کسب ۲۲ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی توسط صنعتگران سیستان و بلوچستان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: صنعتگران این استان موفق به کسب ۲۲ نشان ملی مرغوبیت شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، بهروز عیسی زهی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: پنج اثر در رشته خامه دوزی، ۹ اثر در رشته سوزن دوزی و یک اثر در رشته پاپوش سنتی و یا صندل بلوچی نشان ملی مرغوبیت را کسب کردند.

وی افزود: همچنین چهار اثر سفال سنتی کلپورگان، یک اثر در رشته حصیربافی، یک اثر چرم، یک اثر در بخش پوشاک سنتی پلیوار موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شدند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان سوزن دوزی، سکه دوزی و حصیر بافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، سفال کوهمیتک سرباز، خُلَک بافی، گلیم بافی، سیاه دوزی، صنایع دستی دریایی، پارچه بافی سنتی (جومه بافی)، کارت بافی (نوار بافی) تسبیح سازی، زیورآلات سنتی، خامه دوزی سیستان، لباس‌های محلی، یزدبافی و آهنگری را از جمله رشته‌های صنایع دستی استان ذکر کرد.

عیسی زهی گفت: هم اینک ۱۰ فروشگاه و افزون بر ۱۲۰ تشکل صنایع دستی در سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند.

تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته‌های دور بر می‌گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته‌ها در این استان را می‌توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست، اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می‌شناسند به سایت‌های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله بر می‌گردد.

به گفته بسیاری از کارشناسان صنایع دستی تجلی ویژگی‌های فرهنگی و مظهر تمدن انسان‌های هر جامعه در گذر تاریخ است.

انتهای پیام/ع

 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی توسط صنعتگران سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار