معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

ایران در حمل و نقل کانتینری، جایگاه ضعیفی دارد/ضرورت تربیت دریانورد و افزایش سهم ایران در این حوزه

راستاد گفت: در حوزه حمل‌ونقل کانتینری ایران جایگاه ضعیف‌تری دارد و باید روی این حوزه تمرکز کنیم.

ایران در حمل و نقل کانتینری جایگاه ضعیف‌تری دارد/ضرورت تربیت دریانورد و افزایش سهم ایران در این حوزهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور با اشاره به سانحه سانچی و جانباختن خدمه‌های ایرانی این کشتی اظهار کرد: با بررسی همه جانبه درباره علل وقوع سانحه سانچی به زودی پاسخی شفاف خواهیم داد.

وی گفت: سازمان جهانی دریانوردی نیز از نتیجه بررسی این سانحه استفاده می‌کند و در برخی موارد به اصلاح مقررات در صنعت کشتیرانی خواهد پرداخت.

راستاد با بیان این‌که ظرفیت ایران 229 فروند کشتی‌ است، گفت:‌ این تعداد کشتی 1.1 درصد ظرفیت کلی ناوگان جهانی را به خود اختصاص می‌دهد که با این سهم در جایگاه بیستم جهان قرار داریم. این یک جایگاه خوب است اما در حوزه حمل‌ونقل کانتینری ایران در چنین جایگاهی خوبی قرار ندارد و باید روی این حوزه تمرکز کنیم.

درآمد سالیانه کشتیرانی دنیا ، 388 میلیارد دلار است

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: درآمد سالیانه کشتیرانی دنیا از محل کرایه، 388 میلیارد دلار است که این رقم 5 درصد حجم تجارت جهانی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در حمل و نقل کانتینری جایگاه ضعیف‌تری دارد، گفت: سالیانه 145 میلیون کانتینر در دنیا جابه‌جا می‌شود که این رقم در بنادر ما حدود 3 میلیون TEU است که بخشی از آن توسط لاینر‌های خارجی در بنادر ما تخلیه یا بارگیری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تربیت و آموزش دریانورد و افزایش سهم ایران در این حوزه گفت: در حال حاضر 1.7 میلیون دریانورد روی ناوگان اقیانوس پیمای دنیا فعالیت می‌کنند و تا 4 سال آینده 16500 دریانورد در رده افسری کمبود خواهیم داشت که باید از این فرصت استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: هم اکنون موضوع بنادر با آبخور 17 متر به بالا و ظرفیت 20 هزار TEU با پسکرانه مناسب در دنیا مطرح است، گفت: بسیاری از بنادر که گلوبال هستند با این وضعیت به بنادر سیبری نزول می‌یابند در نتیجه ما هرچه سریعتر بنادر توسعه را که میزان رقابت پذیری ما تعیین کننده جایگاه ما در بنادر دنیا است.

به گفته وی؛ در حوزه رقابت‌پذیری، ایران در سال 2017 رتبه 62 جهانی را به دست آورد، در حالیکه کشورهای منطقه، رتبه‌های 17 و 25 را دارند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره شاخص حمل و نقل جهانی گفت: در شاخص حمل و نقل رتبه جهانی ایران 57 بود، در حالیکه دو کشور منطقه رتبه 5 و 13 را کسب کردند، در زیر شاخه کیفیت رتبه بنادر ایران 71 بود، در حالیکه همان دو کشور رتبه 4 و 13 را به دست آورده‌اند.

راستاد با بیان اینکه راهکارهای مستقیمی برای ارتقای رقابت‌پذیری بنادر در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: رقابت‌پذیری ترمینال اپراتورها ضروری است و ما از آن حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اتصال ریلی به بنادر به صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: بخشی از منابع حاصل به توسعه دسترسی بنادر به ریل و راه‌آهن اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری دریایی به ارتقای کیفیت و کمیت نیاز داریم، گفت: مارین‌های خوبی در سواحل جنوب به شمال کشور ایجاد شده و ما از تمامی سازندگان و تولیدکنندگان شناورهای گردشگری دریایی حمایت خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: برای اراضی توسعه بنادر به ویژه اراضی دو هزار و 400 هکتاری پسکرانه بندر شهید رجایی، دنبال انبارداری نیستیم؛ بلکه موضوع مراکز لجستیک، مراکز ارزش افزوده و مراکز تولید را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار