رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد؛

حفظ محیط زیست‌ با سیاست‌های صنعت خودرو‌ امکان ‌پذیر نیست/ امیدواریم‌ آب شرب‌ جیره‌بندی نشود

کلانتری‌، گفت: وقتی در صنعت‌ خودروسازی‌ پول حرف اول و آخر را می‌زند حفظ محیط زیست‌ و حقوق نسل‌های بعدی امکان‌پذیر نخواهد بود.

حفظ محیط زیست‌ با سیاست‌های صنعت خودرو‌ امکان ‌پذیر نیست/ امیدواریم‌ آب شرب‌ جیره‌بندی نشودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی‌ کلانتری‌ معاون رئیس جمهور‌ و رئیس‌ سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست‌ در دهمین‌ همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت، اظهار کرد: با این سیاست‌هایی که صنعت خودروسازی در پیش گرفته و پول و پول‌اندوزی در آن حرف اول و آخر را می‌زند قادر نخواهیم بود حقوق محیط زیستی نسل‌های بعدی را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست از بعد طبیعی شکننده است، گفت: با این سیستم محیط زیست کشور دوام نخواهد آورد.

کلانتری با بیان اینکه کسی جلودار صنعت آلوده‌کننده خودرو نیست، بیان کرد: با اینکه دولت در تیر ماه مصوبه‌ای مبنی بر از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده به ازای واردات هر خودرو داشت، اما این مصوبه بیشتر از یک ماه طاقت نیاورده و لغو شد. اکنون تمامی این شرایط باعث می‌شود تا مردم را، راهی بیمارستان‌ها کنیم و کودکانمان ذرات کمتر از 2.5 میکرون را تنفس کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اینکه رئیس جمهور و دولت موظفند تا پایان چهار سال خود 50 درصد از آلودگی کلانشهرها را کاهش دهند، اما با این سیاست‌ها امکان کاهش یک درصدی هم نخواهند داشت مگر اینکه شبه انقلابی در صنعت خودروسازی ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از صنعت خودروسازی کافی است، تصریح کرد: به چه قیمت باید این حمایت وجود داشته باشد چون آنها قوی و پولدار هستند و می توانند بسیاری را بخرند؟، آیا جان مردم ارزش این چیزها را دارد؟، جان همه مردم ایران با این سند غیر استاندارد در حال تهدید است.

کلانتری ادامه داد: صنعت موتورهای درون‌ سوز و نفت زمانی می‌تواند رایج شود و پا بگیرد که نحوه نگرش ما به صنعت خودرو تغییر کند.

** صنعت خودرو و سوخت هر دو مقصر آلودگی هوا هستند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر جیره‌بندی آب شرب و علت آلودگی هوا، اظهار کرد: امیدواریم آب شرب جیره‌بندی نشود، ولی در صورت رخداد این قضیه کاری از دستمان بر نخواهد آمد.

وی، گفت: هم سوخت و هم صنعت خودرو هر دو مقصر آلودگی هوا هستند. گازوئیل مصرفی یورو 4 نیست و بنزین هم در تهران تا حدی یورو 4 است.

کلانتری اضافه کرد: خودروهای گازوئیلی در فصل سرما بیشترین میزان آلودگی را دارند. دو سوم آلودگی برای خودروهای سنگین و فرسوده است البته آلودگی ناشی از بنزین هم در فصل سرما کمتر است، اما این میزان کم به این دلیل است که میزان مصرف گازوئیل از آن سبقت گرفته است به همین دلیل درصد بنزین به نسبت گازوئیل در آلودگی هوا کمتر است.

** خودروسازان معمولی اجازه توسعه نمی‌دهند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش برگزاری چنین همایش‌هایی در کاهش آلودگی هوا، گفت: این قبیل از همایش‌های می‌تواند مؤثر باشد البته صاحبان این نوع از فناوری در صنعت خودروسازی باید برای بقا و توسعه بجنگند، چرا که خودروسازان معمولی اجازه توسعه و فراگیری این نوع از فناوری‌ها را نمی‌دهند. زیرا یقین دارند بازارشان راکد خواهد شد.

وی بیان کرد: صاحبان این قبیل از فناوری‌ها در کنار بازاریابی، فروش و تجاری‌سازی محصول خود، مقابله با آلودگی در دستور کار خود قرار دادند از این رو دولت باید از آنها حمایت کند.

** احیای دریاچه ارومیه در گرو تأمین سرمایه است

کلانتری گفت: برنامه تدوین شده برای احیای دریاچه ارومیه از نوع اجرایی، 96 برنامه برای آن در نظر گرفته شده است، اما باید بودجه آن تأمین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دریاچه ارومیه قابلیت احیا را دارد، گفت: احیای دریاچه ارومیه در گرو تأمین سرمایه آن است.

وی با اشاره به کاهش 67 درصدی بارندگی در کشور و به ویژه در حوزه دریاچه ارومیه، گفت: هم سال گذشته و هم امسال در حوزه دریاچه ارومیه میزان بارش‌ها بد بود. بالاخره برای احیا باید آب مورد نیاز از حوزه تأمین شود، البته امیدواریم آبی وجود داشته باشد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار