هزار تن تولید زیتون با اجرای طرح توسعه باغات

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، ادامه داد: آربکین و کرونایکی از ارقام خارجی کشت شده در این باغ‌ها است که این ارقام درصد و کیفیت بالای روغن را دارند.

وی افزود: همچنین در باغات از رقم خارجی مانزانیلا برای کنسرو استفاده می‌شود.

 شناسایی ۵ هزار هکتار برای توسعه باغات زیتون

اکبری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛گفت:به تازگی در طرح توسعه باغات زیتون ۵ هزار هکتار شناسایی شده است که سالیانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ هکتار توسعه می‌یابد.

اکبری اضافه کرد: برای اجرای بهتر این طرح هرساله برنامه و بودجه خاصی برای تولید نهال، توسعه باغات، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، اصلاح، هرس، نوسازی و بازسازی باغات، پیوند درختانی که به شکل سنتی کشت شده اند، کنترل آفات به ویژه مگس میوه زیتون و جوان سازی درختان پیش بینی شده است.

افزیش ۱۰ هزار تن تولید زیتون با اجرای طرح توسعه باغات

 

برنامه‌های اجرا شده در طرح توسعه باغات زیتون

اکبری افزود: کاشت ۲۰ هزار اصله نهال، هرس باردهی و کاهش تراکم شاخه در ۵۰۰ هکتار، پیوند ۳۰ هزار اصله درخت از جمله اقدامات انجام شده برای توسعه باغات زیتون در چند سال اخیر بوده است.

وی اضافه کرد: برای کاهش خسارت آفت مگس میوه زیتون، این آفت با کمک دو کلینیک گیاه پزشکی با ۱۹ ایستگاه ردیابی و پیش آگاهی کنترل شده است.

افزیش ۱۰ هزار تن تولید زیتون با اجرای طرح توسعه باغات

اجرای طرح نوین احداث باغات مدرن به شکل متراکم و فوق متراکم

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: برای توسعه باغات استان یکی از طرح‌های مهم و نوینی که در سه سال اخیر در استان قزوین به اجرا در آمده برنامه احداث باغات مدرن به شکل متراکم و فوق متراکم است که تعداد نهال‌ها و اصل درختان ۳ تا ۵ برابر افزایش می‌یابد.

به گفته اکبری، قرار است این طرح در ۲۰۰ هکتار زمین انجام شود که تا کنون در ۱۰۰ هکتار زمین اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح باغات زیتون سالانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ هکتار به روش مدرن با ارقام جدید روغنی و سیستم آبیاری قطره‌ای توسعه می‌یابند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: همچنین در این طرح بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه‌های منتهی به استان در منطقه طارم سفلی در نظر گر فته شده است.

افزیش ۱۰ هزار تن تولید زیتون با اجرای طرح توسعه باغات

به گفته اکبری، این میزان آب، ۴ هزار هکتار باغ مدرن و یک هزار هکتار باغ که دچار مشکل کمبود آب هستند را پوشش خواهد داد.

 فعالیت ۲۳ واحد صنعتی در بخش زیتون

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون ۲۳ واحد صنعتی در بخش رو غن کشی و کنسرو زیتون کمک حال طرح توسعه زیتون هستند.

اکبری، ظرفیت روغن کشی این واحد‌های صنعتی را سالانه بیش از ۷ هزار تن و در بخش دانه زیتون حدود ۱۰ هزار تن بیان کرد.
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی، همراه با توسعه باغات زیتون نحوه فعالیت این واحد‌های صنعتی نیز افزایش می‌یابد.

پیش بینی افزایش ۵۰ درصدی تولید زیتون

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در یک برنامه ۱۰ ساله باغات زیتون ۵ هزار هکتار و تولید زیتون ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

اکبری اضافه کرد: با توجه به اقلیم مناسب در منطقه طارم سفلی، داشتن صنایع مناسب و مرتبط وهمچنین باغداران مطلع و آگاه، طرح توسعه باغات در استان ادامه می‌یابد.

افزیش ۱۰ هزار تن تولید زیتون با اجرای طرح توسعه باغات

گزارش از سمیه کاتبی

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.