میزان ورودی آب سد زاینده‌رود کمتر از خروجی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: میزان ورودی آب سد زاینده‌رود کمتر از خروجی است و هم اکنون حجم آب این سد به 129 میلیون مترمکعب رسیده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،هاشم امینی امروز در اجلاسیه مجمع اقشار بسیج استان اصفهان با بیان اینکه کل جمعیت تحت پوشش ما در بخش آب بیش از 4 میلیون نفر و در بخش فاضلاب نیز بیش از 2 میلیون نفر است، اظهار کرد: بیشترین مصرف آب در استان برای 56 شهر و 300 روستا از تصفیه‌خانه آب باباشیخ‌علی، چاه‌های فلمن، چاه‌های متفرقه و چاه‌های اجاره‌ای است البته چاه‌های متفرقه و اجاره‌ای در اوج مصرف استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: حجم آب سد زاینده‌رود به 129 میلیون مترمکعب رسیده و میزان ورودی کمتر از خروجی است و در هیچ سالی میزان خروجی به اندازه فعلی نبوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: با مدیریت حوزه مصرف و تقاضا میزان هدررفت آب به 17 درصد کاهش پیدا کرده است.

امینی با اشاره به شرایط ذخیره آبی استان اصفهان گفت: با تغییر رفتارهای خیلی کوچک می‌توان میزان مصرف هر نفر را که الآن بیش از 150 مترمکعب است، تعدیل کنیم.

وی گفت: امروز به فاضلاب به عنوان کالای بی‌ارزش نگاه نمی‌کنند بلکه آبی است که رنگ آن تغییر کرده و باید بتوان آن را مجدد استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان  خاطر نشان کرد: می‌توانیم از ظرفیت‌های بسیج در بحث آب بسیار کمک بگیریم، الآن نیز بسیاری از طرح‌های آب را بسیج سازندگی اجرا کرده است.

همچنین در این جلسه قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: مساحت سطح زیر کشت اراضی کشاورزی استان 568 هزار هکتار است.

مهرداد مرادمند افزود: استان اصفهان 3 درصد مساحت کشور را دارد اما 6 درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آب سعی کردیم مجموع تولیدات تابع شرایط آب نشود که در همین راستا استفاده از آب مجازی در دستور کار قرار گرفته است.

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه گفت: کشاورزان به تولید محصولات دائمی روی آوردند و عمده مسؤولیت و راهبردی بر عهده کشاورزان بوده است.

مرادمند با اشاره به اصلاح الگوی کشت عنوان کرد: معنی الگوی کشت آمایش سرزمین در بخش کشاورزی است و بسیار پیچیده است، مباحث اقتصادی، زمان کشت، ابزارهای کاشت و داشت و برداشت و ...باید لحاظ شود که طبیعتاً زمان‌بر است، طرح‌های زیربنایی از دیگر راهکارها برای غلبه بر کمبود آب بوده است.

وی با تأکید بر اینکه باید مصوبات طرح 9 ماده‌ای اجرا شود تا بتوانیم شاهد احیای آب در حوضه زاینده‌رود باشیم،گفت: وضع فعلی پیامدهای اقتصادی اجتماعی و زیست‌محیطی دارد.

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: اعمال مدیریت صحیح آب در حوضه، استفاده از آب نامتعارف، انتقال آب بین حوضه‌ای، اعمال سیاست آب مجازی، رعایت قوانین و دستورالعمل‌های موجود از جمله راهکارها برای مدیریت وضع موجود است.

مرادمند در پایان اظهار داشت: حمایت جدی از بخش کشاورزی استان در مجامع عالی، نهادینه شدن استفاده از منابع پیش‌بینی‌شده برای مقابله و مدیریت بحران‌ها، فعال‌تر شدن بیمه، اختصاص حداقل 5 درصد از اعتبارات استان برای مدیریت بحران از پیشنهادهایی است که در این زمینه وجود دارد.

اجلاسیه مجمع اقشار بسیج استان اصفهان که با حضور برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران و مسؤولان ارشد استانی، فرماندهان و اعضای هیأت‌های اندیشه‌ورز بسیج در دانشگاه علوم پزشکی از صبح امروز آغاز شده بود با قرائت بیانیه به کار خود پایان داد.

 

انتهای پیام/م

 

اجلاسیه مجمع اقشار بسیج استان اصفهان

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار