معاون وزیر صنعت مطرح کرد:

صنعت قطعه سازی راهی جز وصل شدن به صنعت جهانی ندارد/ بازار خودرو یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاران

معظمی گفت: صنعت قطعه‌سازی ما راهی جز وصل شدن به قطعه سازی جهانی ندارد و در صورتیکه نتوانیم ذائقه مردم را در این حوزه تامین کنیم ، محکوم به شکست خواهیم بود.
 
صنعت خودرو در حالت تیک‌آف قرار داردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور معظمی، معاون وزیر صنعت و مدیر هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  امروز با حضور در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با بیان اینکه از سال 47 تا 57 مجموع تولیدات در صنعت خودرو 240 هزار دستگاه بوده است، اظهار کرد: امروز صنعت خودرو در حال اوج گیری است به نحوی که از سال 57 تا به امروز نزدیک 21 میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شده است.

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه آمارهای بین‌المللی در سال 2017 نشان می‌دهد جایگاه ایران در صنعت خودروسازی جهان در رتبه 16 قرار دارد، گفت: البته فکر می‌کنم جدیدترین آمار خودروسازان کشور به جایگاه 14 یا 15 رسیده اند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران جزو خودروسازان بزرگ دنیا محسوب شده و می‌تواند با برنامه‌ریزی به تولید 3 میلیون دستگاه برسد، تصریح کرد: امروز بازار خودرو یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌آید. ما در مقطع صنعتی، مونتاژ کار بوده‌ایم اما امروز در برخی از قسمت‌ها به طراحی و صادرات محصول نیز می‌پردازیم. امروز در خیابان‌های کشور مردم از تولیدات داخلی استفاده می‌کنند که این موضوع نشان از آن دارد که صنعت خودرو توانسته، بخشی از نیاز بازار و مصرف‌کنندگان را تامین کند.

وی در ادامه افزود: اوج گیری صنعت خودرو در سال‌های اخیر به معنای رضایت مردم از این صنعت نیست و بر اساس‌ آنچه که وزارت صنعت معدن تجارت پیگیری می‌کند، صنعت کاران خودروی ما روزهای سختی را در پیش خواهند داشت.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه امروز صنعتگران کشور روزهای سختی را در حوزه کسب و کار دارند، افزود: امروز باید گشایش‌های لازم برای توسعه بیشتر صنعت خودرو انجام شود. ما به شدت تحت فشار هستیم و شما می‌توانید در رفع مشکلات این صنعت تاثیر قابل توجهی را داشته باشید.

وی با بیان اینکه تمرکز سیاست گذاران صنعت خودرو بر تقویت صنعت قطعه‌سازی است، گفت: از میان 1200 قطعه‌ساز به ثبت رسیده در کشور؛ 700 تا 800 کارخانه فعال قطعه‌سازی داریم و باید توجه داشت صنعت خودروسازی بدون صنایع قطعه‌سازی بی‌معنی است.

معاون وزیر صنعت بر توجه بیشتر بر صنعت خودروسازی کشور تاکید کرد و گفت: اگر این صنعت مورد توجه قرار نگیرد، حجم واردات در این حوزه افزایش خواهد یافت. خوشبختانه در حال حاضر 13 قرارداد خارجی در بخش قطعه‌سازی منعقد شده که این موضوع می‌تواند فضای لازم را برای توسعه بیشتر این صنعت فراهم کند.

معظمی با اشاره به 6 قرارداد خودرویی با شرکت‌های خارجی در کشور تصریح کرد: در تمام این قراردادها تعامل جدی قطعه‌سازان با شبکه جهانی تاکید شده و در نهایت به طور حتم در ارتقاء محصولات و رضایت مشتریان کارآمدتر خواهیم بود.

سال آینده تعداد قابل توجهی از خودروها از خط تولید، خارج می‌شوند

وی با اشاره به ورود قطعه‌سازان ایرانی به جرگه قطعه‌سازان جهانی، افزود: صنعت قطعه‌سازی ما راهی جز وصل شدن به قطعه سازی جهانی ندارد و در صورتیکه نتوانیم ذائقه مردم را در این حوزه تامین کنیم ، محکوم به شکست خواهیم بود.

معظمی همچنین تاکید کرد: در سال آینده تعداد قابل توجهی از خودروها از خط تولید خارج می‌شوند و این موضوع ممکن است با ذائقه برخی خودروسازان خوش نیاید هر چند که آنها تمام تلاش خود را برای تولید محصولات جایگزین، صورت داده‌اند.

مدیر هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار کرد: صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی متاثر از سیاست‌های پولی و بانکی است و با وجود نرخ بالای بانکی، کسب و کار بنگاه‌های تولیدی بسیار سخت شده و سیاست‌گذاران امور مالی و بانکی کشور موظفند به این حوزه نگاه جدیدی داشته باشند.

معظمی با اشاره به بحث سهامداری در صنعت خودرو تاکید کرد: ساز و کارهایی باید صورت بگیرد تا در آینده بخش بیشتری از سهام خودروسازان به فعالان خصوصی واقعی واگذار شود و آنچه که اکنون وجود دارد، فاصله زیادی با خصوصی‌سازی دارد.

وی ابراز کرد: در دنیای رقابت کنونی صنایعی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد که دارای مزیت رقابتی هستند، در غیر این صورت ادامه فعالیت کار بسیار مشکلی خواهد بود.

معظمی یادآور شد: با توجه به تاکید رئیس جمهور بر بازسازی ناوگان حمل و نقل سنگین کشور، با مشارکت وزارت نفت، بانک‌ها و مصرف‌کننده، 202 هزار دستگاه خودروی سنگین به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود و این موضوع خود موجب رونق صنعت در کشور در آینده خواهد شد.

معاون وزیر صنعت و معدن تجارت در پایان تاکید کرد: درهای ایران به روی سرمایه‌های جهان باز است و ما آمادگی خود را برای تولید مشترک با خودروسازان بزرگ دنیا به شرط مشارکت و صادرات اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار