امیدی تازه برای باروری بانوان مبتلا به سرطان یا یائسگی زودرس

در آینده نزدیک بسیاری از بانوان مبتلا به سرطان یا یائسگی می‌توانند با استفاده از روشی ساده و کم خطر صاحب فرزند شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  کارشناسان انگلیسی به تازگی موفق به کشف راهی برای رشد تخمک خارج از بدن زن با استفاده از برداشت بخش کوچکی از بافت تخمدان بانوان شده‌اند.

پروفسور اِوِلین تِلفِر (Evelyn Telfer) و همکارانش در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند اعتقاد دارند با استفاده ازاین روش می‌توانند تخمک‌ها را در محیط آزمایشگاهی رشد دهند.

امیدی تازه برای باروری بانوان مبتلا به سرطان یا یائسگی زودرس

در این روش درمانی که می‌تواند امیدی تازه برای زنان نابارور باشد، محققان قادر به رشد تخمک از سلول‌های نابالغ شده‌اند.

در روش‌های کنونی تنها تعداد کمی تخمک ‌ها آزاد می‌شوند، اما در روش نوظهور درمانی هزاران تخمک از بافت تخمدان تولید می‌شوند و زمانی که به بلوغ می‌رسند می‌توان از آن‌ها در درمان IVF یا انجماد برای امکان باروری درآینده استفاده کرد.

این شیوه درمانی منحصربه فرد به ویژه می‌تواند برای بانوانی که درآستانه یائسگی زودهنگام قرار دارند یا مبتلا به سرطان شده‌اند، مورد استفاده قرارگیرد.

این نخستین بار است که تخمک انسانی از ابتدای مرحله شکل‌گیری تا بلوغ درمحیط آزمایشگاهی رشد می‌کند.

محققان در این روش به نمونه برداری ازبافت تخمدان 10 زن ۲۵ الی ۳۹ ساله با سابقه زایمان سزارین پرداخته و تخمک‌ها را درمحیط آزمایشگاهی رشد داده اند.

البته تیم پژوهشی اعلام کرده اند به تحقیق‌های بیشتر برای اینکه آیا تخمک‌ها قابلیت تبدیل به جنین و رشد کامل دارند، نیاز است.

کارشناسان امیدوار هستند در آینده این روش جایگزین روش فعلی IVF برای کمک به درمان ناباروری در بانوان و نیز بی نیازی از جراحی پیوند تخمدان شود.

امیدی تازه برای باروری بانوان مبتلا به سرطان یا یائسگی زودرس

اکنون دانشمندان این روش را برروی موش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار داده‌اند و امیدوار هستند در آینده تحولی عظیم در درمان ناباروری دربانوان در جهان ایجاد شود.

نتیجه این پژوهش در مجله مولکولی تولید مثل انسانی (the Molecular Human Reproduction journal) منتشر شده است.

منبع: Dailymail