دبیر اجرایی هفتمین کنگره کشوری سوختگی مطرح کرد؛

آسیب‌های روانی بیخ گوش افراد سوخته

قدیمی با اشاره به تأثیر عوامل اقتصادی بر سوختگی گفت: سوختگی تاثیرات روحی و روانی منفی بر افراد می‌گذارد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طیب قدیمی دبیر اجرایی هفتمین کنگره کشوری سوختگی در آستانه برگزاری این کنگره اظهار کرد: کنگره سوختگی 12 تا 13 اسفندماه جاری در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این کنگره ارتقا دانش، توانایی علمی و عملی دست اندرکاران نظام سلامت به خصوص پزشکان و پرستاران فعال در حیطه سوختگی و ارتقا آگاهی مسئولان کشور در رابطه با مشکلات پیشگیری درمان و بازتوانی سوختگی و افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی جامعه است.

وی محور اصلی این کنگره را اقتصاد و سوختگی عنوان کرد و گفت: علت انتخاب این محور تأثیر عوامل اقتصادی بر سوختگی و وضعیت اقتصاد خانواده‌ها و افراد جامعه است، همچنین تاثیر سوختگی و خود سوختگی بر اقتصاد، جامعه و فرد از دیگر دلایل انتخاب این محور است.

دبیر اجرایی هفتمین کنگره کشوری سوختگی ادامه داد: سوختگی معمولا در شرایط اقتصادی بد، احتمال وقوعش بیشتر است به عنوان مثال کسانی که از لحاظ اقتصادی واقعا مجبور هستند از هیزم استفاده کنند یا از وسایل گاز سوز غیر ایمن استفاده کنند بیشتر گرفتار سوختگی می شوند.

قدیمی بیان کرد: سوختگی یک پروسه دینامیک و فعال است و عوارض آن تا آخر عمر گریبان گیر فرد سوخته است و مدت‌ها می‌تواند ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع که فرد سوخته مدت ها از چرخه اقتصاد دور و هزینه‌های بسیار زیادی به نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند، بیان کرد: سوختگی تاثیرات روحی و روانی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم بر فرد سوخته می‌گذارد؛ همچنین شرایط مشکلات اقتصادی فرد، خانواده و جامعه می تواند در بروز وقوع سوختگی موثر باشد به همین دلیل دست اندرکاران همایش سالانه این موضوع را به‌عنوان محور اصلی در نظر گرفتند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی اظهار کرد: گروه‌های هدف در این کنگره جراحان پلاستیک و ترمیمی، جراحان عمومی، پرستاران، فیزیوتراپیست‌ها، کاردرمانگر, متخصصین عفونی, پزشکان و پرسنل بخش مراقبت های ویژه سوختگی و تا کنون 180 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

قدیمی محورهای دیگر کنگره را پیشگیری، درمان و بازتوانی عنوان کرد و گفت: یکی از محورهای مهم دیگر کنگره امسال برجسته کردن مشکل و معضل سوختگی در کشور است تا مورد توجه نهادهای اجتماعی و حمایتی قرار گیرد.

وی افزود: توجه به این مسئله برای این بوده است تا شرایط ایمنی ایجاد شود و سوختگی کمتر وقوع پیدا کند یا اگر وقوع پیدا کرد رسیدگی اولیه در بهترین شرایط علمی و درست انجام شود تا عارضه کمتری برجا گذارد و از درمان های نوین سوختگی که در دنیا رایج است و در کشورمان هم در مراکز سوختگی استفاده می‌شود افراد دچار سوختگی بهره مند شوند.

قدیمی خاطر نشان کرد: امیدواریم این کنگره‌ها بتواند در نهادینه کردن معضلات سوختگی، اجتماعی و فراگیر شدن راه‌های پیشگیری ازسوختگی موثر باشد و مسئولیت اجتماعی و آموزش عمومی داشته باشیم و همچون سایر کشورها به این موضوع دست یابیم که هرچه آگاهی عمومی را بالا ببریم عوارض کمتری گریبان‌گیر افراد، جامعه و خانواده خواهد شد.

انتهای پیام/

محورهای کنگره کشوری سوختگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار