حق شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رعایت ضوابط پولی و بانکی امری ضروری است

کارشناس بانک گفت: اگر بانک‌ها و موسسات مالی طبق ضوابط بانکی رفتار می کردند شاید بسیاری از مشکلات امروز وجود نداشت.

رعایت ضوابط پولی و بانکی امری ضروری استهادی حق شناس کارشناس بانک در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به زیرساخت‌های نظام تسویه و پرداخت کشور، اظهار کرد:اگر بانک‌ها و موسسات مالی طبق ضوابط بانکی و آیین نامه پولی و بانکی استاندارد ،رفتار می کردند شاید بسیاری از مشکلات امروز وجود نداشت.

وی با انتقاد از رشد ۱۰۰ درصدی اخذ تسهیلات نسبت به سپرده در سال‌های اخیر گفت: در دولت‌های نهم و دهم استاندارد و شاخص‌های پول رعایت نشده است بطوریکه امروز دولت بدهی قابل توجهی به بانک‌ها دارد.

حق شناس تصریح کرد:از طرفی مطالباتی که دولت به بانک‌ها باید پرداخت کند یا مصوبه پرداخت‌هایی که بانک‌ها انجام داده اند امروز تبدیل به مطالبات معوق شده است. اشتباهی که در بازار پول به وقوع پیوسته آن است که رعایت استاندارد در آن بدرستی صورت نگرفته است.

این کارشناس بانکی در ادامه افزود: مهمترین مشکل بانک مرکزی آن است که  استقلال ندارد در حالیکه باید استقلال خود را در مقابل دولت و نهاد‌های موازی حفظ کند.

به گفته حق شناس، اگر سیاست پولی منضبط و استاندارد باشد می‌تواند سایر بازار‌ها را به این سمت و سو هدایت کند.

وی در پایان گفت: باید این واقعیت را گفت که بانک مرکزی وارث یک سیاست بد در سنوات گذشته بوده است چرا که بخشی از آن در سه سال گذشته اصلاح شده و نیاز است که دربخش دیگر بخصوص سیاست ارزی متناسب با وضعیت روز اقتصادی ایران تنظیم شود.

انتهای پیام/

 بانک مرکزی استقلال ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار