باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

کدام فیلم‌ها برگزیده جشنواره فجر هستند؟

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با اعلام نامزدهای این دوره به پایان نزدیک شد.

جشنواره فجربه گزارش خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به پایان راه رسید و در این ده روز 22 فیلم داستانی در این دوره به نمایش درآمد. همچنین 2 فیلم مستند و 1 انیمیشن سهم جشنواره امسال بود که در مقایسه با دیگر فیلم ها اقبال چندانی نداشتند.

با توجه به اینکه شب گذشته اسامی نامزدهای بخش مختلف سی و ششمین دوره جشنواره فجر اعلام شد نیم نگاهی به فیلم‌های داستانی فجر امسال خواهیم داشت که از میان آنها برخی‌ها در چند رشته کاندیدا شدند اما برخی دیگر حتی در یک رشته هم پذیرفته نشدند.

شما نظر دهید؛ با توجه به فیلم‌هایی که از جشنواره فیلم فجر دیده‌اید کدام یک بهتر است و حتی در اکران عمومی موفق ظاهر خواهد شد.

جاده قدیم:

منیژه حکمت با «جاده قدیم» بعد از یازده سال به سینمای ایران آمده است. شاید چالش اصلی فیلم حکمت وجود خرده داستان‌های بی‌سرانجام است که به اصل قصه ضربه می‌زد. اما حسن این فیلم بازی نسبتا معقول مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی بود.

شعله ور:

حمید نعمت الله بعد از فیلم‌های موفق بی پولی، آرایش غلیظ و رگ خواب این بار با «شعله ور» پا به جشنواره سی و ششم گذاشت. فیلم های نعمت الله به داشتن یک ریتم جذاب معروف است و مخاطب هنر هفتم بیشتر به این دلیل است که با این مدل ارتباط برقرار می‌کند.اما «شعله ور» ریتم تمام فیلم‌های نعمت الله را نداشت، شاید دلیل اصلی ریتم کند فیلم «شعله ور» نگاه هادی مقدم دوست به عنوان نویسنده اثر باشد. اما نعمت الله در فیلم جدیدش باز هم از تصویر برداری منحصر به فرد بهره بود.

بمب؛ یک عاشقانه:

«برف روی کاج» برای مخاطبان سینما نامی آشنا است جایی که معادی برای اولین بار در مقام کارگردان خود را به سینما دوستان معرفی کرد. اما در جشنواره امسال معادی برای اتفاقات جنگ در شهر تهران فیلم ساخته بود. بستر عاشقانه فیلم به همراه تصویربرداری جذاب و بازی های باور پذیر موجب شد تا مخاطب سینما با این فیلم ارتباط برقرار کنند. پیمان معادی و لیلا حاتمی بازیگران اصلی فیلم هستند که روابط و مشکلات این زوج باهم، شاکله قصه را تشکیل می‌دهد.

چهار راه استانبول:

مصطفی کیایی در این سال ها تقریبا یک فیلم را برای جشنواره ساخته است و امسال هم «چهارراه استانبول» جدیدترین اثر این کارگردان جوان برای جشنواره است. فاجعه پلاسکو محور اصلی این فیلم است و اینبار هم طبق روال فیلم‌های کیایی، خرده داستان‌های مختلفی در فیلم وجود داشت. شاید مهمترین شاخصه فیلم کیایی ساختن صحنه‌های مربوط به تخریب ساختمان پلاسکو باشد و تماشاگر را با خود همراه می‌کند. فیلم کیایی ضعف‌هایی هم داشت؛ بازی تکراری بهرام رادان و محسن کیایی که این بار هم مثل «بارکد» در کنار هم بودند، به ذوق مخاطب خدشه می‌زد.

لاتاری:

مهدویان در سومین سال متوالی حضور خود در جشنواره فیلم فجر، با یک فیلم اجتماعی پا به این دوره گذاشته است. «لاتاری» روایتگر دختر و پسر جوانی است که آرزوهای فراوانی برای آینده خود دارند اما اتفاقات زندگی آنها را از هم دور کرده و بعد از مدتی دختر قصه کشته می‌شود. «لاتاری» تا به امروز جزو یکی از پرطرفدارترین فیلم‌های جشنواره بوده است و اکثر نقش‌های فیلم مهدویان از بازیگران مطرح سینمای ایران هستند.

جشنواره فجر

امیر:

نیما اقلیما در اولین حضورش در جشنواره فیلم فجر‌ با یک سوژه اجتماعی کار خود را آغاز کرد. امیر شخصیت اصلی فیلم به دنبال حل کردن مشکلات تمام اطرافیان خود است. شخصیت های این فیلم همگی در یک سردرگمی به سر می‌بردند و این سردرگمی به مخاطب هم منتقل می‌شود.

