باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

بیش از هزار و 400 سال می گذرد از روزی که خانه ای در آتش سوخت و یاس نبوی میان در نیم سوخته و دیوار خانه چنان قرار گرفت که هنوز ندای مظلومیتش به گوش می رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ، امروز عرشیان و فرشیان در سوگ دردانه رسول الله،حضرت فاطمه زهرا(س) غرق در عزا و ماتم اند. دل ها غمگین و  از چشم ها باران اشک جاری است،سنگ‏ ها در فراق  یاس نبوی ندبه می‏ خوانند، در غروبی که شاخه ه‏ایش  را شکستند.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

آن که بر در می کوبد شباهنگام، به قصد کشتن چراغ آمده است،چه می خواهند از آشیان عاشقانه مهر و ماه؟ بانو  برنخیز به گشودن در،پشت در نایست! نرو، بمان. آن که مشت بر در خانه ات می کوبد، با خداوند در ستیز است.

 هر فاطمیه زخم کهنه باز می شود زخم هایی که بر پیکرت زدند، کمترین رنجی بود که در این دنیا کشیدی. درد تو از زخم دیگری بود. در بهاری غریبانه هرچند، لاله ها بی تو در خون نشستند بعد تو یازده سرو سرسبز هفت پشت خزان را شکستند.

مظلومیت  از یاس نیلوفری ، از کوچه ، از سیلی ،از دستان بسته و از گریه های مادری پهلو شکسته  آغاز می شود.بانوی بی نشان مزار تو در قلب عاشقان توست.پس از تو تمام یاس های زمین، نیلوفری اند.خدا حافظ ای نخستین شهیده راه  ولایت علی (ع) برای تمام عالم هستی.

قم، سوگوار ریحانه ی رسول الله(ص)
 

شهر بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) در سالروز شهادت مظلومانه یاس نبوی،حضرت زهرا (س)، یکپارچه سیاهپوش و مملو از عاشقانی است که خود را به این بارگاه ملکوتی رسانده تا شهادت بانوی بی مزار را به حضرت معصومه (س) تسلیت بگویند.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

دسته های زنجیر زنی و سینه زنی دل های دردمند خویش را به ضریح حرم مطهر حضرت معصومه(س) گره زده اند و در فراق بانوی بی نشان اشک ماتم می ریزندو بر سر و سینه می زنند.

تصاویر زیر تنها گوشه ای از عشق و ارادت مردم قم به صدیقه ی طاهره (س)در سالروز شهادت جانسوز آن حضرت نشان می دهد.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

آیین های عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در جای جای این شهر به خصوص از شب گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بیوت مراجع تقلید، بقاع متبرک امامزادگان، مساجد، تکایا و دیگر اماکن مذهبی قم با حضور خیل عظیم شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت در حال برگزاری است.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

شرحی  مختصر بر زندگانی پر برکت بانوی آب و آینه

حضرت فاطمه(س) در سال پنجم  بعثت ، 20 جمادی الثانی در مکه و در خانه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد.

پس از ازدواج  حضرت خدیجه(س) با رسول خدا (ص)، زنان مکه از وی کناره گیری کردند. خدیجه چون فاطمه را باردار شد، کسی را به نزد زنان قریش فرستاد و از آنها خواست تا به خانه او آیند و هنگام ولادت فاطمه (س) او را کمک دهند. ولی زنان برای خدیجه پیغام دادند که تو به سخن ما گوش نکردی و با یتیم ابوطالب که مالی نداشت ازدواج کردی، ما نیز به کمک تو نخواهیم آمد.

خدای تعالی ساره همسر ابراهیم خلیل، آسیه همسر فرعون،و مریم دختر عمران را فرستاد تا در وضع حمل به وی کمک کنند.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

حضرت حق مژده ولادت حضرت زهرا (س) در سوره مبارکه کوثر به پیامبر(ص) داده بود و برای دلداری و دلگرمی آن بزرگوار در برابر دشمنان سرسختی چون ابوجهل و ابولهب که با درگذشت پسران پیغمبر او را ابتر و مقطوع النسل می خواندند، فرمود:به یقین ما به تو کوثر ( خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. 

فاطمه(س) ریشه ی شجره  طیبه  پیامبر خدا  است

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: دخترم را فاطمه نامیدم زیرا خدای عز و جل او و کسی را که دوستدار او باشد از آتش جدا و دور کرده است.در جایی دیگر دلیل گذاشتن نام فاطمه را این گونه بیان کردند که از هر گونه بدی جدا و بریده شده است.

 برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه  ذکر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های  بانوی دو عالم است.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

 امام باقر(ع) در مورد لقب ام ابیها،به معنای مادر پدر فرموده است: فاطمه ریشه ی شجره طیبه پیامبر خدا است،اگر ریشه نباشد درخت خشک می ­شود و اگر فاطمه(س) نبود شجره ی طیبه پیامبر خشک می ­شد. او به راستی ستون و اساس پدرش و مادرپدرش بود.

خواستگاری امیرالمومنین(ع)از زهرای مرضیه(س)

حضرت زهرا(س)خواهان زیادی داشته اند.زیرا از طرفی پدر ایشان چه قبل و چه بعد از بعثت از مردان شریف و بزرگ عرب و قریش بوده اند و از طرف دیگر خود حضرت دارای شخصیتی بسیار والا  بود.

پيش از حضرت علی (ع)افرادی مانند ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با حضرت زهرا(س) اعلام کرده بودند و هر دو از پيامبر يک پاسخ شنيده بودند و آن اين که دخترم برای ازدواج  منتظر وحی الهی است.

علی علیه السلام که برای خواستگاری دختر پیامبر(ص) به خانه ایشان رفته بود، با سخنانی شیرین خواسته‌اش را چنین بازگو کرد:یا رسول الله وقتی خردسال بودم مرا  با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. 

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

چهره پیامبر چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می‌کشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده فاطمه علیهاالسلام گذاشت. پیامبر ماجرای خواستگاری پسر عموی خویش،علی را برای دخترش بازگو کرد و فرمود: «دختر عزیزم! تو علی را خوب می‌شناسی و به سابقه ایمان و خویشاوندی و فضیلت و پارسایی او آگاهی داری. من همیشه آرزو داشتم تو را خوشبخت کنم و به عقد کسی درآورم که بهترین مرد روی زمین است. آیا راضی هستی همسر علی باشی؟ فضای اتاق لحظاتی غرق در سکوت بود؛ سکوت از سر حیا. فاطمه ساکت ماند و چیزی نگفت. نغمه تکبیر پیامبر(ص) بلند شد: اللّه اکبر! فاطمه راضی است. سکوت او نشانه رضایت اوست.

مهریه ی حضرت زهرا(س)چه بود؟

پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند،مهریه زهرا(س) الگویی برای پیوندهای امروزی است.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

رسول اکرم (ص) پس ازکسب اجازه از حضرت زهرا (س) به نزد علی (ع) آمدند گفتند: آيا بری عروسی چيزی داری؟ پاسخ داد: شما از وضع من کاملاً اطلاع داريد. تمام ثروت من عبارت است از يک شمشير، يک زره و يک شتر. فرمود: تو مرد جنگ و جهادی و بدون شمشير نمی توانی در راه خدا جهاد کنی، شمشير از لوازم و احتياجات ضروری تو است. شتر نيز از ضروريات زندگی تو محسوب می شود، تنها چيزی که می توانی از آن صرف نظر کنی همان زره است. منهم به تو سخت نمی گيرم و به همان زره اکتفا می کنم.

 

 مظلومیت زهرای اطهر وصف ناپذیر است

فخر روحانی،کارشناسی مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛گفت:از مسائل مهم و حزن ‏انگيز زندگى حضرت فاطمه (س) كه در عين حال  ‏آموزنده و سازنده است مسئله مظلوميت آن حضرت است. او مظلومه ‏اى فداكار و شهيده‏ اى است مظلوم. او و خاندانش  عمرى را براى هدایت سپری كردند، از بدبختى نجات شان دادند و توسط همان مردم صدمه دیدند .

وی با بیان این که فاطمه (س) در عمر كوتاهش با مصائب بسيار مواجه شده، كه اگر بر كوه وارد می ‏آمد از هم می پاشید.افزود:حضرت زهرا(س)از همسر بزرگوارشان امام على (ع) هم مظلوم‏تر است. زيرا او مرد بيرون بود و با صحابه راستينى چون ابوذر و سلمان هم سخن و آشنا. آنها در بسيارى از موارد به پاخاسته و از حق دفاع می كردند. اما درباره فاطمه (س) چنين نبود. او در جامعه كمتر ظاهر می شد.  كتك خوردن و به خاك افتادن او، آن هم در خانه خود مسئله دردناكى است. به ويژه كه او نسبت به غيرت على (ع) آگاه است و می داند كه على (ع) از تماشاى آن صحنه چقدر زجر می ‏كشد.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

این کارشناس مذهبی در ادامه عنوان کرد:فاطمه (س) در مورد شخصيت خود از رسول خدا (ص) سندها داشت. جمله معروف فاطمه پاره ی تن من است  يا  هر كه فاطمه (س) را اذيت كند مرا اذيت كرده همگان شنيده بودند،لذا بسيار شگفت ‏آور بود كه با وجود آن همه سخنان احترام‏ آميز رسول خدا (ص) به فاطمه (س) اهانت كنند.

وی بیان کرد:فاطمه (س)  در تمام مدت پس از وفات رسول خدا (ص) تا لحظه ی شهادتشان  حقايق را علنى می كرد و به افشاى عمل نارواى خصم و مظلومیت خانواده اش پرداخت. 

ماجرای فدک، سند مظلومیت یاس نیلوفری

فخر روحانی در ادامه گفت:فدک در زمان حیات رسول خدا(ص)، دهکده‌ای آباد بود در نزدیکی خیبر بود. پس از تصرف قلعه‌های خیبر از سوی مسلمانان، مردم این دهکده همین که پایان کار خیبر را دیدند، با پیامبر(ص) صلح کردند که نیمی از این دهکده از آن او باشد، و آنان در مزرعه‌های خود باقی بمانند. چون سربازان اسلام در فتح این دهکده شرکت نداشتند،به پیامبر رسید. رسول خدا(ص) درآمد این زمین را به مستمندان بنی هاشم می‌داد، سپس آن را به دستور قرآن، به دختر خود فاطمه(س) بخشید.

این کارشناس مذهبی افزود:پس از فوت پیامبر(ص)، ابوبکر با به دست گرفتن قدرت دستور تصرف فدک را صادر کرد و چون فاطمه(س) فرمود:من دختر پیامبرم و مثل هر کسی از پدرم ارث می‌برم، ابوبکر گفت: از پیامبر شنیده‌ام که: ما پیامبران ارث نمی‌گذاریم و آنچه از خود باقی می‌گذاریم صدقه است. فاطمه از شنیدن این حدیث در بهت و شگفتی فرورفت که چطور پیامبر(ص) چنین سخنی گفته است و من که وارث اویم خبر ندارم  این بود که فاطمه به شدت در مقابل خلیفه ایستادگی کرد به طوری که در مسجد پیامبر در اجتماع مهاجران و انصار به ایراد خطبه فدکیه پرداخت و با توجه به آیات قرآنی ارث، ابوبکر را به شدت محکوم کرد.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

وی در خصوص ماهیت خطبه فدکیه گفت:این خطبه با حمد و توصیف الهی آغاز  و بعثت پیامبر(ص) را یادآور می‌شود و سپس به نزدیکی امام علی(ع) با پیامبر(ص) و سروری وی در میان اولیای الهی و شجاعت‌های بی‌نظیر وی در دفاع از پیامبر(ص) و اسلام اشاره می‌کند و یاران رسول خدا را به دلیل اینکه با درگذشت وی پیرو شیطان شده و نفاق در میان آنها آشکار شده است و حق را رها کرده‌اند، به شدت سرزنش می‌کند. ابوبکر را به دادگاه خداوند در روز رستاخیز واگذار می‌کند و یاران پیامبر را به پرسش می‌گیرد که چرا در مقابل این ستم‌ها ساکت نشسته‌اند.و در فراز پایانی خطبه، ننگ کار آنان را جاودانی و سرانجام آن را دوزخ می‌داند.

سیر تاریخى فدک یکى از شگفتی‌هاى تاریخ اسلام است، هر یک از خلفاء در برابر آن موضعى داشتند، یکى می گرفت و دیگرى پس می داد،این وضع آن قدر ادامه یافت تا این سرزمین به کلى ویران شد و برباد رفت.

پیرامون شخصیت والای بانوی دوعالم

مقام زهرا (س) در بهشت با مقام پیامبر و على و حسنین (ع) یكسان است. یکی از مناقب بی‌بی دو عالم، اشتراک در مقامات و درجاتى كه مخصوص و منحصر به پنج تن آل‏ عبا است. 

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

امام زمان(عج) در یکی از نامه هایشان می فرماید: در دختر پیامبر خدا(ص) برای من الگوی نیکویی است.

سراسر زندگانی صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کرد و در تمام برهه های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بود و از ایشان حمایت می کرد، حضرت زهرا(س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.


