کاهش گیرایی ذهنی در انتظار دوست‌داران کار دراتاق‌های تاریک

اگر پس از مدتی کار کردن درمحیط اداری تاریک احساس خستگی کردید اختلال درعملکرد ذهنی شما محتمل است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند کار کردن درمحل‌های ادارای کم نور که دارای پنجره نیستند یا سیستم روشنایی آن‌ها خراب است می‌تواند سبب کاهش قدرت یادگیری و افت حافظه شود.

کارشناسان دانشگاه میشیگان، این یافته‌ها را با آزمایش برروی موش‌ها و بررسی میزان فعالیت آن‌ها درنور روشن یا کم به دست آورده اند و تنها ۴ هفته قرار گرفتن در معرض نور کم و کار وفعالیت درچنین محیطی می‌تواند سبب کاهش یادگیری و اثرگذاری منفی بر حافظه شود.

کارشناسان دریافتند صرف زمان دراتاق‌ها و کارگاه‌های کم نور یا حتی رستوران‌ها و کافی شاپ‌هایی که نورپردازی خاص و تاریک دارند سبب دگرگون شدن ساختار مغز وافت توان یادگیری از کارکنان می‌شود.


کارشناسان افزون بر موش ها، برروی انسان‌ها در دفتر‌های کاری مختلف و حتی پارکینگ تاریک و کم نور فروشگاه‌های بزرگ آزمایش انجام داده اند و دریافتند افراد پس از خرید درفضای تاریک و کم نور داخل پارکینگ‌ها با مشکل ضعف حافظه مواجه می‌شوند و بسیاری در تشخیص راه خروج یا محل پارک خودرو دچار مشکل می‌شوند.

کارشناسان دانشگاه میشیگان دریافتند جوندگان درمعرض نور کم، حدود ۳۰ درصد از ظرفیت بخش هیپوکامپ مغز خود را از دست می‌دهند.
نورکافی در محل کار و زندگی سبب حفظ ارتباط بین نورون‌های مغزی در منطقه هیپوکامپ و درنتیجه افزایش توان یادگیری، قدرت حافظه و خلاقیت می‌شود.

اقامت و کار در نور کم، سبب کاهش تولید ماده‌ای در مغز به نام عامل ایجاد کننده ارتباط بین نورون‌های مغزی (brain derived neurotrophic factor) می‌شود.

کارکنانی که مدت زمان زیادی از وقت خود در محیط بسته سپری می‌کنند بیش از سایر شغل‌ها درمعرض افت توان ذهنی و حافظه قراردارند. این دسته از افراد درتمام طول روز در محیط بسته اداری هستند و شب‌ها نیز درمنزل هستند و به طور کلی ۹۰ درصد از زمان خود را درفضا‌های بسته و کم نور سپری می‌کنند.


به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد دربازه‌های زمانی فراغت خود حتماً درمحیط‌های پرنور و در مجاورت نور خورشید قراربگیرند تا توان ذهنی آن‌ها افزایش یابد.

کارکردن در محیط‌های بسته همچنین می‌تواند سبب ابتلای افراد به افسردگی، کاهش قدرت بینایی، چاقی، کم تحرکی، بالا رفتن قند و فشارخون و نزدیک بینی شود.


کارشناسان توصیه می‌کنند افراد درمحیط‌های دارای پنجره و درنورکافی به انجام کار بپردازند تا دچار افت توان ذهنی نشوند.
منبع: dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار