چاووش اوغلو: روابط آمریکا و ترکیه با احتمال فروپاشی کامل رو به رو است

وزیر امور خارجه ترکیه قبل از دیدار با همتای آمریکایی خود در آنکارا هشدار داد روابط آمریکا و ترکیه در «لحظه بحرانی» قرار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه قبل از دیدار با همتای آمریکایی خود در آنکارا هشدار داد روابط آمریکا و ترکیه در «لحظه بحرانی» قرار دارد و با احتمال فروپاشی کامل رو به رو است.

مولود چاووش اوغلو در استانبول در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد «روابط ما در لحظه کاملا بحرانی قرار دارد. ما می توانیم روابط خودمان را بهبود ببخشیم یا اینکه این روابط به صورت کامل فرو می پاشد».

روابط آنکارا و واشنگتن بعد از کودتای ژوئیه 2016 با تنش رو به رو است و این تنش به علت حمایت واشنگتن از یک گروه کُرد در سوریه که ترکیه آن را به عنوان «تروریست» تلقی می کند و از 20 ژانویه در شهر عفرین در شمال سوریه علیه این گروه عملیات نظامی آغاز کرده، تشدید شده است.

ترکیه از آغاز این حمله بارها به واشنگتن هشدار داده است که احتمال دارد به سوی شهر منبج در حدود 100 کیلومتری شرق عفرین پیشروی کند. نیروهای یگان های مدافع خلق کُرد این شهر را  تحت کنترل دارد و نظامیان آمریکایی نیز در آن حضور دارند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از نظامیان آمریکایی خواسته است از منبج خارج شوند تا از هر نوع رویارویی مستقیم بین دو کشور هم پیمان در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) جلوگیری شود.

این موضوع این هفته در دیدار ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان با مک مستر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در استانبول بررسی شد و دو طرف در این نشست بر « مشارکت راهبردی بلند مدت » بین آنکارا و واشنگتن تاکید کردند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است با اردوغان و چاووش اوغلو به ویژه درباره سوریه گفتگو کند.

وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد انتظارات ترکیه «آشکار و واضح» است و به واشنگتن اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتماد بین دو کشور باید ایجاد شود، افزود: «ما از آمریکا انتظار داریم تدابیر ویژه ای اتخاذ کند».

 

انتهای پیام/

اظهارات چاووش اوغلو درباره روابط ترکیه و آمریکا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار