کریمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

جای خالی بیمه‌ها در عرصه آموزش و پیشگیری

متخصص فیزیوتراپی گفت: بیمه‌ها باید در بحث آموزش و پیشگیری ورود پیدا کرده و با تعامل دانشگاه‌های علوم پزشکی به ارتقای سلامت بپردازند.

جای خالی بیمه‌ها در عرصه آموزش و پیشگیرینور‌الدین کریمی عضو هیئت علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عنوان کرد: فرهنگ سلامت، آموزش و پیشگیری باید توسط بیمه‌ها پیگیری شود و در این عرصه باید بیمه‌گران از نظرات تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی بهره مند شوند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته وقتی عارضه‌ای مانند آسیب‌های گردنی در جامعه بیشتر می‌شود و مردم به کلینیک‌های درمانی مراجعه می‌کنند و تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار می‌گیرند بیمه گران این علامت سوال را دارند که چرا هزینه‌های بالایی از سازمان‌های بیمه گر باید صرف خدمات توانبخشی ودرمان آسیب‌های گردنی باشد و در این عرصه از دانشجویان دکتری و سایر دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهند تا در رفع آسیب مداخله کنند.

کریمی ادامه داد: تکرار یک آسیب در عرصه سلامت در کشورهای پیشرفته موجب می‌شود تا بیمه گران در عرصه پیشگیری و آموزش کمک کنند که در این راه با کمک نظام سلامت شاهد ارتقاء سلامت و کاهش هزینه‌های درمانی ناشی از آن اختلال شایع خواهند بود.

آسیب‌های اسکلتی از اختلالات شایع در کشور است 

وی گفت: موضوع آسیب‌های اسکلتی عضلانی یکی از اختلالات شایع در کشور است که هزینه‌های مادی بر دوش نظام سلامت و سازمان‌های بیمه گر می‌گذارد و باید بیمه گران با مداخله دانشگاه‌های علوم پزشکی، تیم‌های توانبخشی و سایر کارشناسان در موضوع شناسایی، رفع عوامل و راه پیشگیری گام بردارند که سود آن ابتدا به سلامت جامعه و سپس به اقتصاد سازمان‌های بیمه گر کمک می‌کند.

این متخصص فیزیوتراپی اظهار کرد: هزینه‌های جراحی آرتروز و سایر اختلالات ستون فقرات چندین میلیون تومان است که در کشور ما رو به افزایش است و در حالی  که اگر بیمه گران پیشگیری و سواد سلامت را جدی ترین مسئله کشور بدانند هزینه‌های بالا ناشی از جراحی، تعویض مفصل و ... بر دوش سازمان‌های بیمه گر نخواهد بود.

وی افزود: بحث بیمه‌ها بحث تکنیکی نیست بلکه بحث تصمیم گیری است و باید در تصمیم گیری‌ها از مشاوره‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی بهره مند شد تا شاهد اتفاقات خوب سلامت در جامعه باشیم.

نیمی از زنان جامعه ایران مبتلا به پوکی استخوان هستند

کریمی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته دیده می‌شود که شیر به صورت رایگان به درب خانه‌های می‌رسد اما در کشور ما با وجود پوکی استخوان در نیمی از زنان جامعه شاهد افزایش قیمت شیر و نبود سواد سلامت در میان هموطنان هستیم و این در صورتی است که باید موضوع آموزش، پیشگیری و سواد سلامت توسط متولیان سلامت و سازمان‌های بیمه گر به جامعه تزریق شود و با ایجاد تسهیلات لازم در گام‌های اول پیشگیری را مقدم بدانیم و از هزینه‌های بالای جراحی و سایر درمان‌ها دوری کنیم.

وی موضوع پیشگیری و آموزش را موضوعی علمی، انسانی، اخلاقی و اعتقادی عنوان کرد، و افزود: متولیان سلامت و بیمه‌گران باید در تعامل با هم در صدد ارتقای سلامت جامعه باشند و موضوع آسیب‌های اسکلتی عضلانی را که اکثر جامعه به دلایل گوناگون با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، دریابند‌.

وی در پایان خدمات توانبخشی را از موثر ترین و ضروری ترین نیاز‌های جامعه امروز عنوان کرد ویادآور شد: توانبخشی بعد از ابتلا به بیماری نیست بلکه باید تیم‌های تخصصی توانبخشی با مداخله زود هنگام در بحث آموزش و پیشگیری وارد شوند و بیمه گران نباید با شناخت ظرفیت‌های توانبخشی برای حضور این گروه‌ها در جامعه و در سازمان‌های بیمه گر فرصت ایجاد کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.