تولید ۴۲۰ هزار اصله نهال مثمر در چهارمحال و بختیاری

امسال ۴۲۰ هزار اصله نهال مثمر اصلاح شده در استان چهارمحال و بختیاری تولید شد.

تعیین نرخ خرید و فروش انواع نهال در سال جاریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، از تولید ۴۲۰ هزار اصله نهال مثمر اصلاح شده طی سال جاری در ۸ نهالستان این استان خبر داد.

حمیدرضا دانش گفت: این تعداد نهال شامل گونه‌های هسته دار، دانه دار و گردوی بذری می‌باشد که از هفته اول اسفند، بر اساس سازگاری با شرایط اقلیمی، و از طریق ۲۲ جایگاه تعیین شده در سطح استان توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیاز پیش بینی شده امسال برای توسعه و جایگزینی باغات چهارمحال و بختیاری حدود ۳۵۰ هزار اصله نهال است افزود: تمامی این مقدار نهال مورد نیاز، از نهالستان‌های داخل استان تهیه می‎گردد.

دانش یادآور شد: تکمیل و توسعه سایت باغی در مناطق سودجان شهرستان شهرکرد و افسرآباد و صفا آباد شهرستان کوهرنگ نیز به حدود ۹۰۰ هزار اصله نهال در بهار سال آینده نیاز دارد.

وی اضافه کرد: ۷۰۰ هزار اصله آن از ارقام کم آب بر، دیر گل اصلاح شده و کشت بافت، از نهالستان‌های مورد تأیید کمیته فنی و حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان در شیراز، تهران و محلات و حدود ۱۰۰ هزار اصله انگور دیم از کردستان تأمین خواهد شد.

دانش با تأکید بر اینکه نهال، سنگ بنای باغبانی کشور است ادامه داد: هر گونه کم توجهی به بحث نهال، خسارت غیر قابل جبران یا کلانی را برای باغداران به همراه خواهد داشت.

وی از باغداران خواست: نهال مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه و هنگام خرید نهال، به لیبل دار بودن، اصالت و سلامت نهال توجه کنند و از خرید نهال از فروشندگان دوره گرد و نهالستان‌های غیر معتبر و غیر مجاز خودداری نمایند.

دانش یادآور شد: در صورت مشاهده هر گونه جایگاه غیر مجاز فروش نهال، با متخلفین برخورد میشود.

به گفته وی؛ سطح نهالستان‌های چهارمحال و بختیاری هم اکنون بیش از ۶ هکتار و ارزش نهال‌های تولیدی استان بیش از ۲۰ میلیارد ریال است.

انتهای پیام/ش

باغداران نهال مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، نهال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.