۱۵۰ هزار بانوی بی سواد در خوزستان

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: ۸۰ هزار نفر (۳۵ درصد) از این آمار به مردان و ۱۵۰ هزار نفر (۶۵ درصد) به زنان تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، موسی شیخی،  معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان بیان داشت: بر اساس نتایج سرشماری سال 95، تفاوت نرخ باسوادی زنان و مردان در مقایسه با سال 55، چهار برابر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: بر اساس این سرشماری در گروه سنی 10 تا 49 سال، درصد باسوادی بانوان 90 درصد است. تعداد بی‌سوادان استان در این بازه سنی بر حسب خوداظهاری حدود 230 هزار نفر ثبت شده است که از این رقم 80 هزار نفر (35 درصد) مربوط به مردان و 150 هزار نفر (65 درصد) به زنان تعلق دارد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: 75 درصد از مخاطبان و فراگیران در برنامه سوادآموزی را بانوان تشکیل می‌دهند. سوادآموزی به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه توسعه آموزش و پرورش خوزستان در نظر گرفته می‌شود و اقدامات مختلفی مانند تولید محتوای آموزشی ویژه بانوان و کاربردی کردن آن در زندگی افراد، آموزش دوره‌های سواد پایه، دوره تحکیم و دوره انتقال که برای پایان مقطع ابتدایی است، در سوادآموزی انجام می‌شود.

شیخی با اشاره به شیوه های آموزشی  ادامه داد: همچنین آموزش سواد از طریق تبلت و وسایل دیجیتال در دستور کار ما قرار دارد. در این آموزش، شوق به یادگیری در مخاطبان افزایش پیدا می‌کند. آموزش از طریق ICDL ویژه کلاس‌های دوره انتقال، آموزش از طریق طرح خواندن با خانواده، آموزش از طریق حلقه‌های کتاب و کتابخوانی (آموزش مکاتبه‌ای)، برگزاری مسابقه کتاب و کتابخوانی، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی مانند مسئولیت‌پذیری، مدیریت استرس، مهارت حل مساله، تصمیم‌گیری و کارآفرینی از جمله برنامه‌هایی هستند که سوادآموزی، آن‌ها را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: از نظر میزان باسوادی بانوان در مقایسه با میانگین کشوری در رتبه پانزدهم کشور قرار داریم. علت اصلی بروز بی‌سوادی در جامعه بانوان معمولاً مسائل و مشکلات فرهنگی یعنی نوع نگاه نامناسب به آموزش و فرهنگ است که می‌تواند مشکلات اجتماعی مختلفی را به دنبال داشته باشد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه معمولاً خانه‌داری و حفظ تعادل خانواده مربوط به بانوان است، آموزش سواد و فرهنگ عمومی در این گروه از جمعیت نیازمند توجه ویژه‌ای است و ضرورت دارد که توجه به آموزش بانوان را به عنوان یک اولویت در نظر بگیریم.

انتهای پیام/م

65 درصد جامعه بی‌سواد خوزستان را بانوان تشکیل می‌دهند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.