قاسمی:

جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و بازدارندگی ایران صلح‌جو تلاش کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نخواهد داد دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و بازدارندگی ایران صلح جو تلاش کنند و همزمان کشور‌های منطقه را به انواع سلاح‌های مرگبار تجهیز کنند.

جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و بازدارندگی ایران صلح‌جو تلاش کنندبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار تحقق و تحكيم صلح و امنیت همسایگان و منطقه حساس و پر التهاب خاورمیانه است و در این راه و با در نظر داشت اصول ثابت خود كه تقويت ثبات و امنيت برای خود و همه منطقه است، تمامی تلاش و توان خود را در جهت مبارزه با تهدیدات امنیتی و بی ثبات ساز گروه های تروريستی به کار گرفته است.

قاسمی افزود: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری به درخواست برخی دولت ها و با همکاری و مشارکت ديگر دولت های منطقه انجام شده است و این اقدامات نه تنها مغایرتی با موازین بین المللی نداشته بلکه در ایجاد امنیت در منطقه و حفظ یکپارچگی و حاکمیت ملی دولت هایی که در معرض تهدید تروریسم داعشی بودند و هم چنين صلح و امنيت جهاني و حفاظت از ديگر مردم بيگناه در ساير كشورها از جمله كشور فرانسه مفید و موثر واقع شده است. بی شک اين كشورها بايد قدردان اين تلاش مهم جمهوری اسلامی ايران باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه مبتنی بر نوعی پیشداوری و نگاه غیر واقع بینانه به تحولات منطقه است. داشتن چنین رویکرد جانبدارانه کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ايران با نگاهی منطقی و واقع بينانه و با درک شرايط اروپای امروز و بخصوص شرايط فرانسه بعد از ايالات متحده آقای ترامپ انتظار دارد اروپا بتواند در مسير همگرايی و استقلال و داشتن درک واقع بينانه از تحولات جهانی و اين منطقه حساس گام های دقيق تری در جهت صلح و امنيت جهانی بر دارد.

قاسمی تصریح کرد: توانمندی های موشکی ایران درچارچوب دکترین نظامی ایران که مبتنی بر سياست های تدافعی و بازدارندگی است قرار دارد و آنچه خطر واقعی است رقابت ايالات متحده و برخی كشور های اروپايی در فروش سلاح های پیچیده و پیشرفته به برخی کشورهای خاص منطقه است که اقدامی تحریک کننده به شمار می رود و با اين انباشت تسليحات و تقويت و گسترش زرادخانه های پر شمار ناامنی و بی ثباتی منطقه ای را افزایش می دهد.

قاسمی تاكيد كرد: جمهوری اسلامی ایران با بهره گيری از تجارب تاريخی و بخصوص تجارب تلخ چند دهه اخير كه باعث تجاوز و حمله نظامی يک رژيم ديكتاتور سر تا پا مسلح به سلاح های دريافتی از بسياری از كشور های جهان و بخصوص برخی كشورهاي اروپايی كه دوستان فرانسوی بدان بيش از ديگران واقفند ، هرگز اجازه نخواهد داد ديگران در جهت كاهش توان دفاعی و باز دارندگی ايران صلح جو سخن و يا تلاشی با معيار های دو گانه داشته باشند و در عين تكرار و ابراز نگراني از توان دفاعي ايران به فروش و تسليح ديگر كشورهای منطقه به انواع سلاح های فوق پيشرفته اقدام نمايند. آنانی كه نگران توان دفاعی و بازدارنده ايران هستند ، بعد از مرور تاريخ جنگ تحميلی هشت ساله و ديگر اقدامات غير منطقی خود در قبال مردم بزرگ ايران بهتر است هر چه سريعتر از صدور انواع سلاح های كشتارجمعی و ديگر تسليحات به كشور های منطقه خودداری نمايند ، كه اگر خطری منطقه را تهديد می كند همانا حمايت از كشورهای حامی تروريسم تكفيری و فروش تسليحات و دخالت های نا بجای ديگران در اين منطقه خواهد بود.

قاسمی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال‌های گذشته مبتکر ایجاد ترتیبات امنیتی با مشارکت کشورهای منطقه خلیج فارس با هدف برقراری ثبات و امنیت در چارچوب همکاری همه کشورهای این منطقه بوده است و نگرانی های ساختگی و ذهنی کشورهای فرا منطقه ای از توانمندی های دفاعی خود را غیر قابل قبول می داند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار