سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل:

برقراری صلح و امنیت در افغانستان را بخشی از منافع ایران می دانیم

بهرامی گفت: ما برقراری صلح و امنیت در افغانستان را با محوریت و مالکیت دولت افغانستان و بخشی از منافع کشورمان تعریف می کنیم.

برقراری صلح و امنیت در افغانستان را بخشی از منافع ایران می دانیمبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در آیین جشن سی ونهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، پدیده ثبات و امنیت را یک امر جمعی خواند و گفت: این پدیده ها نیاز به همکاری متقابل دارند و ما ضرورت ثبات و امنیت افغانستان را با ایران یکسان می دانیم.

«محمد رضا بهرامی» روز پنجشنبه در این آیین که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل برپا بود، افزود: باور داریم که تروریسم خطر منطقه ای و فرا منطقه ای است و برای شکست آن نیاز به مبارزه و همکاری مشترک است.

او مبارزه با تهدیدهای مشترک را نیازمند همکاری مشترک دانست و گفت که تروریسم مهمترین چالش جمعی ما در منطقه است و در دهه های اخیر با آن مواجه بودیم و اعتقاد ایران آن است که ثبات همسایگان را ثبات و امنیت خود تلقی کند و همکاری های چند جانبه را با هدف توسعه روابط دنبال می کند.

سفیر ایران در کابل معضلاتی مانند تروریسم تکفیری، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیر قانونی را چالش مشترک برشمرد و موثرترین راه حل آن را در هم فکری و همکاری کشورهای منطقه دانست.

بهرامی افزود: ازجمله راهکار های مقابله با این پدیده ها، پذیرش امنیت جمعی است و باید بپذیریم در منطقه ای که ما زندگی می کنیم توسعه و امنیت را باید جمعی نگهداریم و مقابله با مشکلات به صورت مجرد و انفرادی امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: به نظر ما دسترسی به امنیت در این منطقه یک الزام برای همه کشورها بوده و به جز همکاری و هم افزایی همه کشورهای منطقه بدست نمی آید.

وی در باره رابطه افغانستان و ایران گفت که اساس این مناسبات مبتنی بر دولت محور و احترام به حاکمیت ملی و تمرکز بر منافع مشترک دو ملت است و دستیابی به روابط پایدار و مستحکم اصل تعریف شده ای در نقشه راه مشترک دو کشور است که مقامات هر دو کشور آن را تعریف کرده و بر این نقشه توافق کرده اند.

سفیر ایران تأکید کرد که در سال های اخیر تلاش های خوبی در این رابطه انجام شده و ایران هم همکاری های سیاسی و امنیتی خوبی با افغانستان دارد و در بخش های تجاری، ترانزیت، فرهنگی و آموزشی نیز تلاش شده و همکاری ها رو به توسعه است.

بهرامی گفت که مسیر همکاری دو ملت با توافق مقامات دو کشور و نقشه راه دنبال می شود و چارچوب آن مورد توافق قرار گرفته است.

او نسبت به آینده مناسبات جمهوری اسلامی ایران با دولت جمهوری اسلامی افغانستان ابراز امیدوار کرد و گفت: ما برقراری صلح و امنیت در افغانستان را با محوریت و مالکیت دولت افغانستان و بخشی از منافع کشورمان تعریف می کنیم و در یک تعامل سازنده منابع و ظرفیت های خود را برای دستیابی به این مهم بسیج می کنیم و در خدمت دولت افغانستان قرار می دهیم.

بهرامی افزود: ما می پذیریم که صلح در شرایطی بدست خواهد آمد که همگان با فرآیند قدم برداریم که از سوی دولت افغانستان و با مشارکت همه مردم این کشور هدایت شده باشد.

به گفته وی ایران از هر پدیده که برای تحقق این اتفاق کمک کند استقبال می کند.

بهرامی گفت: باور مشترک ما این است که با تهدید مشترک در این منطقه مواجه هستیم نه تنها در منطقه بلکه در خارج از منطقه نیز با آن مواجه هستیم وآن تهدید تروریسم است و برای فایق آمدن بر آن راهی نداریم بجر این که یک تعریف مشترک داشته و امکانات خود را بسیج کنیم و سعی کنیم از تمام ظرفیت های موجود در داخل و خارج از منطقه برای مقابله با آن استفاده کنیم.

سفیر ایران گفت که افراط گرایی و تروریسم در یک مرز محدود نمانده و منطقه و خارج از آن را تهدید می کند وتجربه گذشته بخوبی اثرات زیانبار بی توجهی به این موضوع را برای ما نشان خواهد داد.

در آیین امروز اغلب مقامات ارشد دولت وحدت ملی افغانستان و برخی سفرای کشورها و وابستگان نظامی سفارتخانه های میهمان ، نمایندگان نهادهای بین المللی و شماری از اساتید دانشگاهها و مقامات سیاسی و نمایندگان مجلس و اعضای مجلس سنای افعانستان حضو داشتند.

به نوشته ایرنا، رولا غنی همسر رئیس جمهوری افغانستان، محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری ، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت و محمد محقق معاون عبدالله ، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، معصوم استانکزی رئیس عمومی امنیت ملی و جمعی از وزاری دولت وحدت ملی و فرماندهان ارتش حضور داشتند. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.