باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آخرین وضعیت توسعه پارس جنوبی/ پیشرفت فاز 14 پارس جنوبی از مرز 77 درصد عبور کرد

پیشرفت کلی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از مرز ۷۷/۵ درصد عبور کرده است.

آخرین وضعیت توسعه پارس جنوبی/ پیشرفت فاز 14 پارس جنوبی از مرز 77 درصد عبور کردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه پارس جنوبی از طرح‌های اولویت دار صنعت نفت کشور به شمار می‌رود توسعه این طرح در شرایط تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران آغاز شد و همزمان با ادامه روند توسعه ،عرصه اعمال تحریم های غرب روز به روز تنگ‌تر و شرایط سخت‌تر شد.

 با بدعهدی شرکتهای خارجی فعال در پارس جنوبی، شرکت ملی نفت ایران با اتکا به پیمانکاران و متخصصان داخلی  در راستای تحقق اهداف ملی و اقتصاد مقاومتی گام‌های موثری برداشته است.

 برداشت تجمیعی ایران از میدان گازی مشترک پارس جنوبی که تامین کننده 70 درصد گاز مصرفی کشور است، بیش از 550 میلیون متر مکعب در روز برآورد شده است.

21فاز پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه 570میلیون متر مکعب هم اکنون فعال و مقدار برداشت گاز از این میدان مشترک 555 میلیون متر مکعب در روز برآورد شده است.

 از ابتدای توسعه پارس جنوبی تا کنون 69 میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده است که با احتساب سرمایه‌گذاری زیر بنایی ،این رقم به 73 میلیارد دلار می‌رسد.

 پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای سال 98 با بهره‌برداری کامل از این طرح میزان برداشت از پارس جنوی افزایش یابد.

 عزم دنباله دار ایرانیان در عرصه پیشرفت و توسعه این میدان مشترک به جایی ره یافته است که  در دل خلیج فارس و در سنگر اول جبهه اقتصاد مقاومتی،‌ کار و تلاش بی‌وقفه همچنان ادامه دارد. یک ماه و شانزده روز از ورود مسافری عظیم‌الجثه به قلب خلیج فارس برای شتاب گرفتن توسعه صنعتی کشور می گذرد. سکوی 570میلیون دلاری  A فاز 14 پارس جنوبی از حلقه‌های اصلی استخراج گاز است که به دست متخصصان ایرانی در بندر عباس ساخته شده است.

 عملیات نصب نخستین عرشه دریایی ( سکوی) طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، توسط شناور نصاب اوشنیک ۵۰۰۰ در آب‌های خلیج فارس در تاریخ 4 دی ماه  با موفقیت انجام شد.

حمید رضا مسعودی مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در این باره می گوید: سکوی اصلی A  فاز 14 پارس جنوبی با وزنی معادل ۲۵۰۰ تن روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (۱ر۱۴ میلیون مترمکعب) گاز ترش غنی از بلوک فاز ۱۴ پارس جنوبی برداشت می‌کند.

وی افزود: گاز ترش سکوی A  فاز 14 پارس جنوبی پس از انجام عملیات هوکاپ (اتصال بخش‌های مختلف سازه)، پیش راه اندازی و راه اندازی، توسط خط لوله ۳۲ اینچی که پیشتر عملیات نصب آن در بستر خلیج فارس انجام شده است، به پالایشگاه و تاسیسات خشکی منطقه پارس ۲ ( پارس کنگان) منتقل می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار کرد: از ۱۱ حلقه چاه سکوی A  فاز 14 پارس جنوبی ، ۸ حلقه پس از عملیات کامل نصب و راه اندازی سکو، در مدار تولید قرار خواهند گرفت.

وی گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده عملیات راه‌اندازی این سکو تا پایان این ماه به طور کامل انجام شود و گاز ترش این سکو به تاسیسات خشکی در منطقه پارس کنگان منتقل شود.

مسعودی با بیان این که دکل حفاری که روی موقعیت A  فاز 14 پارس جنوبی در حال فعالیت بود، محل خود را ترک کرده است، اضافه کرد: این دکل به موقعیت C اقماری این طرح منتقل شده است تا کارهای باقیمانده عملیات حفاری و آماده سازی چاه‌های این موقعیت را به اتمام برساند.‏

 آخرین وضعیت روند توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی

مسعودی با اشاره به قرارداد طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی که در ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ در قالب طرح های موسوم به ۳۵ ماهه به امضا رسید، گفت: این قرارداد به کنسرسیومی به راهبری سازمان گسترش و صنایع نوسازی ایران (ایدرو) به مبلغ ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار واگذار شد.

 وی پیشرفت کلی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی را ۷۷/۵ درصد عنوان کرد و افزود: بخش حفاری، خطوط لوله، ساخت سکوها، احداث پالایشگاه و تأسیسات خشکی این طرح به ترتیب از پیشرفت ۷۴، ۸۸، ۹۱ و ۷۵ درصدی برخوردار است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی  در مورد دیگر بخش های طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: عملیات لوله گذاری خطوط لوله زیردریایی این طرح شامل ۲۳۰ کیلومتر خطوط لوله ۳۲ اینچ، خطوط ۴/۵ اینچی تزریق گلایکول و خطوط درون میدانی که سکوهای فرعی و اصلی را به یکدیگر متصل می کنند، به طول کامل به انجام رسیده است.

 وی همچنین به عملیات حفاری این طرح نیز اشاره و بیان کرد: عملیات حفاری ۲۲ حلقه چاه از ۴ موقعیت فاز ۱۴ شامل ۴۴ حلقه چاه به طول کامل به اتمام رسیده است و عملیات حفاری ۲۲ حلقه چاه که در اختیار شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران است تا سه ماه آینده به اتمام می رسد.

 مسعودی با اشاره به مراحل پیشرفت ساخت سه سازه دریایی دیگر این طرح گفت: میزان پیشرفت ساخت سکوی B طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در یارد بندرعباس به ۸۸ درصد رسیده و پیش بینی می شود عملیات بارگیری آن در ابتدای خردادماه سال ۹۷ انجام شود، همچنین عملیات ساخت سکوی اقماری ۱۴C و ۱۴D در یارد صدرا با پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است.

 مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی روند پیشرفت احداث پالایشگاه این فاز را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سرعت کار در بخش خشکی و پالایشگاهی فاز ۱۴ پارس جنوبی از نیمه دوم سال ۹۵ افزایش یافته بگونه ای که تمام تجهیزات مورد نیاز این تأسیسات و بخش عمده ای از کالاهای مربوط به تأسیسات برق و ابزار دقیق وارد پالایشگاه شده و نصب بیش از 90 درصد آن انجام شده است که به فراخور توالی نصب، تکمیل خواهد شد.

 مسعودی گفت: همه واحدهای پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی از سوی پیمانکاران اصلی به پیمانکاران فرعی واگذار شده است و واحدی در این پالایشگاه وجود ندارد که دارای پیمانکار فرعی نباشد.

گفتنی است؛ طرح توسعه فاز ١۴ پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش و ٧۵ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست. تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.

 اجرای پروژه این فاز به کنسرسیومی متشکل ازسازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک واگذار شده که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عهده دار است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار