بالارفتن هزینه شهرسازی و شهرداری‌ها با گسترش افقی شهر‌ها

مشاور عالی وزیر کشور گفت: گسترش افقی شهر‌ها ضمن ایجاد مشکل در بخش قدیمی، هزینه‌های شهرسازی و شهرداری‌ها را هم افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ علی عبدالعلی زاده مشاور عالی وزیر کشور در نشست آغاز به کار شورای مشورتی سیاست گذاری (شمس) شهر قزوین افزود: بافت فرسوده علاوه بر مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به چالشی جدی در حوزه امنیت تبدیل شده است.

وی همچنین گفت: افزایش بی رویه سطح شهر‌ها، مدیریت یکسویه، نداشتن راهبرد مشخص توسعه و فقدان برنامه ریزی در اجرای طرح‌ها از چالش‌های شهر‌های بزرگ کشور به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: درآمد‌های شهری کفاف هزینه‌های شهر‌های بزرگ را نمی‌دهد، چون توسعه شهر علمی نبوده است.

عبدالعلی زاده ادامه داد: دادن پروانه‌های تجاری و مسکونی بر اساس نیاز شهر و توجیه اقتصادی نبوده و تراکم فروشی را ایجاد کرده است.
وی به پیامد‌های اولویت قرار داشتن مسکن در حوزه توسعه اقتصادی اشاره کرد و افزود: در کشور ما همیشه به علت ضعف صنعت، مسکن موتور توسعه بوده است بنابراین با ایستایی بخش ساخت و ساز امروز شاهد رکود در اقتصاد کشور هستیم.

عبدالعلی زاده گفت: تا زمانی که سیاست‌ها برای رفع رکود در ساخت و ساز شهری اصلاح نشود و قانون پیش فروش واحد‌های ساختمانی که قانون تنبیه انبوه سازان است ادامه داشته باشد، ساخت و ساز‌ها همچنان راکد خواهد ماند.

وی، بیکاری و رکود اقتصادی را پیامد ایست سرمایه گذاری در شهر‌ها دانست و گفت: با این وضعیت درآمد شهرداری و دیگر نهاد‌های وابسته به ساخت و ساز شهری به وضعیت بحران رسیده است.

وی با بیان اینکه نداشتن راهبرد توسعه شهر از دیگر چالش‌های حوزه شهری در کشور به شمار می‌رود، بر لزوم مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در اداره امور شهر‌ها تاکید کرد و گفت: هرچه در به صحنه آوردن مردم کار کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

عبدالعلی زاده با بیان اینکه راهبرد، پاسدار هویت شهری است، گفت: قزوین از نظر داشتن هویت شهری جایگاه ممتازی در بین شهر‌های ایران دارد و باید در شورای مشورتی سیاست گذاری راه اندازی شده به این جایگاه نگاهی ویژه شود.

وی گفت: گرچه ما تمدنی ارزشمندی داریم و برگ زرینی به نام شهدا و بسیج به آن افزوده ایم، اما فرهنگ ما ضعیف مانده است و شهروند ما حاضر به کمک کردن و دادن حق خود به دیگری نیست.

مشاور وزیر کشور در امور توسعه مناطق افزود: این ضعف فرهنگی نتیجه عملکرد ضعیف مدیران دوره‌های مختلف کشور است که باید آنرا جبران کرد.

وی گفت: برای حل تمام چالش‌های شهری هیچ سرمایه‌ای مفیدتر و ارزان‌تر از آموزش نیست و تمام مدیران هم باید آنرا از خود شروع کنند.

عبدالعلی زاده، شفاف سازی رفتار مدیران با مردم را از دیگر راهکار‌های رفع این چالش‌ها عنوان کرد و گفت: همراهی و مشارکت با مردم که البته نه نگاه به پول شهروندان بلکه استفاده از ایده و فکر آنهاست از همان لحظه تصمیم گیری و ایده پردازی باید در دستور کار مدیران قرار گیرد.

وی بر استفاده مدیران شهری از ظرفیت سمن‌ها برای بهبود عملکرد مدیریت شهری تاکید کرد و افزود: شهرداران باید برای ارتباط آسان با مردم به منظور اداره بهتر شهر، با سمن‌ها در ارتباط باشند چرا که این سازمان‌ها اساس دموکراسی را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

برگزاری شورای مشورتی سیاست گذاری (شمس) شهر قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.