ورزش یزد از آرزوی دیروز تا خاطرات فردا

ورزش یزد بعد از چند دهه به بهار تازه‌ای رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ بیشتر پدران، مادران، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌های جوانان و نوجوانان امروز یزد از خاطرات گذشته زیاد می‌گویند؛ مثلا این که مکتب و مدارس چگونه بوده یا این که در زمان‌های گذشته امنیت، آسایش و رفاه امروز نبوده است و... .

اما اگر با خود کمی اندیشیده باشید در میان خاطرات نسل‌های پیشین خود کمتر اثری از ورزش کردن می‌یابید یا اگر هم به زحمت به ورزش کردن پدران و مادرانمان برسیم، بیشتر بازی‌های بچه گانه بوده که ورزش می‌نامیدند.

برای این که از گذشته‌ای که خود حضور نداشتیم بیشتر بدانیم سراغی از قادریان ورزشکار دیروز و ورزشی نویس امروز یزد گرفتیم.

ورزش یزد از آرزوی دیروز تا خاطرات فردا

قادریان که از محدود ورزشکاران حرفه‌ای زمان پیش از انقلاب و فوتبالیست قابلی شناخته می‌شده، پاسخ ما را به سوالی در مورد گذشته‌ی ورزش یزد اینطور داد: در گذشته ده رشته‌ی ورزشی در یزد بیشتر نداشتیم که بدون هیچ تعصبی باید بگویم که از این تعداد اندک، ورزش یزد هیچگاه قابلیت حضور در سطح کشور را نداشت.

قادریان برای بیان حال دیروز ورزش یزد ما را به سال ٥٣ برد زمانی که هافبک اسبق یزدی‌ها با تیم منتخب یزد در دو دیدار رفت و برگشت سپاهان اصفهان، یکی از پر افتخار‌ترین تیم‌های فوتبال ایران را بردند و با این برد به سطح اول فوتبال ایران، جام تخت جمشید، صعود کردند.

قادریان با آهی که برخواسته از حسرت بود، ادامه داد: بعد از این برد از فدراسیون وقت فوتبال به اداره تربیت بدنی یزد نامه دادند که به علت نداشتن زمین چمن یزدی‌ها حذف و سپاهان در لیگ تخت جمشید جایگزین می‌شود! زمینی که ما داشتیم تنها دارایی ورزش یزد بود کلوب کوچه حنا(شهید پاکنژاد امروز)که برای ورزش نداشته‌ی آن روز یزد مطلوب به شمار می‌رفت.

محدود منابع باقی مانده از آن روز‌ها به ما خبر از وجود تنها ٢٢ مکان ورزشی در استان یزد را تا قبل از انقلاب به ما می‌دهد، عددی که وقتی با ارزانش پیشکسوت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای یزد در میان گذاشتیم ما را با این جمله به تفکر عمیقی فرو برد؛
ارزانش گفت:وقتی بچه بودیم ورزش در خانواده‌های ما جایگاهی نداشت به زبانی راحت‌تر فرهنگ ورزشی مثل فرهنگ کار و تحصیل هنوز جا نیفتاده بود!

کلمه‌ی کلیدی فرهنگ ورزشی، راز پیشرفت محسوس ورزش یزد

آگاهی از وضعیت ورزش امروز یزد گذر ما را به اداره کل ورزش یزد انداخت، جایی که مسعود شریعتی مدیر کل این اداره ـمار درخور و قابل توجهی را به ما ارائه داد: هم اکنون ٤٧ هیئت ورزشی با نزدیک به ٦٨ هزار ورزشکار سازمان یافته داریم.

وی گفت: برای این ورزشکاران سازمان یافته بیمه شده‌ی ورزشی ٤٢٨ فضای ورزشی در استان یزد (فضا‌های ورزشی اداره کل و سایر دستگاه ها) وجود دارد که البته هنوز کافی نیست؛ چرا که برای هر نفر از جمعیت یک میلیون و ١٣٨ هزار نفری استان می بایست یک متر مربع فضای ورزشی باشد که متاسفانه تا این عدد هنوز فاصله داریم.

در لا به لای صحبت‌های شریعتی به یاد صحبت یکی از ورزشکاران قدیم یزد افتادم که می گفت در بعضی از شهرستان‌های استان یزد ورزش واژه غریبانه تری نسبت به شهر یزد بود، با همین یاد سمت و سوی سوالات من به سمت شهرستان‌ها میل کرد که البته پاسخ مدیر کل ورزش و جوانان استان یزد بدین شکل بود: در تمام شهرستان‌های استان یزد نمایندگی‌های اداره‌ی ورزش و جوانان وجود دارد.

از مجموع ٦٥ تیمی که از استان در لیگ‌های کشوری شرکت می‌کنند و ١٣٥ ملی پوش در سال جاری که منجر به ٤٥ مدال بین المللی برای ایران و یزد شده است درصد قابل توجهی مربوط به شهرستان‌های استان یزد است.

ورزش یزد از آرزوی دیروز تا خاطرات فردا

یکی دیگر از نقاطی که شریعتی برای ما پررنگ کرد، مسئله‌ی ورزش بانوان بود که وی این گونه در این مورد توضیحاتی داد: بانوانی که ورزشکار حرفه‌ای به شمار می‌ روند، تقریبا ٤٠ درصد از مجوع کل ورزشکاران سازمان یافته یزدی است که بغیر از مرکز استان مابقی شهرستان‌های یزد از نداشتن فضای ورزشی مختص بانوان رنج می‌برند که قرار است یکی از فضا‌های ورزشی در شهرستان‌های استان به طور کامل به بانوان تعلق گیرد.

ورزش یزد هر چند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته ولی قطعا پتانسیل یزد و یزدی در ورزش فراتر از این حرف هاست طوری که اگر جدی گرفته شود، ورزش به نقطه‌ی اصلی خاطرات ما برای فرزاندانمان تبدیل خواهد شد.

گزارش از محمد رضا سلیمی

انتهای پیام/ص

برچسب ها: لیگ برتر ، تیم ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.