قدیمی‌ترین شهر جدید ایران چگونه شکل گرفت؟

داستان چگونگی شکل‌گیری قدیمی‌ترین شهر جدید کشورمان را در اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بیرون شهر معجزه رخ داده بود، چند شتر که با بار‌های سنگین از سکه‌های نقره شاه عباس، به راه نجف می‌رفت، پنج فرسنگی پایتخت (اصفهان) در یک دره وسیع ریگی و میان دو رشته کوه، خفتند و دیگر برنخاستند. تلاش شتربانان بی اثر بود. یک روز و دوروز گذشت. شتران هنوز خفته بودند. کاروانسالار درمانده شد و به پایتخت خبر داد. همان شیخ بهایی مشاور و محرم شاه امام خفته در نجف را به خواب دید که فرمود: شتران را رها کنید و اموال را همان جا صرف کنید که صلاح کار همین است؛ و بنایی به نام من بسازید که چنین خواسته‌ام. اراده امام انجام شد. آب آنجا نبود. از راه دور آوردند. درآن ریگزار بناء و صحن و ضریح و گنبدی ساختند با دو باغ در دو سو».

این داستان شکل‌گیری شهر نجف‌آباد است که در کتاب قدمگاه نوشته ابوالقاسم پاینده، روزنامه‌نگار، داستان‌نویس و مترجم ذکر شده است. پاینده شهر نجف‌آباد را دیار نون می‌دانست.

قدیمی‌ترین شهر جدید ایران چگونه شکل گرفت؟

 

بنابراین گزارش، شهر نجف‌آباد که در ۲۷ کیلومتری غرب شهر اصفهان قرار گرفته است، امروزه با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار و ۲۸۸ نفر، چهارمین شهر پر جمعیت استان اصفهان به حساب می‌آید. این شهر قدیمی‌ترین شهر جدید کشورمان است.

قدیمی‌ترین شهر جدید ایران چگونه شکل گرفت؟ 


 شهر نجف‌آباد در زمان حکومت شاه عباس صفوی ساخته شد.

قدیمی‌ترین شهر جدید ایران چگونه شکل گرفت؟


گفتنی است؛ کیومرث پوراحمد از مشاهیر شهر نجف‌آباد به حساب می‌آید. وی کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و تهیه‌کننده است. پوراحمد کارگردان فیلم‌هایی، چون «کفش‌هایم کو؟»، «۵۰ قدم آخر»، «پرانتز باز»، «اتوبوس شب» و «خواهران غریب» بوده است.

یادآور می‌شود نجف‌آباد خواهرخوانده شهر نجف در عراق است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد غلامی
۱۹:۳۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
نام قدیمی نجف آباد برگرفته از نام قدیمی کوه صفاییه است که به معنای کوک یا قنات است ... کتاب اصفهان نصف جهان رسول سروش منش
آخرین اخبار