قطع وابستگی به واردات کاتالیست در صنایع پتروشیمی رقم خورد

با تولید کاتالیست بومی SAC500 قطع وابستگی به واردات این محصول به وجود آمد.

قطع وابستگی به واردات کاتالیست در صنایع پتروشیمی با تولید کاتالیست SAC500 رقم خوردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قرارداد تجاری سازی کاتالیست SAC500 در مقیاس صنعتی جهت تولید گریدهای پلی‌اتیلن سنگین بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی شازند امضاء شد.

این کاتالیست از خانواده کاتالیست‌های زیگلرناتا بوده و در فرآیند دوغابی تولید پلی اتیلن سنگین قابل استفاده است. این کاتالیست از لحاظ فنی با کاتالیست‌های وارداتی قابل رقابت است و می‌تواند در واحدهای تولیدی فرآیند هوستالن برای تولید گرید لوله مورد استفاده قرار بگیرد.

هم‌اکنون بازار مصرف گرید لوله پلی‌اتیلن سنگین در کشور حدود 400 هزار تن است که برای این منظور سالیانه در حدود 30 تن کاتالیست با حدود متوسط 400 دلار به ازای هر کیلوگرم کاتالیست مورد نیاز است.

مجتمع‌های پتروشیمی جم، مارون، شازند و کرمانشاه تولیدکنندگان فعلی این گرید هستند و با راه‌اندازی طرح‌های آتی پتروشیمی افزایش میزان مصرف این کاتالیست پیش‌بینی می‌شود.

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با 10 سال سابقه تحقیقاتی در زمینه کاتالیست‌ها و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای پژوهش و توسعه کاتالیست‌های مختلف پلی الفین‌ها موفق به ساخت کاتالیست SAC500 شده است.

مهندسی دقیق ساخت این کاتالیست منجر به تولید کاتالیستی با اندازه ذرات، مورفولوژی، فعالیت، هیدروژن پذیر کمونومورپذیری قابل مقایسه با کاتالیست‌های وارداتی شده است.

این کاتالیست در مقیاس پایلوت برای تولید انواع گریدهای قالب‌گیری تزریق، بطری و لوله در مقیاس نیمه‌صنعتی برای تولید گرید تخصصی PE100 مورد آزمایش قرار گرفته است.

در فرآیند پلیمریزاسیون، تولید ذرات پودری ریز و واکس کمینه است و در نتیجه پایداری استاندارد فرآیند تولید در طولانی مدت محقق می‌شود. پلیمر حاصل نیز آزمون‌های استاندارد لازم برای کاربری PE100 را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

این کاتالیست قابلیت جایگزینی کاتالیست‌های وارداتی مصرفی در واحدهای پلی‌اتیلن سنگین دوغابی را دارد و از مزیت‌هایی چون قیمت تمام شده به مراتب پایین‌تر، ضایعات کمتر در مراحل ساخت و مهمتر از همه دانش فنی بومی برخوردار است.

با دستیابی به این دانش فنی گامی بلند در راستای استقلال علمی مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده پلی اتیلن سنگین و قطع وابستگی به واردات این محصول برداشته شده است. در همین راستا ساخت تجاری این کاتالیست بومی با همکاری پتروشیمی شازند مورد توافق قرار گرفته است.

کاتالیست پتروشیمی‌ ایران، ساخت چین است

ابراهیم ولدخانی مدیرعامل پتروشیمی شازند در حاشیه مراسم امضای قرارداد تجاری‌سازی کاتالیست SAC500 صنعت پتروشیمی اظهار کرد: پتروشیمی شازند به عنوان یکی از مجموعه‌های استراتژیک و زیربنایی کشور در سال 63 با تصویب شورای عالی اقتصاد ایجاد شد و در سال 72 به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های این مجموعه برای کل کشور و هدفی که برای ایجاد این مجموعه در نظر گرفته شده بود؛ پرورش نیروی انسانی، تولید مواد اولیه برای صنایع پایین دستی و صادرات بوده که این امر به خوبی تحقق یافته است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند ادامه داد: نیروهای متخصص بسیاری به واحدهای مختلف کشور اعزام شدند که هم‌اکنون در حال خدمت‌رسانی به مجموعه نفت، گاز و پتروشیمی هستند.

وی با بیان اینکه 17 واحد تولیدی با ظرفیت اندک در حال فعالیت هستند و برخی محصولات آنها انحصاری است، گفت: قریب به 5000 واحد پایین دستی با هزار شغل ایجاد کرده‌ایم که در نتیجه آن 400 هزار نفر بطور مستقیم مشغول به کار شده‌اند.

ولدخانی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای ساخت کاتالیست بومی SAC500 گفت: بعد از انجام پایلوت و تست که نتیجه خوبی از آن بدست آمد، هم‌اکنون در حال بکارگیری آن در سایه امضای قرارداد تجاری‌سازی  با همکاری شرکت پژوهش و فناوری صنایع پتروشیمی هستیم.

وی با بیان اینکه خوراک مجموعه پتروشیمی شازند مایع است، گفت: به شدت دنبال نفتا هستیم، اما سازمان‌های امنیتی اجازه ورود آن از عراق را نمی‌دهند. مشکلات متعددی در این زمینه وجود دارد که رفع آنها نیازمند حمایت دولتی است.

مدیرعامل پتروشیمی تصریح کرد: یک واحد تولید کاتالیست در قشم در حال راه‌اندازی است که سرمایه‌گذاری لازم برای آن بیش از 1.8 میلیون یورو برابر شده است.

ولدخانی گفت: ساخت این کاتالیست در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که تولید آن تقریبا به مرحله خوبی رسیده است و با توسعه و رشد در این زمینه به خودکفایی خواهیم رسید.

وی بیان کرد: فناوری کاتالیست در دنیا نزدیک به 44 میلیارد دلار بوده که 30 میلیارد دلار از آن در اختیار خاورمیانه است، البته از این میزان نیز 1.5 میلیارد آن در اختیار ایران است.

مدیرعامل پتروشیمی ادامه داد : در زمان تحریم، کشورهای صاحب‌نام از فروش کاتالیست به واحدهای ایرانی سر باز می‌زدند، از این رو مجبور به خرید کاتالیست چینی بودیم.

ولدخانی افزود: نزدیک به 4 سال امکان تعویض کاتالیست برای ما مقدور نبود، اما امسال با تعویض آن بازهم کاتالیست بکار گرفته شده چینی است.

وی در خاتمه بیان کرد: با وجود 53 واحد پتروشیمی در کشور هنوز در ارتباط با دانش فنی آنها کار ویژه‌ای انجام نداده ایم.

صرفه جویی ارزی 40 میلیون دلاری در صنعت پتروشیمی با بومی‌سازی کاتالیست‌ها

 اسماعیل قنبری مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری صنایع پتروشیمی نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: در راستای تعهد شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی چه در حوزه فرآیند، چه در بخش کاتالیست و چه در زمینه مواد شیمیایی و افزودنی با یک دهه فعالیت شاهد بلوغ فناوری هستیم.

وی تصریح کرد:‌ تولید علم و بومی‌سازی پنج فرآیند و 10 کاتالیست مورد نیاز صنعت پتروشیمی نماد بارز تعهد شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است.

قنبری ادامه داد: کاتالیست SAC500 پیشرفته‌ترین و بالاترین نوع تولید پلی اتیلن سنگین در دنیاست که برای دستیابی به آن کار و تلاش زیادی در مراکز تهران و اراک انجام شده است تا امروز شاهد به ثمر رسیدن این نوع کاتالایست در صنعت پتروشیمی باشیم.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری صنایع پتروشیمی بیان کرد: در رویکرد جدید صنعت و پتروشیمی شاهد تجاری سازی این نوع از کاتالیست‌ها هستیم.

وی با تأکید بر تأمین امنیت تکنولوژی برای شرکت ملی پتروشیمی گفت: ‌تولید 400 هزار تنی این نوع از کاتالیست‌ها در دستور کار قرار گرفته است و طبق برنامه‌ریزی های انجام شده 100 نوع از این کاتالیست‌ها به طور سالانه مصرف خواهد شد.

قنبری در پایان گفت: با برنامه ریزی‌های در نظر گرفته شده مذکور، 40 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

نقش ویژه تولید کاتالیست در ارتقای جایگاه صنعت  پتروشیمی 

حبیب‌الله بی‌طرف معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت نیز اظهار کرد: امضای قرارداد امروز و دستیابی به دانش فنی تولید کاتالیست‌ها از پلی اتیلن سنگین در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی و اقتصاد مقاومتی است.

بی‌طرف با بیان اینکه فرآیند فعالیت‌های پژوهشی و تجاری سازی آنها در صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: صنعت پتروشیمی به لحاظ سهم قابل توجهی که در تولید ناخالص ملی و صادرات بر عهده دارند در زمینه ارز آوری بسیار اهمیت دارند، از این رو تولید کاتالیست می‌تواند در ارتقای جایگاه این صنعت نقش ویژه‌ای داشته باشد.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت در پایان گفت: از صنعت پتروشیمی این توقع را داریم که برای پیشتاز بودن، افزایش ارزش افزوده، اشتغال و توسعه در حال مقایسه با کشورهای صنعتی باشد.

انتهای پیام/



 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معادی
۱۰:۲۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
چون هنوز هم این کاتالیست وارداتی است.
آخرین اخبار