در واکنش به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛

«بانک فرهنگیان» در خدمت فرهنگیان است

صندوق ذخیره فرهنگیان در واکنش به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان توضیحاتی درباره تاسیس بانک فرهنگیان داد.

«بانک فرهنگیان» در خدمت فرهنگیان استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی پیش مطلبی با عنوان «سرمایه فرهنگیان؛ بازیچه قماری دیگر؟»  با محوریت اهمیت و بررسی بانک فرهنگیان منتشر شد و در این باره به چالش‌های پیش رو با ایجاد این بانک پرداخته شده است که در این خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان جوابیه به منظور شفاف سازی موضوع اعلام کرده است که به این شرح است:
 
در هر جامعه، نظام تعلیم و تربیت به عنوان زیرساخت اصلی توسعه، از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است و معلمان به واسطه نقش کلیدی که در این فرآیند ایفا می‌کنند، نیازمند توجه ویژه هستند.
 
در ایران اسلامی نیز فرهنگیان که از جامعه آماری قابل توجه‌ای برخوردار هستند در صورت وجود سازوکار‌های مناسب، می‌توانند به بهترین شکل ممکن از منافع اقتصادی و رفاهی که شایسته آنان است برخوردار شوند.
 
از سوی دیگر وجود یک نهاد مالی با کار ویژه‌های بانکی، با هدف مدیریت منابع و سرمایه‌های خرد و کلان فرهنگیان جهت ارائه خدمات مالی به ویژه ارائه تسهیلات به آنان، همواره یکی از خواسته‌های فرهنگیان و البته یکی از نیاز‌های مبرم در این زمینه بوده است.
 
از این رو جای یک بانک مختص فرهنگیان تاکنون خالی بوده و بدین لحاظ دلسوزان فرهنگیان و جامعه آموزش و پرورش کشور همچنان به دنبال راهی برای تاسیس این بانک بوده‌اند تا در نهایت ماموریت تاسیس بانک فرهنگیان در قالب تدوین پیش نویس اجرایی شدن سند تحول بنیادین از سوی مجلس شورای اسلامی برای وزارت آموزش و پرورش پیش بینی شده و از سوی دیگر ظرفیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در زمینه تاسیس بانک و همچنین نیاز این هلدینگ بزرگ اقتصادی به یک بانک عامل، تاسیس بانک فرهنگیان بر اساس مصوبات هیات امنا و هیئت مدیره موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان توسط این موسسه پیگیری می‌شود.
 
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان نیز در اول آبان ۱۳۹۶ در راستای طرح مجلس شورای اسلامی و اجرای مصوبه هیات امنای موسسه، نماینده‌ای را به منظور پیگیری تأسیس بانک فرهنگیان منصوب کرد و تمهید مقدمات تاسیس این بانک عملا کلید خورد و اکنون در حال پیگیری راهکار‌های منتهی به چگونگی اخذ مجوز و تایید بانک مرکزی است تا فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کند.
 
اما، فرهنگیان عزیز، افکار عمومی و حتی مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان با یک سوال بسیار مهم و کلیدی روبرو هستند و آن اینکه بانک فرهنگیان چگونه می‌تواند در خدمت فرهنگیان باشد؟
 
پاسخ به این سوال اساسی این است که در صورت تاسیس بانک فرهنگیان، این بانک مختص فرهنگیان است و هرگونه نقل و انتقال سهام در بورس در میز خاص فرهنگیان صورت می‌گیرد.

مسائل بانک سرمایه آسیب شناسی می‌شود

 واضح است که تجربیات فرهنگیان و صندوق ذخیره فرهنگیان در ارتباط با بانک سرمایه، در کنار نگرانی‌هایی که به همراه دارد، به نوعی تجربه‌ای ارزشمند برای ایجاد یک نهاد مالی موفق و شکست ناپذیر در اختیار می‌گذارد که بنیانگذاران بانک فرهنگیان تصمیم دارند پس از آسیب شناسی مسائل بانک سرمایه در حوزه‌های زیر از آن بهره بگیرند.
 
نخست اینکه در بانک فرهنگیان، معلمان محور هرگونه تصمیم گیری و برخوردار از تسهیلات و مزایای آن خواهند بود.
 
دوم اینکه کلیه سهام بانک فرهنگیان متعلق به فرهنگیان خواهد بود و با وجود یک تیم مورد وثوق فرهنگیان در راس بانک، اتخاذ هرگونه تصمیم در راستای ارائه خدمات شایسته و متمایز به فرهنگیان امکان پذیر است.
 
سوم اینکه دریافت کنندگان خدمات و تسهیلات بانک فرهنگیان، می‌توانند فرهنگیان باشند و با توجه به سیستم پرداخت حقوق و دستمزد و البته تعهدات فرهنگیان در قبال بازپرداخت اقساط تسهیلات خود، بانک فرهنگیان هرگز با پدیده‌هایی مانند تسهیلات معوق و سررسید گذشته مواجه نخواهد شد.
 
چهارم اینکه پشتوانه مالی بانک فرهنگیان با هیچ بانک دیگری قابل مقایسه نخواهد بود. واضح است که گردش مالی فرهنگیان با استناد به میزان حقوق و دستمزد، صندوق‌های وام مختلف، نهاد‌های وابسته به آموزش و پرورش و سایر مبادلات مالی فرهنگیان سالانه معادل ۱۰ الی ۱۲ درصد بودجه عمومی کشور خواهد بود که به صورت بالقوه می‌تواند پاسخگوی تقاضای تسهیلات مورد نظر جمعیت شاغل و بازنشسته فرهنگی کشور باشد.
 
از سوی دیگر اگر فرهنگیان از بانک خودشان خدمات شایسته دریافت کنند و به آن اعتماد داشته باشند قطعا سپرده‌ها و سرمایه‌های خود را به این بانک منتقل می‌کنند؛ بنابراین با تاسیس بانک فرهنگیان این امیدواری ایجاد می‌شود که در نهایت فرهنگیان نیز بتوانند مانند هر گروه اجتماعی دیگر از موهبت‌های ناشی از کثرت میلیونی و جایگاه رفیع خود بهره بگیرند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
-
کاظم
۱۳:۱۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
خوبه .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
در مورد جزئیات این بانک مطالب بیشتری بذارید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
می توان این خدمات را ازطریق سایر بانکها نیز انجام داد. بدون اینکه افراد جدیدی در قالب بانک فرهنگیان به سیستم اضافه شود و هزینه های آنچنانی از جیب فرهنگیان پرداخت گردد .
Iran (Islamic Republic of)
پ
۱۸:۳۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
پرونده صندوق بازنشستگی فرهنگیان به کجا رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۸:۳۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
بانک فرهنگیان دیگه قضیش چی؟؟
آخرین اخبار