شیوه کنترل گریه شبانه کودک

گریه مداوم همراه با جیغ‌های بلند یا گریه آهسته و پر از ناله، نشان دهنده درد یا ناراحتی بچه است و اگر کودک این‌گونه می‌گرید باید به پزشک مراجعه کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر مهدی قاسمی روانپزشک درباره کنترل گریه شبانه در کودکان اظهار کرد: کنترل گریه شبانه به این معنی نیست که والدین و اطرافیان کودک به گریه کودک بی‌اهمیت باشند چراکه این کار پذیرفته نیست و بی‌رحمانه و بی‌فایده است.

وی با بیان اینکه به جای رها کردن کودک که احساس طرد شدن کند، والدین باید اطمینان دهند که در کنار او هستند، افزود: به گریه کودکتان توجه کنید ولی درعین حال به او یادآوری کنید زمان خواب است.

این روانپزشک خاطر نشان کرد: سعی کنید علت گریه شبانه کودک را بفهمید. گریه مداوم همراه با جیغ‌های بلند یا گریه آهسته و پر از ناله نشان دهنده درد یا ناراحتی بچه است. اگر کودک این‌گونه می‌گرید باید به پزشک مراجعه کرد.

قاسمی در پاسخ با این سوال که گریه برای جلب توجه چگونه است؟ گفت: این گریه اغلب منقطع و شبیه ونگ ونگ کردن است و بچه پس از اندکی گریه صبر می‌کند تا شاید گریه‌اش به نتیجه برسد و این گریه به عبارتی فراز و نشیب دارد .

این روانپزشک با بیان اینکه هرگاه والدین نیمه‌های شب صدای گریه کودک راشنیدند سریع عکس العمل نشان ندهند، عنوان کرد: اندکی تامل کنید و به صدای گریه او گوش دهید تا متوجه معنای گریه شوید.

وی اضافه کرد: در صورتی که گریه کودک ادامه پیدا کرد والدین به سراغ او بروند‌، اما چراغ را روشن نکنند، با او حرف نزنند و به چشم‌هایش ننگرند. برای مثال به شکمش نگاه و اندکی پشت یا شکم کودک را با دستشان ماساژ دهند و با صدای حرف «ش» او را آرام و سپس ملافه و پتو را مرتب و اتاق را ترک کنند.

قاسمی یادآور شد: در صورتی که یک دقیقه، ۵ دقیقه و یک ساعت بعد کودک دوباره بیدار شد و گریست، بهتر است والدین دوبرابر دفعه قبل صبر کنند و بعد به سراغ کودک بروند و همان کارها را تکرار کنند.

این روانپزشک تاکید کرد: هربار که کودک گریه می‌کند والدین بهتر است دو برابر دفعه قبل درنگ کنند، هرچند که واکنش به گریه امری غریزی است و عدم پاسخ به آن سخت و دشوار بوده و والدین را ناراحت می‌کند. بنابراین والدین بهتر است سعی کنند بر خود مسلط باشند و در مقابل گریه‌های کودک طاقت بیاورند چراکه کنترل گریه شبانه هیچ خطری برای سلامتی کودک ندارد.


بیشتر بخوانید: گریه بچه نشانه چه مواردی است؟


قاسمی بیان کرد: والدین در زمینه کنترل گریه کودکان باید پشتکار داشته باشند و کار را نیمه تمام رها نکنند چراکه پیام آنها اغلب زودتر از آنچه تصور می‌کنند به کودک انتقال خواهد یافت و اگر کار خود را به خوبی انجام دهند پس از یک هفته متوجه تغییرات واضحی خواهند شد.

منبع:طبنا

انتهای پیام/

گریه شبانه کودک را چگونه کنترل کنیم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.