خجالت نکش:

رضا مقصودی تا به امروز در فیلم های سینمایی به عنوان نویسنده اثر به مخاطب شناخته شده بود. اما در جشنواره امسال «خجالت نکش» فیلمی بود که مقصودی در مقام کارگردانی با آن پا به عرصه فیلم سازی گذاشته بود. «خجالت نکش» فیلمی است که با زبان طنز به موضوع بچه دار نشدن زوج های جوان طعنه می زند. طنز رضا مقصودی مثل کارهایی که نویسندگی آن را برعهده داشت از دل جامعه برمی آید.فیلم هایی مثل «لیلی با من است» که مسائل روز در قالب طنز بیان می شود. شبنم مقدمی و احمد مهرانفر از بازیگران اصلی این فیلم هستند که شبنم مقدمی بار دیگر نامزد جشنواره شده است.

مغزهای کوچک زنگ زده:

سینمای هومن سیدی با وجود تمام نقدهایی که در محتوا به آن وارد است، همواره برای مخاطب جذاب بوده است. «مغزهای کوچک زنگ زده» داستان زندگی حاشیه نشینانی است که زندگی آن ها با معضلاتی روبروست. سناریو قوی و ریتم جذاب و بازی قابل قبول بازیگران،فیلم هومن سیدی را به یکی از آثار با کیفیت جشنواره تبدیل کرده است. نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی از بازیگران اصلی این فیلم اند.

امپراطور جهنم:

فیلمی که در سال گذشته با حاشیه‌های فراوان مورد قبول هیئت داوران قرار نگرفت، امسال به جشنواره سی و ششم راه یافت. «امپراطور جهنم» آخرین ساخته پرویز شیخ طادی به بلوای داعش در منطقه می پردازد. یکی از موضوعاتی که عوامل این فیلم به آن اعتراض داشتند اصلاحیه های پر شمار نسبت به «امپراطور جهنم» بود. محمد خزاعی تهیه کننده این فیلم در نشست خبری بعد از اکران گفت: نزدیک به ۵۰ دقیقه از فیلم ما کم شده و منظور ما در فیلم بیان نشد.

به وقت شام:

بعد از فیلم های «چ» و «بادیگارد» که علاقمندان سینما به آن نقدهایی داشتند، اینبار ابراهیم حاتمی کیا با یک شگفتانه به جشنواره سی وششم آمده بود. «به وقت شام» روایتگر داستان دو خلبان ایرانی است که در جنگ با گروه های تکفیری در سوریه حضور دارند.مهمترین شاخصه فیلم حاتمی کیا این است که روایت داستان بر اساس یک قصه است. قصه ای که که مخاطب لحظه به لحظه با آن همراه می شود و خود را در فضای فیلم تجسم می کند. نکته مهم دیگر در «به وقت شام» بازی باورپذیر بابک حمیدیان و هادی حجازی فر به عنوان نقش های اصلی فیلم است.این فیلم در بخش های مختلف دریافت سیمرغ می تواند رقیبی جدی برای سایر فیلم ها باشد.

جشنواره فجر

عرق سرد:

سهیل بیرقی در دومین ساخته خود بازهم به سراغ قصه ای رفته بود که مربوط به زنان جامعه است. «عرق سرد» از جهاتی شبیه به فیلم «من» ساخته قبلی سیهل بیرقی است. شخصیت های اول قصه در هر دو فیلم بیرقی به دنبال انقلابی زنانه هستند. زن هایی که به قوانین وضع شده برای خود شکایت دارند و درصدد تغییر آن هستند.یک بار لیلا حاتمی در «من» این وظیفه را دارد و اینبار باران کوثری در «عرق سرد».

«عرق سرد» روایت زندگی کاپیتان تیم فوتسال بانوان است که همسرش به دلایل مختلف او را ممنوع الخروج می‌کند و کاپیتان تیم ملی از فینال مسابقات جا می ماند. این فینال برای افروز قصه یک بازی خاص نیست،بلکه رسیدن به آینده ای روشن است.

سرو زیر آب:

«سرو زیر آب» در فیلم های ژانر دفاع مقدس سوژه ای جدید داشت.محمد علی باشه آهنگر در فیلم خود به سراغ خانواده هایی رفته بود که فرزندانشان در جبهه ها به شهادت رسیده و پیکرشان گمنام مانده است. نگاه باشه آهنگر در فیلم منحصر به فرد است.هرچند در ۳۰ دقیقه ابتدایی فیلم مخاطب در یک سردرگمی به سر می برد و بعد از آن به ماجرای فیلم پی می برد.

نکته مهم فیلم باشه آهنگر که در زیر پوست قصه فیلم نهفته است،قرار گرفتن تمام قومیت ها و مذاهب تحت پرچم سه رنگ کشورمان است.این موضوع را باشه آهنگر به خوبی در سکانس های تشییع شهدا نشان داده است.جایی که یک شهید زردتشت به اشتباه به جای یک شهید مسلمان در لرستان به خاک سپرده می شود و بعد مشکلات فراوان دو خانواده شهید در کنار هم می ایستند و برای شهیدان از خداوند طلب مغفرت می کنند.

