در نشست تخصصی پایگاه های میراث جهانی و میراث فرهنگی کشور بیان شد؛

تلاش برای رفع مشکلات زیربنایی پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور تا سال 97

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: 90 پایگاه میراث فرهنگی در کشور وجود دارد و امیدواریم تا سال ۹۷ مشکلات زیربنایی‌شان حل شود.

رنگ اصلی سقف عالی قاپو پس از چند صد سال مشخص شدبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست تخصصی پایگاه های میراث جهانی و میراث فرهنگی کشور در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در این نشست از وجود۹۰ پایگاه میراث فرهنگی در سطح کشور خبر داد و گفت: امیدواریم تا سال ۹۷ مشکلات زیربنایی پایگاه های میراث فرهنگی حل شود.

وی افزود: ما باید شناخت خوبی از یک اثر داشته باشیم و برای کسب این شناخت باید به صورت دائمی در فضا باشیم. کار میراث فرهنگی یک کار میان رشته ای است و ما نیاز داریم که از تخصص افراد زیادی کمک بگیریم. بنابراین نیازمند پایگاه هایی برای مبادله اطلاعات بودیم.

طالبیان ادامه داد: ما برای حفاظت از یک میراث فرهنگی به برنامه نیاز داریم؛ البته نمی توانیم بگوییم امروز وضعیت خوبی داریم اما می توانیم ادعا کنیم که برنامه داریم.

وی تصریح کرد: رسیدگی به همه حریم بناهای تاریخی یکی از ملزومات تشکیل پایگاه های میراث فرهنگی بود. هم اکنون برخی از پایگاه ها بیش از ۹۰ درصد از جامعه محلی بهره گرفته اند و این تأثیر زیادی روی حفاظت از میراث فرهنگی می گذارد. بنابراین پایگاه محلی است که باید با جامعه محلی، دانشگاه ها و مراکز علمی در تعامل باشند. پایگاه های میراث فرهنگی حتما باید محل تولید ایده های نو باشند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی گفت: ما باید حضور فعال و موثری در مجامعی که در خصوص توسعه کشور رخ می دهد، داشته باشد. ما امروز یک فهرست موقت برای ثبت جهانی داریم و بیش از صد موضوع بابت فهرست موقت داریم. البته موارد دیگری هم هستند. از طرف دیگر فرآیند ثبت جهانی دشوار شده است مثلا در خصوص ثبت جهانی درباره کشاورزی در وسط جنگل با مشکل مواجه شده ایم.

وی خاطرنشان کرد: مدیران پایگاه ها باید اشراف کاملی به کنوانسیون ها داشته باشند. ما باید پایگاه ها را به مکانی تبدیل کنیم که مکان رجوع دانش آموزان باشد. البته فضای مجازی هم این کار را برای ما آسان کرده است.

محمدبهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در بخش دیگری از این نشست گفت: روزگاری بود که به صورت محدود به نگهداری بناهای تاریخی مان می‌پرداختیم و کاملا پذیرفته بودیم که برخی از فصول، فصل کار در حوزه پژوهشی آثار بسیار مهم نیست. با برخی از همکاران گپ و گفتی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که حضور در آثار تاریخی باید دائمی و همه جانبه باشد و چند سالی طول کشید تا این کار را پرو کنیم و بعد از مدتی به مناسبتی از رئیس مرکز میراث جهانی دعوت کردیم و وی آمد و پایگاه های میراث جهانی ما را دید. وی به اقتضای مسئولیتش باید به بناهای تاریخی سراسر جهان سر می زد و ما می خواستیم نظر وی را هم در مورد الگوی پایگاه بدانیم و نظرش این بود که الگوی پایگاه یک الگوی یگانه است و در جای دیگری دیده نشده است. وی معتقد بود سایر نقاط جهانی نیز می توانند از این الگو بهره برداری کنند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار کرد: مدیران پایگاه های جهانی ما باید بدانند در کجا قرار گرفته اند و چه کسی هستند. یادم می آید اوایل که وارد سازمان میراث فرهنگی شدم، به هر جا می رفتم و از هر چه می پرسیدم می گفتند اعتبار نداریم؛ اما امروز به همان اندازه که خودمان را باور کردیم شاهد افزایش اعتبار هستیم. البته امروز در دایره محدود مالی قرار داریم اما مانع ما افول رویا و تنزل همتمان است.

بهشتی پایگاه ها را بهترین بستر برای آموزش نیروی توانمند کارشناس دانست و گفت: امروزه پایگاه های جهانی نهادینه شده اند و جایگاه اصلی خودشان را پیدا کرده اند. البته تلاش زیادی شد که این پایگاه ها نابود شوند و البته این تلاش ها به نتیجه هم نرسید. امروز شنیدن آنچه در پایگاه های جهانی اتفاق می افتد، سورپرایز است و این از نظر من اصلا خوب نیست. ما باید هنر اطلاع رسانی داشته باشیم و ممنوعیت حضور کارشناسان در رسانه ها ضعف اطلاع رسانی میراث فرهنگی است.

سپس علیرضا عسگری، مدیر پایگاه میراث فرهنگی محور ساسانی فارس در خصوص ساماندهی، حفاظت، مرمت و فرآیند آماده سازی پرونده ثبت جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس گفت: محور ساسانی در حقیقت خاستگاه ایدئولوژیک قدرت ساسانی بوده است. ساسانیان در طول حکومتشان آثاری آفریدند و شهرهای زیادی دستاورد حکومت ساسانی است. در واقع ساسانیان شهرساز بودند. از جمله دستاوردهای ساسانیان معماری است و این امر منجر به شکل گیری شهرهای بیشاپور و اردشیر شد. بنابراین حوزه مدیریت محور ساسانی با هدف ثبت جهانی و هویت بخشیدن به میراث فرهنگی باقی مانده از ساسانیان شکل گرفت. در این میان محدوده فارس که در گذشته با عنوان اردشیرخوره شناخته می شد، اهمیت خاصی پیدا می کند.

وی افزود: مدیریت دستاورد تمدن ساسانیان نیازمند یک ساختار مدرن بود. به همین خاطر مجموعه فیروزآباد، بیشاپور و سروستان با مدیریت فنی و کاربردی با هدف میراث فرهنگی مدیریت می شود.یکی از اتفاقاتی که باید انجام میشد تشخیص حریم ها بود و این کار با هدف نگهداری هر چه بهتر از میراث فرهنگی به جای مانده از تمدن ساسانیان انجام می شود.

مجتبی فرهمند،مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد در بخش دیگری از این نشست تخصصی به تشریح نحوه ساماندهی،حفاظت،مرمت و فرآیند ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی پرداخت و گفت: در پرونده ثبت تاریخی یزد در قالب شکل تعریف شده به معرفی شهر تاریخی یزد و مراحل توسعه آن پرداختیم. ما در این پرونده معماری و تکنیک ساخت یزد را مورد توجه قرار دادیم و حیات اجتماعی فرهنگی شهر را معرفی کردیم. تاریخچه شهر یزد نیز در این پرونده مرور شد. سیر اقدامات حفاظتی شهر یزد نیز در پرونده ثبت جهانی شهر یزد تشریح شد.

فرهمند افزود:پس از ثبت جهانی شهر یزد محدوده محلات شهر یزد را تفکیک کردیم و اطلاعات دقیقی را از تک تک پلاک های عرصه جهانی شهر یزد ثبت کردیم.مسیرهای گردشگری عرصه جهانی شهر یزد را نیز آسیب شناسی کردیم و این امر هر ساله قبل از فرارسیدن تعطیلات عید نوروز تکرار می شود.ما تلاش کردیم که بناهای ثبت شده در عرصه و حریم شهر جهانی یزد را پایش کنیم و معابر را بررسی کرده و به وضعیت آنها رسیدگی کردیم. مرکز اسناد شهر تاریخی یزد راه اندازی شده است و امیدواریم که اطلاعات آن در قالب یک پایگاه تحت وب در دسترس پژوهشگران قرار بگیرد.

خطابخش، مدیر پایگاه میراث فرهنگی میدان امام اصفهان در بخش دیگری از نشست تخصصی پایگاه های میراث جهانی و میراث فرهنگی کشور گفت: در طول مرمت عالی قاپو تصور می شد که ما سقف این بنا را رنگ می کنیم البته چنین نبود و ما فقط سقف را پاک سازی کردیم و رنگ اصلی سقف عمارت عالی قاپو را نشان دادیم.

پویا طالب نیا، مدیر پایگاه میراث فرهنگی اورامانات هم در بخش دیگری از نشست تخصصی پایگاه های میراث جهانی و میراث فرهنگی کشور گفت: اگرچه همه اورامان را با معماری پلکانی اش می شناسند؛ اما اورامان فقط معماری پلکانی نیست و در این منطقه شهر را در بسترهای نامرغوب ساخته اند و به طبیعت صدمه ای نزده اند. روستاهای منطقه اورامان ویژگی ها و جاذبه های خاص خودشان را دارند.

وی افزود: بالای۵۰۰ منطقه باستانی در اورامان شناسایی شده است و ما می خواهیم اطلس باستان شناسی اورامان را آماده کنیم.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی اورامان اظهار کرد: ما قدیمی ترین سند معامله زمین جهان را در اورامان پیدا کردیم و این نشان می دهد که زمین همواره در اورامان قابل توجه بوده است. اورامان سرزمین جشن ها و آیین ها است.

طالب نیا ادامه داد: ما در۲۱ ماه اولیه کار پایگاه میراث فرهنگی اورامانات بانک سکشن های معماری اورامان را تشکیل دادیم و به راحتی میتوانیم آن را در اختیار کمیته ثبت جهانی میراث فرهنگی قرار بدهیم.

وی افزود: ما یکی از باغ های قدیمی کشور را در اورامان شناسایی کردیم. این باغ با نام سی توت شناخته می شود و بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد. هم اکنون پرونده ثبت ملی این باغ تهیه شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: بزرگترین معضل ما الگوهای نامناسب معماری است. البته اهالی اورامان علاقه دارند که بافت قدیمی محل زندگیشان را حفظ کنند. از آنجا که زندگی در اورامان جریان دارد، باید الگوهای مناسب معماری را به آنها بدهیم. ما تا به امروز حدود ۲۰نسخه نفیس و خطی قرآن را در اورامان شناسایی کردیم و میخواهیم موزه قرآنی را در اورامان تاسیس کنیم. البته تاسیس موزه های دیگر را نیز در دستور کار قرار داده ایم.


انتهای پیام/

نشست تخصصی پایگاه های میراث جهانی و میراث فرهنگی کشور برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار