در نشست جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی مطرح شد؛

برخی جریان های سیاسی جمهوریت در نظام اسلامی را تزئینی می‌دانند/دموکراسی نباید شعاری برای بالارفتن از نردبان قدرت باشد

نسبت جمهوریت و نظام جمهوری اسلامیعضو فراکسیون امید مجلس گفت: دموکراسی نباید شعاری برای بالارفتن از نردبان قدرت باشد و هر جریان سیاسی، در پایان حضورش در قدرت، باید حاضر به تمکین آرای مردم باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی در تالار شهید رجب بیگی دانشگاه تهران برگزار شد؛

در ابتدای این نشست محمد علی وکیلی نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید در پاسخ به این پرسش که جریان‌های سیاسی در ایران چه ارتباطی با جمهوریت نظام اسلامی دارند،گفت: معتقدم دموکراسی نباید شعاری برای بالارفتن از نردبان قدرت باشد و هر جریان سیاسی، در پایان حضورش در قدرت، باید حاضر به تمکین آرای مردم باشد و به  رای مردم همواره احترام بگذارد.

وکیلی با بیان اینکه جریان‌هایی که تنها بالا رفتن از نربان قدرت را بلد هستند، جمهوریت را قبول ندارند،گفت: گفتمان این جریان‌ها اگر بر قدرت بود، جمهوریت و اسلامیت نظام را قبول می‌کنند، اما روزی که قدرتی نداشته باشند به انتقاد از جمهوریت و اسلامیت نظام می‌پردازند.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی جریان اصلاح طلبی را پیروی رای و نظر مردم دانست و افزود: جریان اطلاح طلبی نقش خود را در ارتقای جمهوریت در نظام اسلامی ایفا کرده و در تلاش برای تحقق دموکراسی در کشور است.

جمهوریت متکی بر رای مردم است

در ادامه احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی اسلامی در پاسخ به این پرسش که جریان‌های سیاسی در ایران چه ارتباطی با جمهوریت نظام اسلامی دارند، گفت: جمهوریت متکی بر رای مردم است؛ مردم به عملکرد‌ها و اندیشه‌ها رای می‌دهند و نمی‌توان به آسانی یک جریان سیاسی را نماد جمهوریت در نظام اسلامی دانست.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه جریانات سیاسی باید بر مبنای آرا و خواسته‌های مردم برنامه ریزی و حرکت کنند، افزود: برخی در حوادث پس از انقلاب نشان دادند که نخواستند همراه مردم باشند؛ همانطور که در فتنه ۸۸ نپذیرفتن رای مردم را از سوی برخی افراد شاهد بودیم.

عضو فراکسیون ولایت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم عقد اخوتی با هیچ یک از جریانات سیاسی کشور نبسته اند، گفت: ممکن است مردم در انتخابات فرد یا گروهی را انتخاب بکنند، اما وقتی بی کفایتی ببینند از نشرشان بر می‌گردند.

برخی از جریان‌های سیاسی در کشور فهم نادرستی از جمهوریت دارند

در ادامه مهدی اسماعیلی استاد دانشگاه تهران هم با گرامیداشت انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب و جنگ هشت ساله در تعریف مقوله جمهوریت عنوان کرد: جمهوریت یک واژه جدید در علوم سیاسی است، اما در ادبیات و فقه دینی به شکل اساسی به آن پرداخته شده است؛ رهبر انقلاب در سالگرد ارتحال امام راحل به این موضع اشاره داشتند که جمهوریت جزئی از دین است که اگر غیر این بود حضرت امام (ره) اصلا این واژه را مطرح نمی‌کردند، مردم هم امام را قبول داشتند که معترض حذف واژه جمهوریت نشوند.

