تیلرسون: نفوذ ایران در سوریه موجب بی‌ثباتی در این کشور شده است!

وزیر خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارات بی‌اساس خود آن چه را که «نفوذ ایران در سوریه» توصیف کرد، عاملی منفی در این کشور دانست.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الحره در اظهاراتی گزاف، «نفوذ ایران در سوریه» را نفوذی منفی دانست که موجب بی‌ثباتی در این کشور شده است.

او در پاسخ به پرسشی درباره حضور ایران در سوریه مدعی شد: «نفوذ ایران در داخل سوریه نفوذ مثبتی نیست، بلکه منفی است؛ زیرا این نفوذ، بی‌ثباتی و خشونت به سوریه آورده است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما معتقدیم واکنش آینده به  «نفوذ» ایران در سوریه، از طریق روند سیاسی و از طریق خود روند صلح خواهد بود.

تیلرسون مدعی شد: مجددا باید بگویم که آمریکا فقط برای یک هدف در سوریه حضور دارد و آن هم شکست دادن داعش و اطمینان یافتن از شکست دائم داعش است. اما برای این کار ما رویکردی را انتخاب کرده‌ایم که بر اساس آن می‌خواهیم از فرصتی که به وجود آمده است استفاده کنیم و اطمینان یابیم که میان جناح‌های داخل سوریه جنگی رخ ندهد و شاهد یک جنگ داخلی دیگر در این کشور نباشیم. 

تیلرسون در واکنش به پیشروی نیروهای ایرانی و سوری در سوریه گفت: من فکر نمی‌کنم رژیم (سوریه)، روسیه و ایران لزوما در حال پیشروی باشند. من معتقدم در نهایت، کل کشور سوریه در حال شکست دادن داعش است. مجددا باید بگویم که ما روسیه و دیگران را تشویق می‌کنیم که جلو تشدید درگیری‌ها را بگیرند و پس از آنکه داعش شکست خورد، به خشونت دامن نزنند.

او با تکرار ادعاهای واهی خود افزود: ما از روسیه خواسته‌ایم رژیم سوریه را ترغیب کند که پیشروی و کارزار خود را در برابر نیرو‌های مخالف متوقف کند. آن‌ها (روس‌ها) با آتش‌بس در برخی مناطق و ثبات در برخی مناطق موافقت کرده اند، اما باید این‌ها را عملی کنند تا شرایط برای دستیابی به یک راه حل صلح آمیز برای آینده سوریه مهیا شود و در خصوص مداخله گسترده ایران در منطقه، ما با صراحت درباره حضور بی ثبات ساز ایران در یمن، حضور بی ثبات ساز آن‌ها در سوریه، در لبنان، و نیز در عراق حرف خود را زده‌ایم. از دید ما --که من فکر می‌کنم این دیدگاه بخش اعظم جامعه بین المللی نیز باشد-- حضور ایران در این کشور‌ها مفید نیست. این حضور موجب ثبات نمی‌شود. این حضور برای شهروندان این کشور‌ها امنیت نمی‌آورد. ما از ایران می‌خواهیم عقب‌نشینی کند و نیروهایش را به کشورش بازگرداند و از دید ما این مسیر درست به سوی آینده است.

انتهای پیام/ 

اظهارات ضدایرانی تیلرسون در گفتگو با شبکه الحره

برچسب ها: آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار