در سال گذشته 90 هزار و 415 دانش‌آموز در استان اصفهان سنجش شدند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان اصفهان گفت:در سال گذشته 90 هزار و 415 دانش‌آموز در استان سنجش شدند که حدود 60 درصد مربوط به 6 ناحیه استان بوده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن الماسی دیروزدر جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اصفهان اظهار داشت: همه دانش‌آموزان در بدو ورود به مدرسه مورد سنجش‌ قرار می‌گیرند تا در صورت وجود هر نوع اشکالی، خدمات دریافت کنند، اگر دانش‌آموز از فیلتر رد شد و‌ارد مدارس عادی می‌شود در غیر این صورت به مدارس استثنایی فرستاده می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته 90 هزار و 415 دانش‌آموز در استان سنجش شدند که حدود 60 درصد مربوط به 6 ناحیه استان بوده است؛ سنجش در بدو‌ ورود باید به قبل از پیش‌دبستانی منتقل شود‌ که البته سخت است، اما اگر یک سال این مداخله زودتر شروع شود بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان حل می‌شود، امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 30 هزار دانش‌آموز در سنجش پیش از دبستان مورد سنجش قرار خواهند گرفت.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این کار‌ فرصت‌ها و آسیب‌هایی در کنار هم دارد، از فرصت‌های آن این است که مشکلات دانش‌آموزان یک‌سال زودتر شناخته می‌شوند، در جهان این مداخله از بدو تولد انجام‌ می‌گیرد اما ما معمولاً سن طلایی آموزش را از دست می‌دهیم، همچنین با این‌ کار، نگرانی و دلهره والدین کم می‌شود، دانش‌آموز وارد چرخه آموزشی شده و دست بسیاری از افراد فرصت‌طلب کوتاه‌ می‌شود.

وی‌ تصریح کرد: اما مهم‌ترین آسیب طرح در تعدد مراکزی است که مجوز مهدکودک‌ می‌دهند و‌ نظارت دقیقی روی‌ محتوای آموزشی آن‌ها نیست.

الماسی با بیان این‌که اداره استثنایی در سه حوزه چالش اساسی دارد، ابراز کرد: کمبود نیرو‌ی انسانی، فضا، تجهیزات و‌ دانش‌آموزان از چالش ‌های اساسی 
این اداره است، در حوزه دانش‌آموزان در سال 95 تعداد دو‌ هزار و 825 دانش‌آموز و در سال 96 در شهرستان اصفهان دو‌ هزار و 783 نفر دانش‌آموز استثنائی وجود داشته است که نشان‌دهنده 1.4 کاهش است.

وی توضیح داد: علت کاهش دانش‌آموزان تخصصی شدن تست‌ها، افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها، گسترش رفاه، افزایش میزان توجه به موارد بهداشتی و پیشگیری خانواده‌ها بوده است، با این وجود تراکم‌ دانش‌آموزان استثنائی بیشتر شده است، به عنوان مثال در ناحیه چهار و‌ پنج به علت وجود اتباع و‌ مهاجرپذیر بودن این مناطق بیشترین رشد را داشتند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان اصفهان یادآور شد: در وضعیت سرپرستی، از حدود دو‌ هزار دانش‌آموز 66 نفر پدرشان را از دست داده‌اند، 13 نفر مادر ندارند و تعدادی نیز دانش‌آموزان بدسرپرست و‌ بی‌سرپرست هستند.

وی در رابطه با بحث بیمه گفت:  از این تعداد دانش‌آموز حدود 215 نفر بیمه ندارند و با توجه‌ به هزینه‌های درمانی گزاف این افراد، باید برای رسیدگی به وضع بیمه‌ آن‌ها تدبیری اندیشید.

الماسی تشریح کرد: در بحث نیروی انسانی 888 نفر در اصفهان است که 200 نفر کادر اجرایی، 601 نفر آموزشی و‌ 87 نفر توان‌بخشی هستند؛ معضلات بخش آموزشی در‌ چند بخش قدمت، مناسب‌سازی، استحکام و‌ ایمنی استاندارد و‌ نیازهای ضروری است.

وی اذعان داشت: قدمت بسیاری از مدارس استثنائی به قبل از دهه 60 برمی‌گردد، در بخش مناسب‌سازی با صدور منشور حقوق شهروندی، قانون حمایت از معلولان، پیگیری‌های نوسازی اصفهان بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد، در بخش نیازهای ضروری، نیاز به یک فضای ورزشی استاندارد در استان احساس می‌شود، همچنین نیاز به ساخت یک‌ مدرسه مخصوص نابینایان در محدوده سروش، دو مدرسه کم‌توان ذهنی در محدوده عاشق اصفهانی و رهنان، یک مجتمع آموزشی احمدآباد و‌ یک مدرسه جسمی حرکتی در آتشگاه است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان اصفهان در ادامه برای برون‌رفت از چالش‌های نیروی انسانی، ابراز کرد: اختصاص سهمیه جداگانه در ردیف‌های استخدامی، ارائه پیشنهاد به دانشگاه فرهنگیان در خصوص جذب بیشتر نیروی‌ متخصص مرتبط با حوزه استثنایی، استفاده از نیروهای خرید خدمات آموزشی به صورت اجاره صندلی، با نظارت بر جذب و‌ معرفی به مؤسس‌ه توسط این اداره در برطرف کردن چالش‌ها و معضلات نیروی انسانی مؤثر خواهد بود‌؛ مشارکت در مدارس استثنائی کم است، درآمدزایی وجود ندارد‌ و هزینه استهلاک مصرفی و ایاب و‌ ذهاب زیاد و درآمد اندک‌ است.

 

انتهای پیام/م

 

جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.