تنگه ابوقریب:

«تنگه ابوقریب» در بیشتر لحظات، مجال نفس کشیدن به مخاطب را نمی دهد و ذهن مخاطب دائما زیر فشار اتفاقات این فیلم است.آخرین ساخته بهرام توکلی قصه ندارد و همان طور که از اسمش پیداست، روایت یک جغرافیاست.فیلمی جسور و فوق العاده تکنیکی چه از حیث فیلم برداری و چه از لحاظ میزانسن.

اتاق تاریک:

«اتاق تاریک» در ادامه فیلم هایی همچون «هیس دخترها فریاد نمی زنند» ساخته شده است. اما در قواره فیلمی کامل‌تر. اینجا دیگر فقط دختران جامعه مورد تعرض قرار نمی‌گیرند. بلکه یک پسر نماینده کل فرزندان جامعه است.

روح الله حجازی در این فیلم نگاه دقیقتری نسبت به فیلم های قبلی خود مثل «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» به جهان پیرامون خود دارد. خلق موقعیت های جدید و ظرافت در نوشتن دیالوگ ها، «اتاق تاریک» را برای مخاطب جذاب می کند.

جشنواره فجر

جشن دلتنگی:

«جشن دلتنگی» با یک آشفتگی در فیلمنامه روبرو است. فیلمنامه ای که مبتنی بر قصه های آدم های آشفته ای است که زندگی خود را در فضای حقیقی گم کرده اند و به فضای مجازی روی آورده اند. نزدیک به ۳۰ دقیقه ابتدایی فیلم هنوز مخاطب نمی داند که با چه قصه ای روبرو است. خرده داستان ها به قدری در قصه فراوان است که اصل قصه یعنی فضای مجازی و مشکلات آن به کلی فراموش شده است.

هایلایت:

«هایلایت» روایتگر انسان هایی است که به روابط و تعهدهای خود پایبند نیستند. خیانت در زندگی محور اصلی قصه اصغر نعیمی بود که گاهی وجود خرده داستان ها به اصل قصه ضربه می زد.این امر در شرایطی است که مخاطبان با نقش اول سناریو یعنی پژمان بازغی هم ارتباط برقرار نکردند.

ماهورا:

دومین ساخته حمید زرگرنژاد یک سوژه جنگی داشت. «ماهورا» روایتگر زندگی قبیله ای عرب زبان در اوایل جنگ است که به هیچ عنوان عرب بودنشان باعث نمی شود به کشور خود خیانت کنند و سرانجام همه آن افراد شهید می شود. ساعد سهیلی برای سومین بار در جشنواره امسال با «ماهورا» حضور یافت.

مصادره:

فیلم «مصادره» اولین ساخته مهران احمدی که وی را بارها مخاطب هنر هفتم در نقش های متفاوت در سینما دیده بود،این بار در قامت کارگردان به جشنواره آمده بود. فیلم طنز که در یک بستر سیاسی اتفاقات چهل سال را روایت می کرد. «مصادره» از زمان شروع انقلاب آغاز می شود و تا زمان حال ادامه دارد. رضا عطاران کمدین معروف سینمای ایران پس از چهار سال و بعد «دهلیز» بهروز شعیبی این بار با «مصادره» به جشنواره سی وششم آمده بود. هومن سیدی میرطاهرمظلومی بابک حمیدیان و مهران احمدی از دیگر بازیگران این فیلم بودند.

جشنواره فجر 

سوءتفاهم:

فیلمنامه «سوءتفاهم» در بستری اجتماعی تعریف شده بود و فریب دادن جوانان به واسطه کشورهای مخالف ایران محور اصلی «سوءتفاهم» بود.در این فیلم بازیگرانی همچون مهدی فخیم زاده مریلا زارعی هانیه توسلی کامبیز دیرباز و پژمان جمشیدی به ایفای نقش پرداختند.

دارکوب:

«دارکوب» جدیدترین ساخته بهروز شعیبی است. ملودرام اجتماعی که به معضلات و عواقب اعتیاد در جامعه می پردازد.بازی قابل قبول سارا بهرام در نقش یک معتاد از نکات مهم «دارکوب» بود. مهناز افشار و امین حیایی از دیگر بازیگران اصلی این فیلم بود.

کار کثیف:

بعد از «خرس» و «رسم عاشق کشی»، آخرین فیلم خسرو معصومی یعنی «کار کثیف» اثری ناامید کننده است. طولانی بودن داستان باعث شده مخاطب تا پایان قصه را درک نکند.

کامیون:

کامبوزیا پرتوی در فیلم خود حمله داعش به کرد های ایزدی در عراق با به تصویر می کشد اما ضعف در فیلمنامه باعث شده که «کامیون» به پایان درستی نرسد. کارگردان داستان یک راننده کامیون جوانمرد را با یک زن زیبای بی پناه و کودکی غیرتی همراه میسازد تا در سفری از شمال تا جنوب تهران به مخاطب خود اعلام نماید که داشتن غیرت و خانواده چیز خوبی است. در این میان نیکی کریمی یکی از مضحک‌ترین نقش آفرینی‌های خود را بازی می‌کند.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۶
به نظر بنده به وقت شام لایق دربافت جایزه بهترین فیلم میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۶
همه فیلم ها جذاب هستند