ایلام یکی از قطب‌های اصلی تولید آبزیان در کشور

وجود 200 مزرعه پرورش ماهی با تولید سالانه 7 هزار و 500 تن قزل آلاباعث شده استان ایلام از قطب‌های اصلی تولید آبزیان در کشور شود و این فرصت مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال است.

 طرح پرورش ماهی در قفس استان ایلامبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛  نیاز به مواد پروتئینی سالم و کمبود منابع آبی در کشور ایران باعث شده بهره برداری دو یا چند منظوره از منابع آب همواره مورد توجه قرار گیرد، یکی از این بهره برداری‌های چند منظوره پرورش ماهی است.

ماهیان پروتئینی از لحاظ دامنه تحمل دمایی به دو گروه ماهیان سردآبی و گرمابی تقسیم می‌شوند. ماهیان سردآبی در 12 تا 18 درجه سانتی گراد رشد می‌کنند و دمای بالای 24 درجه موجب تلفات این ماهی‌ها می‌شود.

 میزان اکسیژن محلول در آب برای پرورش این ماهی‌ها نیز به فاکتورهای متعددی از جمله ارتفاع، دما، شوری و غیره بستگی دارد اما در هر حال اکسیژن خروجی نباید کمتر از 5 میلی گرم در لیتر باشد.

 وجود رودخانه‌های دائمی و سدها باعث شده طی سال‌های گذشته مجتمع‌های پرورش ماهی و پرورش ماهی در قفس در استان ایلام رونق بگیرد.

 

طرح پرورش «ماهی در قفس» از عوامل ایجاد اشتغالزایی ساکنان منطقه

امیرعلی یوسفی یکی از صاحبان پرورش «ماهی در قفس» در استان ایلام گفت: بالاخره طرح پرورش ماهی در قفس معمولا در کنار سدها ایجاد می‌شود، با ایجاد فنس معمولا باعث اشتغالزایی افراد و یا ساکنین آن مناطقی می‌شود که در نزدیکی سدهای استان ساکن هستند.

 وی گفت: در استان ایلام دو سد مستعد پرورش ماهی در قفس شامل سدهای سیمره و دویرج وجود دارد که باعث اشتغالزایی جوانان و ساکنان این مناطق می‌شود و می‌توانند استان ایلام را از این بن بست خارج و به توسعه کیفی برسانند.

 

وی ادامه داد: طرح پرورش ماهی در قفس یکی از طرح‌های بسیار خوب برای جایگزین گوشت‌های قرمز و بقیه حوزه مصرفی استان است، برای ماندگاری و پایداری این طرح‌ها که باعث انگیزه و اشتغال جوانان شود، مسئولان باید در مرحله اول به صورت آزمایشی یک قسمت از این سدها را در اختیار مردم قرار دهند که به عنوان پایلوت ببینند این طرح با موفقیت روبه رو می‌شود یا نه.وی اضافه کرد: در صورتی که این طرح‌ها با موفقیت روبه رو شد می‌توانند این طرح‌ها را در مرحله بعد افزایش دهند، اطلاع رسانی عمومی نیز می‌تواند کیفیت کار را بالا ببرد و باعث رقابت در این زمینه شود، به نظر من این خود می‌تواند در راستای توسعه استان و اشتغالزایی هم کم نظیر و هم بی نظیر باشد.

وجود 200 مزرعه پرورش ماهی در ایلام

مدیر شیلات و آبزیان استان ایلام اظهار داشت: روش‌های مختلفی برای پرورش ماهی در دنیا و کشور ما وجود دارد در این زمینه بحث پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی را داریم.

رضا سلیمانی ادامه داد: پرورش گونه‌های ماهیان گرمابی اصولا به آب‌هایی نیاز دارند که دمای آب بالای 18 درجه سانتی گراد باشد، استخرهای خاکی برای پرورش این گونه ماهیان درست می‌کنند و بعد 4 گونه ماهی کپور را به صورت خانوادگی در آن پرورش می‌دهند.

 وی تصریح کرد: در زمینه ماهیان سردآبی شرایط دمای آب باید دمای زیر 18 درجه را داشته باشد که ماهی قزل آلا در این زمینه پرورش داده می‌شود.

 سلیمانی افزود: استان ایلام به صورت علمی از سال 75 که مدیریت شیلات استان تشکیل شد این طرح را در دستور کار و پیگیری قرار داده و هم اکنون در استان 200 مزرعه پرورش ماهی گرمابی و سردآبی با ظرفیت نزدیک به هفت هزار و 500 تن فعال است.

وی افزود: در حال حاضر روستای کلم در شهرستان بدره قطب مهم پرورش ماهیان سردآبی از جمله قزل آلاست، همچنین در سراب کلان، میمه زرین آباد نیز مزارع پرورش ماهیان سردآبی که ماهی قزل آلاست وجود دارد.

توسعه پرورش ماهی گرمابی

سلیمانی اضافه کرد: در زمینه پرورش ماهیان گرمابی نیز در شهرستان‌های دره شهر و دهلران چون به لحاظ شرایط آب و هوایی مناسب پرورش ماهیان گرمابی بوده در این مناطق فعالیت‌های خوبی در این زمینه شده است.وی ادامه داد: هم اکنون نیز مزارع پرورش ماهی در این شهرستان‌ها مشغول به فعالیت هستند.

عمده مشکلات فروش ماهی

وی افزود: متاسفانه در این زمینه با مشکلاتی نظیر فروش محصول مواجه هستیم، معضل این قضیه بازاریابی نیست بلکه واردات بی رویه ماهیان تیلاپیا و سایر ماهیان است که از مرزهای رسمی و غیر رسمی وارد می‌شوند و باعث می‌شود که قیمت ماهی قزل آلا پایین بماند و تولید کننده به رغم مشکلات زیادی که دارد مجبور است ماهی را با قیمت ارزان بفروشد.

مدیر شیلات و آبزیان استان ایلام در زمینه توسعه و اشتغالزایی جوانان استان از این طرح‌ها گفت: هم اکنون بحث پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های جدیدی است که ما در استان این طرح را در دست پیگیری داریم، ما در منابع آبی پشت حوضچه آب سدها طرح در حال تعریف داریم. در کشور نیز در سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تاکید بر آن شده که برای استفاده بهینه از منابع آب‌هایی که برای کشاورزی بیشتر استفاده می‌شوند، حتما طرح پرورش ماهی در قفس را در اولویت قرار دهیم.

سلیمانی تصریح کرد: در حال حاضر نیز در سد سیمره ، شهرستان بدره و نیز سد دویرج شهرستان دهلران در زمینه پرورش ماهی در قفس فعالیت وجود دارد، نزدیک به دو هزار تن ظرفیت سد سیمره عملیاتی شده که یک هزار تن آن به متقاضیان بومی منطقه ای واگذار شده است.

وی گفت: یک هزار تن نیز به یک سرمایه گذار بومی واگذار شده است، در نظر داریم که این طرح را توسعه دهیم که بتوانیم در این راستا اشتغالزایی را برای جوانان حاشیه این سدها و اهالی منطقه فراهم کنیم.

 

انتهای پیام/ع

اشتغالزایی با پرورش ماهی در ایلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.