گزارش/

کوک شدن ساز دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای تغییر برجام

بازگشت منندز به ریاست دموکرات‌های کمیته خارجی سنا، راه آمریکا را برای اعمال فشار بیشتر در راستای تغییر برجام هموارتر کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان، با روی کار آمدن باب منندز به ریاست دموکرات‌های کمیته امور خارجی مجلس سنا که قانونگذاری ضدایرانی و مخالف برجام است، آینده‌ این توافق در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

بازگشت باب منندز سناتور تندرو به سمت قبلی خود به این دلیل معادلات پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک را پیچیده‌تر می‌کند که او همواره از مخالفان سرسخت این توافق بوده است و حالا که بار دیگر ریاست دموکرات‌ها را به دست گرفته فضای بیشتری برای جلب موافقت نمایندگان برای اعلام خروج آمریکا از برجام در دست دارد.

آمریکا به دنبال افزایش سرعت در روند تغییر برجام
این عضو مجلس سنا که سه سال پیش، به سوء استفاده از قدرت برای تأمین منافع شخصی و فساد مالی فدرال متهم شده بود از رهبری دموکرات‌ها در کمیته روابط خارجی سنا برکنار شد و به جای او بن کاردین این سمت را در دست گرفت. کاردین که کمی نرم‌تر با موضوع برجام رفتار می‌کرد، در ماه‌های گذشته که دونالد ترامپ وظیفه اصلاح برجام را به کنگره محول کرده بود، مخالفت خود را با تهیه هر گونه طرحی که به ایجاد تغییرات یکجانبه در این توافق منجر شود، اعلام کرد.

مخالفت‌های کاردین یکی از عواملی بود که باعث شد باب کورکر، رئیس‌ جمهوری‌خواهِ کمیته روابط خارجی مجلس سنا طرح خود که خواستار متعهد کردن ایران به تعهدات جدید در توافق هسته‌ای بود را از دستور کار خارج کند. اما بازگشت منندز که هفته گذشته از اتهاماتش تبرئه شده بود، می‌تواند به تلاش‌های کاخ سفید و متحدان جمهوری‌ خواهش در کنگره، در خصوص بازنویسی و تغییر در برجام جانی دوباره ببخشد.

در حال حاضر کورکر در حال تهیه پیش‌نویس طرحی جدید برای اصلاح برجام است و تمام سعی او بر این است تا این پیش نویس را مطابق میل ترامپ تدوین کند. کورکر هرچند با فشارهایی از جانب تندروهای هم‌حزبی خود رو به روست، اما تلاش می کند تا این طرح را به گونه‌ای تنظیم کند تا بتواند نظر اعضای هر دو حزب را برای حمایت از این طرح جلب کند.

آمریکا به دنبال افزایش سرعت در روند تغییر برجام

با توجه به این تغییر در سنا که ابهامات در آینده برنامه جامع اقدام مشترک را افزایش داده است باید منتظر بود که آیا بازگشت منندز به رهبری دموکرات‌ها چقدر می‌تواند بر معادلات کورکر و آمادگی‌اش برای چرخش به سوی تندروهای حزب خودش تأثیر بگذارد.

واضح است اگر کورکر در روزهای آینده پیغامی از سوی منندز مبنی بر آمادگی او برای تغییر فضا به سمت نرمش در برابر مواضع سخت‌تر علیه ایران دریافت کند، ممکن است آزادی عمل بیشتری برای متمایل شدن به سمت تندروهای جمهوری‌خواه احساس کند.


لابی صهیونیست‌ها در پشت پرده تغییرات مجلس سنا


جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره تغییرات اخیر مجلس سنای آمریکا، گفت: از آنجا که باب منندز یک سناتور تندرو و ضدایرانی است، بازگشت او به سمت ریاست دموکرات‌های کمیته امور خارجی مجلس سنا، با هدف افزایش سرعت به روند اعمال تغییر در برجام صورت گرفته است.

آمریکا به دنبال افزایش سرعت در روند تغییر برجام
وی با بیان اینکه در پشت پرده تمام تغییرات کاخ سفید و مجلس سنای آمریکا، لابی صهیونیست قرار دارد، تصریح کرد: این تغییر در سنای آمریکا بدون حضور صهیونیست‌ها ممکن نبود، چرا که این رژیم با نفوذی که در ایالت متحده دارد ،همواره به دنبال این است تا دولت آمریکا را وادار به اعمال فشار علیه ایران کند.

قنادباشی با بیان اینکه دولت ترامپ و مجالس آمریکا در عرصه بین المللی همسو با خواسته‌های رژیم صهیونیستی عمل می‌کنند، افزود: در داخل کاخ سفید و حتی در خانواده ترامپ هم افراد نفوذی از این رژیم حضور دارند، از جمله داماد ترامپ که یهودی است و به طور علنی خواسته‌های رژیم اشغالگر قدس را دنبال می کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه تغییرات در آمریکا با اهداف مختلف صورت می‌گیرد، تصریح کرد: صهیونیست‌ها به وسیله لابی‌هایی که دارند همواره به دنبال این هستند که یا آمریکا را از برجام خارج کنند و یا ایران را ناگزیر کنند که از برجام خارج شود.

وی با بیان اینکه باب منندز رهبر جدید دموکرات‌های کمیته امور خارجی مجلس سنا از ابتدا مخالف برجام بود، بیان کرد: تغییرات در این سطح از سنا با هدف افزایش سرعت در تغییر برجام صورت گرفته است.

قنادباشی اظهار کرد: همه تغییرات در کاخ سفید و مجلس سنا با هدف جلوگیری از قدرتمندتر شدن ایران و همچنین تلاش برای تضعیف آن صورت می‌گیرد و هدف نهایی آن‌ها براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: لابی صهیونیست‌ها در کنگره آمریکا حضور پر رنگی دارد و در آنجا نیز کسانی هستند که همسو با دولت ترامپ در اعمال فشار علیه ایران حرکت می‌کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: قابل پیش بینی است که رژیم غاصب اسرائیل و کسانی که باعث روی کار آوردن دونالد ترامپ شدند، در مواقعی که رئیس جمهور آمریکا بخواهد موانع قانونی علیه ایران ایجاد کند، راه او را هموار کنند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: از آنجا که تغییرات در کاخ سفید و مجلس سنا با انگیزه‌های ضد برجامی صورت می‌گیرد، تغییر اخیر در سمت رهبری دموکرات‌های کمیته امور خارجی مجلس سنا می‌تواند زمینه‌های خروج آمریکا از برجام را فراهم کند.

به نظر می‌رسد روی کار آمدن باب منندز به عنوان رهبری دموکرات‌های کمیته امور خارجی مجلس سنا که از مخالفان برجام است و نفوذ زیادی در بین جمهوری خواهان دارد از نقشه‌های جدید ترامپ برای جلب نظر نمایندگان برای موافقت در اصلاح برجام است.

آن چه به وضوح پیداست تلاش‌های بی وقفه رئیس جمهور آمریکا برای تغییری هر چند کوچک در توافق هسته‌ای ایران با 1+5 به سود ایالات متحده است که تغییرات اخیر مجلس سنا گویای این واقعیت است.

گفتنی است دونالد ترامپ از ابتدای دوران ریاست جمهوری‌اش خود را مخالف برجام می‌دانست و همواره تلاش کرده است تا این توافق را از بین ببرد یا حداقل تغییراتی را در آن اعمال کند که با مخالفت دیگر کشورها رو به رو شده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: برجام ، دونالد ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکای جنایتکار
آخرین اخبار