اسماعیلی تاثیر اراده مردم در تاسیس حاکمیت، انتخاب اجزای حاکمیت توسط مردم، نظارت مردم بر روند حاکمیت و امکان تغییر حاکیمت را چهار شاخص اساسی جمهوریت دانست و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با حضور قریب به اتفاق تمامی مردم ایران به پیروزی رسید، مردم طبق اصل ششم قانون اساسی مستقیم یا غیر مستقیم در انتخاب تمام مسئولان جمهوری اسلامی نقش داشتند و جمهوری اسلامی هم در طول ۴۰ سال فعالیت خود، به طور متوسط هر سال یک انتخابات را برگزار کرده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مردم توانایی تغییر حاکمیت را دارند، گفت: نمی‌توان حکومت اسلامی را به زور بر مردم تحمیل کرد، برخی از جریان‌های سیاسی در کشور فهم نادرستی از جمهوریت دارند و آن را مقدم بر دین می‌پندارند، از سوی دیگر برخی هم جمهوریت در نظام اسلامی را تزئینی می‌دانند.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران هم در این نشست در خصوص نقش مردم در وقایع انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های انقلاب گفت: نقش مردم، نقش ثابتی در کشور نبوده است، حاکمیت در نظام اسلامی در طی این چهار دهه به یک بخش انتخابی و یک بخش انتصابی تقسیم شده است.

زیباکلام بیان کرد: تا زمانی که اهداف و برنامه‌های دولت و نظام با رای و خواسته‌های مردم همراه باشد، جمهوریت نظام اسلامی پابرجاست و مردم باید همواره در عزل و نصب‌ها دخالت داشته باشند و نظراتشان شنیده شود.

در ادامه نشست سوالاتی در خصوص علت اغتشاشات اخیر مطرح و به آن پاسخ داده شد.

دولت پر هزینه داریم

 وکیلی در پاسخ به این سوال که علت اصلی اغتشاشات اخیر در کشور چه بوده است، گفت: عوامل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی و گسترش فاصله طبقاتی دست به دست هم داد تا مردم  به عملکرد دولت و نهاد‌های حکومتی اعتراض داشته باشند، اما با شروع اعتراضات برخی جریانات معاند از مطالبه خواهی مردم سو استفاده کردند  و بنای چنگ انداختن و تخریب خواسته‌های مردم را داشتند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولتی پر هزینه داریم که گران اداره می‌شود، گفت: مهم‌ترین واکنش مجلس به اتفاقات اخیر مخالفت با کلیات بودجه پیشنهادی دولت بوده است، پاشنه آشیل این بودجه بحث یارانه هاست که در آن دولت اقدام به توزیع سوسیالیستی سرمایه کرده است تا تمامی افراد به صورت مساوی از یارانه استفاده کنند، حدود ۷۰ درصد بودجه کشور صرف بودجه عمومی دولت می‌شود و تنها ده درصد آن مختص بودجه عمرانی است.

مسئولان باید خواسته‌های واقعی مردم را بشنوند

قاضی زاده هاشمی در ادامه با تشریح علل اغتشاشات اخیر در کشور گفت: ماهیت اغتشاشات اخیر بر خلاف سال ۸۸ که یک حرکت سیاسی و قدرت طلبانه بود، بحث اقتصادی و اعتراض به عملکرد مسئولان بود، ماه‌ها بسیاری از مردم در مسئله موسسات مالی و اعتباری متضرر شده بودند، اما کسی صدای آنها را نمی‌شنید، بیکاری جوانان و گسترش فقر در حالی بود که دولت از حذف ۳۵ میلیون یارانه بگیر خبر داد، یارانه‌ای که از سال ۸۹ همچنان ۴۵ هزار تومان مانده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اعتراضات اخیر کسی دغدغه رفع حصر نداشت، گفت: مسئولان باید صدای مردم و خواسته‌های واقعی آن‌ها را بشنوند؛ اگر بحرانی در آینده داشته باشیم بحران بیکاری است، نباید مسئولین با موضوع اشتغال به شکل شعاری برخورد کنند.

زیباکلام هم در ادامه در تشریح علت اصلی اعتراضات اخیر گفت: مشکل اصلی در کشور نبود پاسخگویی برخی از مسئولان  است، شفافیت لازم در خصوص بودجه کشور وجود ندارد و پاسخگویی در بسیاری از موضوعات نظیر مسائل اقتصادی یا هسته‌ای مشاهده نمی‌شود که به دنبال آن شاهد نارضایتی مردم هستیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
چرا به وضعیت بیمه روستاییان و زنان سرپرست خانوار رسیدگی نمیشه
آخرین اخبار