سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خبر داد:

دبیرخانه برنامه‌های علمی در دانشگاه آزاد استان تهران راه اندازی می شود

طهرانچی از راه اندازی دبیرخانه برنامه‌های علمی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خبر داد.

دبیرخانه برنامه‌های علمی در دانشگاه آزاد استان تهران راه اندازی می شودبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد استان تهران در جمع مدیران و مسئولان این دانشگاه ضمن گرامیداشت دهه فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک نقطه عطف در آموزش عالی است و آموزش عالی جریانی است که اگر ذیل سیاست ها و خط مشی های کلان دولت هدایت شود و ماموریت هایی برایش تدوین شود، بی شک می تواند در جامعه تاثیرگذار باشد.

طهرانچی با تأسی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اینکه «این دانشگاه نقش موثری در آموزش عالی دارد» اظهار کرد: این یک نکته قابل اتکاء برای دانشگاه آزاد اسلامی است. مقام معظم رهبری نقش دانشگاه (دانشگاه آزاد اسلامی) را موثر در آموزش عالی دانسته و اینکه باور دارند دانشگاه آزاداسلامی بزرگترین سرمایه آموزشی و علمی در کشور است و جایگاه این دانشگاه در یک شاخه فرعی در آموزش عالی نیست، خود یک باور مثبت است برای ما دانشگاهیان که می توانیم نقش موثری در آموزش عالی ایفا کنیم.

وی مطرح کرد: سالانه 600 تا 700 هزار دانشجو توسط دانشگاه های کشور اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، دولتی و غیرانتفاعی دانشجو جذب می شود و هرساله بدون هیچ تنوعی در امر آموزش، با شیوه ای مشابه به تربیت آنها می پردازیم. آیا از خودمان پرسیده ایم چالش کشور کجاست؟.

رسالت دانشگاه در دوره کارشناسی؛ یک رسالت حیاتی است

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه ما پژوهشگاه و آزمایشگاه ملی نیستیم، افزود: در دانشگاه ما یک پژوهش داریم به نام تحصیلات تکمیلی. یادمان باشد ما پژوهشگاه نیستیم، آزمایشگاه ملی هم نیستیم. دانشجویان کارشناسی ارشد ما پژوهشگران نیمه وقت، دانشجویان دکترا پژوهشگران تمام وقت و استادان مرشدان پژوهش هستند. قرار نیست استادان ما جای دانشجویان پژوهش انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید در پژوهش برنامه داشته باشیم، گفت: اگر پذیرفتیم دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران اصلی هستند و پژوهش ما، پژوهش تحصیلات تکمیلی است، نوع نگاه و هدایت ما نسبت به پژوهش عوض می شود. باید مراقب باشیم سرمایه های اصلی کشور که همان جوانان 21 تا 28 ساله هستند را رها نکنیم. جوان در این دوره باید رشد کند و خدمت کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود: اگر کشور با رکود و بن بست های اقتصادی مواجه شده است، علتش این است که ما دانشگاهیان در تولید دانشی که برای اداره یک کشور به شیوه غیر مستشاری لازم است، تدابیر لازم را نداشته ایم. اگر قرار باشد علم و فناوری با سیاست گذاری باشد، اتفاقات بزرگی باید رخ دهد، صنایع جدید باید خلق شود، انتقال فناوری باید انجام شود.

طهرانچی با برشمردن لایه های حکمرانی، افزود: لایه های حکمرانی سه قسمت دارد: لایه استراتژیک و سیاست گذاری، لایه تاکتیک و لایه اجرا، در کشور اسناد بالادستی زیاد نوشته شده است، چالش ها و اهداف مشخص شده است ولی ما برای اجرا «مرد عمل» می خواهیم. متاسفانه در آموزش از لایه استراتژیک خبری نیست، در پژوهش هم لایه تاکتیک نداریم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود: اگر نظام اداری ما مشکل دارد، به ضعف راهبری که نسبت به پژوهش داشته ایم، بر می گردد.

طهرانچی اظهار کرد: دانشگاه به عنوان یک جوهره تولید کننده و ترویج کننده و بهره گیر از علم و اینکه همه وجود را به دانش آموخته منتقل می کند، چهار وجه دارد: وجه اول تربیت افراد، وجه دوم افزایش دانش های خرد شده مثل مقالات، بخش سوم بالا بردن گفتمان عمومی و تعالی فردی و اجتماعی و بخش چهارم حل مسئله.

طهرانچی با تاکید براینکه رسالت ما در دوره کارشناسی؛ یک رسالت حیاتی است، گفت: ما می خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه حل مسئله شود. البته از تربیت نیروی انسانی غافل نیستیم. رسالت ما در دوره کارشناسی؛ یک رسالت جدی، حیاتی و محوری است. اما اگر در کارشناسی وارد می شویم باید قواعد بازی را بلد باشیم. همیشه بر این مهم تاکید دارم که دانشگاه آزاد اسلامی را باید به یک دانشگاه سازمان حل مسئله تبدیل کنیم. با نگاهی که داریم، نیاز جامعه را می دانیم و نسبت به آن حرکت می کنیم تا بتوانیم رویکرد حل مسئله جدی در دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی «دبیرخانه برنامه های علمی» خبر داد و گفت: در اولین قدیم برای رسیدن به این هدف والا، دبیرخانه برنامه های علمی دانشگاه را در استان تهران راه اندازی کردیم،در این دبیرخانه همکاران جوان و شایسته ای از دانشگاه های مختلف فعالیت می کنند. جوانی، محور همه این انتخاب هاست، چون اعتقاد داریم باید به جوانان تکیه کرد. با همفکری این جوانان، برنامه علمی با محور شناخت و حل مسئله هر موضوع در کشور تلاش می کنیم هر واحد دانشگاهی در استان به یک قطب مرتبط با هر موضوع تبدیل شود.

طهرانچی در پایان با بیان اینکه ما معلمان سازندگان نسل فردا هستیم، گفت: باید بدانیم جایگاه دانشگاه و برنامه های دانشگاه کجا و چیست که امروز به عنوان یک مسئله راهبردی در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال آن هستیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار