فلاحت پیشه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مهمترین دستور کار نشست آستانه جلوگیری از کشتار کردهای عفرین است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جلوگیری از کشتار کردهای عفرین، مهمترین دستورکار قابل طرح در نشست آستانه است.

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برگزاری نشست آستانه در ماه آینده برای حل بحران سوریه گفت: موفق‌ترین رژیم دیپلماتیک در قبال مسئله سوریه، ساختاری است که ایران و روسیه ترتیب داده‌اند و در ادامه ترکیه را به آن اضافه کردند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تحولات سوریه وارد فاز جدیدی شده است و پیش بینی می‌شود چند دستورکار مهم در نشست پیش رو مورد بررسی قرار گیرد.

فلاحت پیشه ادامه داد: در شرایط فعلی جلوگیری از کشتار کردهای عفرین توسط ترکیه اولین و مهمترین دستورکار قابل طرح در نشست آستانه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: پایان دادن فوری به مداخله ترکیه در سوریه و همچنین جلوگیری از مداخلات آینده در این کشور از دیگر اولویت‌های این نشست می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: شکل گیری ساختار سوریه در دوران پسا داعش و جلوگیری از تجزیه و همچنین جلوگیری از مداخله خارجی در سوریه از دیگر مواردی است که پیش بینی می‌شود در نشست آستانه مورد بررسی قرار گیرد.

فلاحت پیشه اظهار کرد: برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا برای دنبال کردن اهداف خود در خاورمیانه خواستار ورود به مذاکرات سوریه بودند که با مخالفت ایران رو به رو شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سه کشور حاضر در نشست آستانه مواضع مختلفی دارند، افزود: مواضع ایران و روسیه بسیار به هم نزدیک است اما در موضوع عفرین، ترکیه با سیاست‌های انتقادی ایران و روسیه مواجه می‌شود.

وی بیان کرد: کردها بخشی از جمعیت سوریه هستند و نباید به این احساس برسند که این سه کشور می‌خواهند بر سر حقوق آنها تبانی کنند و این موضوع باید در مذاکرات سه کشور در قزاقستان مورد توجه قرار بگیرد.

فلاحت پیشه در خصوص درخواست‌های دولت عراق برای حضور در این نشست، اظهار کرد: از آنجا که حل مسئله سوریه به ابتکار ایران و روسیه بود طبیعی است که پذیرش عراق در این مذاکرات باید با نظر مساعد ایران و روسیه صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: هدف عراقی‌ها از پیوستن به نشست آستانه پایان دادن به بقایای بی ثباتی‌هایی است که از طرف داعش دامن این کشور را فرا گرفته است و این کشور تلاش می‌کند تا بدین وسیله زمینه را برای حل مشکلات خود فراهم کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص زمان تقریبی پایان مذاکرات خاطرنشان کرد: از آنجا که ساز و کار دیپلماتیک تا زمانی ادامه دارد که به یک نتیجه مطلوب رسیده باشد، مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه نیز برای حل بحران سوریه تا زمانی که این کشور به یک ثبات نسبی و ساختارسازی مناسب پس از بحران برسد، ادامه خواهد داشت.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار