آیت الله مکارم شیرازی:

مسائل سیاسی نباید بر خطبه‌های نماز جمعه غلبه کند

آیت الله مکارم شیرازی گفت:امروز مسئله های اخلاقی و اجتماعی بسیار مهم است،مسائل سیاسی نباید بر خطبه‌های نماز جمعه غلبه کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اهمیت نماز جمعه در اسلام اظهار کرد: نماز جمعه به سبک شیعه یکی از ابتکارات مهم اسلام است، اهل سنت در روزهای جمعه در تمام مساجد نماز جمعه می‌خوانند که با نماز جماعت هفتگی آن‌ها تفاوتی ندارد اما در شیعه به برکت تعلیمات ائمه طاهرین(ع) تمام اهل شهر در یک جا جمع می‌شوند و یک‌فصل نویی را در جمعه آغاز می‌کنند و خبررسانی می‌شود و مسائل فرهنگی و تربیتی برای آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه اسلام به اجتماعات توجهی ویژه دارد،گفت: ابتکار اسلام جز به وحی الهی ممکن نبوده است، نماز جمعه سرمایه بسیار مهم و خوبی است که مدت‌ها از آن غافل بودیم و ارزش آن را نمی‌دانستیم اما الحمدالله به برکت انقلاب اسلامی نماز جمعه احیا شد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: انقلاب در متن خود حقیقتی داشت که تغییر نظام فاسد شاهنشاهی به‌نظام اسلامی بود اما در حواشی آن برکات بسیاری دارد که یکی از برکات احیای نماز جمعه است، وقتی به برکات حاشیه انقلاب نگاه می‌کنیم برکات آن کمتر از متن نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه باید به مسائل فرهنگی نماز جمعه توجه شود، بیان کرد: نماز جمعه فقط خواندن نماز نیست و اینکه خطبه‌هایی قرار داده‌ شده و گفته‌ شده که محتویات آن باید چه باشد، نشان می‌دهد که حرکتی بسیار مهم است و کیفیت نماز جمعه باید افزایش پیدا کند.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: هر امام‌ جمعه‌ای باید شورایی داشته باشد و در هفته مشورت کند که چه مسائلی باید بیان شود، هر شهری اقتضائات خاص خود را دارد که باید در آن زمینه کار شود، برخی شهرها گرفتار عرفان‌های انحرافی و فرقه‌های ضاله هستند که بر اساس اقتضای همان شهر باید کارکرد.

وی افزود: هر امام‌ جمعه‌ای باید برای خود شورایی از متفکران شهر متشکل از روحانی، روانشناس، جامعه‌شناس و افراد دیگر داشته باشد تا مسائل موردنیاز شهر موردبحث و بررسی قرار گیرد، اگر این شورا وجود داشته باشد خطبه‌ها پربار شده و تندروی‌ها و کندروی‌ها کنار می‌رود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ائمه جمعه باید اجتماع استانی و کشوری داشته باشند، گفت: ائمه جمعه باید تجربیات خود را منتقل کنند که یقیناً مفید خواهد بود البته نباید تشریفاتی باشد بلکه جلسات باید مبادله اطلاعات و تجربیات باشد.

این مرجع معظم تقلید با بیان اینکه مسائل سیاسی نباید بر خطبه‌ها غلبه کند اظهار داشت: خطبه‌ها باید معجون باشند و باید نیازها را در نظر گرفت چرا که امروز مسائل اخلاقی و اجتماعی بسیار مهم است، موضوعات مربوط به کسب‌ و کار مردم، اصلاح ذات البین، ازدواج و طلاق باید بیان شود.

وی ادامه داد: نماز جمعه باید سبب حرکتی در مردم به‌سوی برطرف کردن مشکلات اجتماعی باشد، آیات، روایات، تاریخ اسلام و نیازهای مخاطب باید در خطبه‌ها بیان شود. ائمه جمعه باید مطالعات لازم و جدیدی را برای خطبه‌های هر هفته داشته باشند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ادبیات خطبه‌ها بسیار مهم و مؤثر است، ابراز کرد: ائمه جمعه نباید چیزی که تعریف از خود است یا اهانت به دیگران است را بگویند بلکه باید در برابر مردم، خضوع، دلسوزی و مهربانی داشته باشند.

وی عنوان کرد: مسئله دیگری که باید در نماز جمعه وجود داشته باشد تکیه‌بر مسائل مربوط به جوانان است، گاهی نماز جمعه‌هایی دیده می‌شود که بزرگ‌سالان در آن جمع شده‌اند در حالی‌ که باید جوانان بیشتری حضور داشته باشند.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: اگر جوانان در خطبه‌ها چیزی درباره مسائل خود بشنوند حضور پیدا می‌کنند و مشکلات جوانان و نقش جوانان در جامعه باید بیان شود، جوانان بیش از همه در خطر هستند و حضور آن‌ها بیش از همه در مسائل سیاسی اجتماعی مؤثر است. جوانان بودند که انقلاب و جنگ را به پیروزی رساندند و پای انقلاب حضور داشتند و دارند، از این‌رو باید در خطبه‌ها اهمیت ویژه‌ای به نقش جوانان داده شود.

انتهای پیام/ش

دیدار رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با آیت الله مکارم شیرازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.