در دامن پاک فاطمه زهرا(س)، دو امام بزرگوار و دو شخصیت ممتاز عالم بشری، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز زینب کبری(س) حماسه ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

حجاب و عفاف صدیقه طاهره(س) الگویی برای زنان عالم

حضرت زهرای اطهر(س) بانوی بزرگواری که مظهر کمالات الهی و برترین اسوه ی انسان ها به ویژه زنان هستند، از نظر عفاف و حجاب الگوی بی نظیری هستند. با دقت در سیره و زندگانی آن حضرت به اوج عظمت ایشان می توان پی برد.

حضرت زهرا (س) افتخاری است برای همه عالم، نه فقط برای شيعه، نه فقط برای عالم اسلام، نه فقط برای ائمه ، بلكه آن حضرت الگویی برای تمامی اعصار  قرن ها  به شمار می رود.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

آن بانوی والا مقام با اين که حريم عفاف و حجاب را به طور کامل رعايت می ‏کرد، در عين حال، در بحراني‏ترين حوادث سياسی و اجتماعی، حضور و ظهور داشت.
روزی مرد نابينايی با کسب اجازه به محضر حضرت زهرا(س) آمد. حضرت از او فاصله گرفت و خود را پوشانيد، پيامبر اکرم(ص) که در آن جا حضور داشت از حضرت زهرا(س) پرسيد: با اين که اين مرد نابيناست و تو را نمي‏بيند، چرا خود را پوشاندی؟ حضرت زهرا(س) در پاسخ فرمود: اگر او مرا نمي‏بيند، من که او را مي‏بينم.

نحوه ی شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام

پس از رحلت پیامبر(ص)، به گواهی تاریخ سخت ترین دوران عمر آن حضرت بوده حوادث دردناکی برای  فاطمه (ص) رخ داد که این حوادث، به شهادت ایشان منتهی شد.

حضرت فاطمه زهرا(س) در حالی که از عمر مبارکش 18 سال بیشتر نمی گذشت، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، به روایتی در 13 جمادی الاول سال 11 هجری قمری و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال 11 هجری قمری به شهادت رسید.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

آتش زدن درِ خانه حضرت فاطمه و سیلى زدن به آن حضرت در منابع تاریخى و روائى شیعه آمده است ، پس از آن که کار بیعت گرفتن از مردم تمام شد و على(ع) و عده‏اى بیعت نکردند، به خانه آن حضرت حمله کردند. در را سوزاندند، على را به زور بیرون آورند، حضرت فاطمه را تحت فشار در قرار دادند و کار به جایى رسید که محسن او سقط شد تازیانه های بی شماری بر جان و روح او نشست. همه این رویدادهای تلخ و دردناک حضرت زهرا (س)بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه اش و وقایع پس از آن وارد گشته بود، بیمار گشت اما حضرت فاطمه (س) با اینکه روز به روز پيكرش آب مى‏‌شد، هیچ شِکوه‌ای از بیماری نداشت.تا این که به شهادت رسیدند.

فاطمه(س)بانوی بی مزار


حضرت فاطمه(س) در دوران بیماری،امام علی (ع)را وصی خویش قرار داد و وصیت نمود که پس از وفاتش،ایشان را شبانه غسل و کفن نماید و شبانه خاکسپاری کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند.

یک علت مهم پنهان ماندن آرامگاه حضرت زهرا (س) این است که هنوز رفع ظلم از آن حضرت نشده است، زیرا کسانی که در حق آن حضرت ظلم نمودند و در واقع قاتل آن حضرت هستند هنوز به عنوان صحابی کبار و خلیفة الرسول مورد احترام و اکرام هستند. در واقع قهر نمودن حضرت فاطمه زهرا (س) با ظالمین در زمان نزدیک به شهادتشان و وصیت آن حضرت به دفن شبانه بدون حضور کسانی که آن مظلومه  را آزردند، یک شیوه و سبک مبارزه است که آن حضرت برای رسوا نمودن کسانی که مورد غضب پاره تن رسول (ص) قرار گرفتند، انتخاب نمود و جایی برای جعل حدیث و تغییر تاریخ برای پوشاندن این ستم باقی نگذاشت و سند بزرگی شد  بر مظلومیت آن حضرت.

مظلومیت از یاس نیلوفری آغاز می شود

ظهور حضرت حجت(عج)پایانی خواهد بود  بر روایت  هزار و 400 سال  بی نشانی و بی مزاری یاس کبود،و تو می رسی تا روح دنیا فاطمی شود.

انتهای پیام/ش

گزارش از زهره شعبانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.