خشایار الوند:

فیلمنامه نقش مهمی در ساختار تولید یک اثر نمایشی دارد

خشایار الوند گفت: برای اینکه یک سریال پرمخاطب داشته باشیم، باید پارامترهای مختلفی از جمله فیلمنامه در آن رعایت شود.

فیلمنامه، پاشنه آشیل آثار نمایشی استبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خشایار الوند فیلم‌نامه‌ نویس سریال های تلویزیونی در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم با اشاره به انتقادهایی در زمینه ضعف فیلم نامه های آثار نمایشی گفت: همه چیز نسبی است. افرادی که اعتقاد دارند تمام مشکلات سریال ها به دلیل فیلم نامه است ابتدا باید آماری ارائه دهند که چقدر بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده خوب و درجه یک داریم، بعد به این پاسخ برسیم که آیا به همان نسبتی که کارگردان خوب داریم، نویسنده خوب هم داریم؟

وی با اشاره به نقش کلیدی فیلم نامه در ساختار تولید تاکید کرد: هر یک از عوامل یک مجموعه تلویزیونی در حوزه کاری خود قضاوت می شوند اما ضعف فیلم نامه در تمام طول داستان به چشم آمده و قضاوت می شود.

وی در خصوص جایگاه سریال های تلویزیونی در جذب مخاطب با اشاره به رسالت اصلی یک رسانه فراگیر مانند صدا و سیما در خبر رسانی و فرهنگ سازی گفت: یکی از رسالت های اصلی تلویزیون سرگرمی است و در این بین سریال های تلویزیونی در صف اول برنامه های سرگرمی قرار می گیرند و باید بتوانند مخاطبان را جذب کنند.

نویسنده «پایتخت» و «علی البدل» درباره رسیدن به سریال های پربیننده گفت: برای اینکه یک سریال پرمخاطب باشد باید پارامترهای مختلفی رعایت شود. مهمترین پارامتر این است که از دایره بسته سوژه ها فراتر رفت و ژانرهای مختلف را امتحان کنیم.

الوند در خصوص نقش تهیه کننده در پروسه تولید مجموعه های تلویزیونی گفت: ما در این بخش دچار سوءتفاهم شده ایم، در تولید آثار، تهیه کننده را تا حد مدیر تولید پایین آورده ایم. پولی به او می دهیم و برایش تعین و تکلیف می کنیم. اگر واقعا این فرد تهیه کننده است و سواد و تجربه این کار را دارد باید پول در اختیارش قرار داده شود و اختیارات لازم را داشته باشد .

نویسنده سریال «ديوار به ديوار ٢» با اشاره به مطلوب تر شدن ساخت مجموعه های تلویزیونی با حضور اسپانسر گفت: در شرایط اقتصادی فعلی جذب اسپانسر و کسی که حاضر باشد برای ساخت سریال پول دهد، کار سختی است.

وی افزود: در مورد اسپانسر هم راه خطا را رفته ایم. یک بار اجازه دادیم اسپانسر خیلی روشن و به قول معروف گل درشت محصول خود را تبلیغ کند، بار دیگر ورود هر گونه تبلیغات به مجموعه را ممنوع کردیم. باید راه حل میانه ای پیدا کرد، تا هم صاحبان سرمایه سود خود را ببرند و هم مخاطب درگیر تبلیغات غیر ضروری شود.

خشایار الوند فیلم نامه را پاشنه آشیل همه آثار نمایشی دانست و افزود: باید این موضوع را به یاد داشت که یک فیلمنامه نویس در طول سال، محدود می تواند بنویسد و بعد در شوراها اشخاص متعددی روی کار نظر می دهند. به عبارت دیگر یک فیلم نامه از هفت خوان می گذرد تا جلوی دوربین برود اما از این زمان به بعد دیگر نظارتی وجود ندارد.

الوند در پایان ضمن امیدواری برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره جام جم گفت: از اینکه دو تا از کارهای من «علی البدل» و «دیوار به دیوار» در این جشنواره شرکت داده شده خوشحالم و حس خوبی دارم و از دست اندرکاران جشنواره تشکر می کنم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار