در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

گویا:راه اصلی انتقال ویروس آنفولانزای پرندگان به انسان، تماس با پرنده مبتلا به ویروس است/خرازیان مقدم: مردم لاشه هیچ پرنده‌ای را لمس نکنند

آنفولانزای پرندگان و اقدامات انجام شده برای مقابله با آن با حضور مسئولان ذیربط در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد. 

گویا:علائم ویروس جدید پرندگان در انسان عمدتا به شکل سرماخوردگی عادی است/محبی: آنفولانزای پرندگان در سطح ملی جدی گرفته نشده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  صفرعلی ماکنعلی معاون سازمان دامپزشکی کشور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه (26 بهمن ماه) درباره آنفولانزای پرندگان اظهار کرد: آنفولانزای فوق حاد و تحت حاد از جمله ویروس های خطرناک پرندگان است.

وی افزود: ویروس آنفولانزای فوق حاد در پرندگان نسبت به نوع تحت حاد تلفات بیشتری ایجاد می‌کند.

ماکنعلی با بیان اینکه در حوزه حیات وحش پرندگان به دو دسته قابل تقسیم هستند، ادامه داد: پرندگان وحش مقیم و پرندگان وحش مهاجر در قالب این دو دسته در حوزه حیات وحش تقسیم بندی می‌شوند.

معاون سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: طبق گزارشهای ارائه شده در یک ماه گذشته تعدادی از پرندگان وحش در تهران از بین رفتند از این رو پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این نوع ویروس قابل انتقال به انسان نیست.

وی خاطرنشان کرد:سازمان دامپزشکی کشور با همکاری سازمان محیط زیست اقدامات مورد نظر را برای دفن بهداشتی لاشه پرندگان تلف شده، قرنطینه و عدم تردد و فراهم سازی امکانات لازم برای جلوگیری از پخش این ویروس انجام داد به همین دلیل خوشبختانه مورد ثانویه ای از این بیماری در نوع دیگر پرندگان وحش مشاهده نشد.

ماکنعلی با بیان اینکه در منطقه بوجاق گیلان برای اولین بار یک نوع جدید از آنفولانزای پرندگان مشاهده شد، گفت: پس از اطلاع از وجود این ویروس، تمام اقدامات لازم از قبیل مدیریت واکنش سریع استان، بسیج استانهای معین گیلان، اعزام کاروانهای بهداشتی، دیده بانی یگان های حفاظت محیط زیست، ضدعفونی در شعاع های خاص، نمونه برداری از اطراف تالابها و... صورت گرفت لذا با توجه به معیارهای کنترلی انجام شده موردی از این نوع ویروس جدید در پرندگان بومی مشاهده نکردیم.

معاون سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: اخیرا با همکاری متخصصان محیط زیست روزانه 2 تن دانه برای پرندگان وحش منطقه بوجاق پاشیده می‌شود تا به این شکل از پروازهای کوتاه این پرندگان در مناطق مورد نظر جلوگیری کنیم.

در ادامه برنامه، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره احتمال انتقال ویروس آنفولانزای پرندگان به انسان، اظهار کرد: ویروس آنفولانزای نوع H5 و H6 عمدتا پرندگان را مبتلا می‌کند و امکان سرایت آن به انسان وجود دارد اما احتمال آن ضعیف است.

وی افزود: ممکن است این ویروس قویتر شود و قدرت سرایت بیشتری به انسان داشته باشد اکنون نیز این نوع ویروس با قابلیت انتقال به انسان در کشور چین مشاهده شده است.

گویا اضافه کرد: این نوع ویروس در کشور چین توانسته انسان را مبتلا به آنفولانزا کند و طبق گزارشهای ارائه شده یک سوم مبتلایان به این عفونت علی رغم اقدامات درمانی جان خود را از دست دادند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت متذکر شد: این نوع از ویروس آنفولانزای پرندگان قابل درمان است اما بستگی دارد عفونت چه زمانی تشخیص داده شود همچنین علی رغم درمان هم احتمال از دست دادن جان مبتلایان وجود دارد.

در ادامه مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست درباره مهاجرت و شیوع آنفولانزای پرندگان اظهار کرد: در اواخر تابستان و اوایل پاییز فصل مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 1 میلیون و 700 هزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر آبزی سرشماری شده است، افزود: موضوع انتقال ویروس آنفولانزا و سایر بیماری‌های پرندگان تنها مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورهای دیگر چنین بحثی وجود دارد.

خرازیان مقدم تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت تایید بیماری آنفولانزای پرندگان را برعهده دارد براین اساس این سازمان یک مورد ویروس نوع قدیم از آنفولانزای پرندگان را در دریاچه چیتگر و تالاب میقان استان مرکزی تایید کرده است.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست ادامه داد: در بحث پیشگیری از شیوع ویروس آنفولانزای پرندگان، همکاری دستگاه‌های ذیربط بسیار حائز اهمیت است همچنین به مردم توصیه می‌کنم اگر با لاشه پرنده‌ای مواجه شدند به مراکز دامپزشکی و محیط زیست اطلاع دهند و آن لاشه را لمس نکنند.

ماکنعلی درباره انتقال ویروس آنفولانزای پرندگان وحشی به مرغداری‌ها، گفت: ویروس طیور وحش مهاجر به دو شکل قابل انتقال به طیور بومی و صنعتی است.

وی افزود: طیور وحش مهاجر مسئول ورود ویروس هستند، اما نقشی در پخش آن ندارند و عواملی از قبیل وسایل و افراد در این زمینه دخیل اند.

معاون سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: اگر طیور وحش مهاجر کنار طیور بومی قرار بگیرند احتمال انتقال ویروس وجود دارد لذا می توان گفت: این خطر مرغ‌های بومی و صنعتی را تهدید می کند.

ماکنعلی بیان کرد: در شهریور ماه سال ۹۵، ویروس H۵N۸ از طریق پرندگان وحش وارد کشور شد و از طریق مجامع بین الملل اطلاعات ژنتیکی آن را مشخص کردیم.

وی بیان کرد: این ویروس گستره جغرافیای بسیاری دارد و کشور‌های جنوب خلیج فارس، کشور‌های آفریقایی و استان‌هایی از افغانستان را درگیر خود کرده و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد هم در پخش و تکثیر است.

گویا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از طریق خوردن گوشت طیور ویروس آنفولانزا به انسان منتقل می‌شود یا خیر، اظهار کرد: راه اصلی انتقال ویروس آنفولانزای پرندگان به انسان، تماس با پرنده مبتلا به ویروس است براین اساس سربریدن، پرکندن و تماس با ترشحات پرندگان راه‌های اصلی انتقال ویروس به انسان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: خوردن گوشت پرندگان، امر بعید و نادری برای انتقال ویروس آنفولانزا به انسان است در کشور‌هایی که ویروس از این طریق به انسان منتقل شده دلیلش آن بوده که افراد گوشت خام پرنده مبتلا به آنفولانزا را مصرف می‌کردند در حالی که چنین موضوعی در کشور ما وجود ندارد و همان تماس با پرنده مبتلا به آنفولانزا دلیل قویتری برای انتقال ویروس در کشورمان است.

مقدم در ادامه بیان کرد: تردد مردم در کنار تالاب‌ها به شدت نظارت می شود و براساس دستور العمل‌های درون سازمانی، مسیر تالاب‌ها تحت کنترل قرار دارد همچنین ضوابط قرنطینه‌ای در نظر گرفته شده و تشدید حفاظت فیزیکی هم در دستور کارمان است.

وی اضافه کرد: به درخواست سازمان دامپزشکی، امسال ممنوعیت شکار و صید پرندگان مهاجر آبزی را در سراسر کشور اعمال کردیم.

خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه شکار و صید تمامی پرندگان مهاجر آبزی در ۳۱ استان کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است، گفت: در بحث پیگیری همکاری دستگاه‌های ذیربط خیلی مهم است.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست تصریح کرد: طبق دستورالعمل‌های درون سازمانی، مناطق مدنظر سازمان دامپزشکی تحت کنترل است، تردد‌ها بر اساس این دستورالعمل‌ها و ضوابط صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تشدید حفاظت فیزیکی در مناطق مورد نظر عنوان کرد: ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر را در کشور اعلام کردیم در مواردی که تخلف صورت می‌گیرد با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد.

پیام محبی رئیس انجمن دامپزشکان کشور در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ۲ هزار میلیارد تومان از ناحیه آنفولانزای پرندگان خسارت وارد شده است، اظهار داشت: آنقدر که صداوسیما موضوع را جدی گرفته، وزارت جهاد کشاورزی جدی نگرفته است.

محبی با بیان اینکه تداخل کاری در کشور وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود تا نتوانیم بحران‌ها را مدیریت کنیم، افزود: متاسفانه امکانات خاص در اختیار سازمان دامپزشکی نیست.

رئیس انجمن دامپزشکان کشور با اشاره به اینکه متاسفانه در سطح ملی این مسئله جدی گرفته نشده است، گفت: چند برابر شدن قیمت تخم مرغ از عوارض این بحران است، پارسال ۱۵-۱۶ میلیون مرغ از دست رفت و امسال بیشتر از ۲۵ میلیون تلفات داشتیم.

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر دار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه علائم ویروس جدید پرندگان در انسان عمدتا به شکل سرماخوردگی عادی است و آرام‌آرام پیشرفت می‌کند، خاطرنشان کرد: این ویروس مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند و احتمال ذات‌الریه شدید در بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی وجود دارد.

ماکنعلی معاون سازمان دامپزشکی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه بر اساس آمار سال ۲۰۱۶ سازمان خواروبار کشاورزی سازمان ملل متحد ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در تولید تخم مرغ است، گفت: جایگاه ایران در رابطه با تولید گوشت و تخم‌مرغ برتراست.

وی با بیان اینکه در استان‌های متراکم چیزی به نام بحران در بحث بیماری نداریم، اظهار داشت: سال آینده معدوم‌سازی پرندگان ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه چین ۳۰ میلیون تن تخم‌مرغ تولید می‌کند، گفت: این کشور ۷۰ درصد مرغابی‌های دنیا را در اختیار دارد، ۸۰ درصد کل تولید تخم مرغ دنیا توسط ۲۰ کشور انجام می‌شود به طوری که ایران ۹۲۶ هزار تن تخم مرغ تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در طیور گوشتی جزء ۷ کشور برتر دنیا هستیم، عنوان کرد: گسترش بیماری در افغانستان خیلی وسیع‌تر از کشور‌های دیگر است، در افغانستان پنج سازمان بین‌المللی برای مهار ویروس مشغول فعالیت هستند.

ماکنعلی با اشاره به اینکه در یازده استان موارد کمی از این بیماری داریم، عنوان کرد: ۲۴ میلیون قطعه را معدوم کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه این ویروس می‌تواند از پرندگان آلوده به پرندگان در قفس منتقل شود، ادامه داد: باید پرندگان در قفس را از تماس باغ پرندگان وحش مستقیم و مهاجر دور کرد.

معاون سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ما چیزی به عنوان موازی کاری نداریم گفت: برای کنترل بیماری برنامه‌های کلاسیک در نظر گرفته شده است به طوری که سه ستاد در وزارتخانه و دو ستاد دیگر در حد معاون اول در رابطه با موضوع برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه برای مدیریت این بحران برنامه‌های مدونی برای سال ۹۷ طراحی شده است، افزود: ما مشارکت جدی و نزدیکی با وزارت بهداشت داریم لذا پلتفرم ما بر اساس توصیه مجامع بین المللی است، در بخش واکسیناسیون برای سال آینده بر اساس تجربه کشور‌های دیگر برنامه کلاسیک هدفمندی را در نظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ثاقبه
۰۹:۰۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
ممنون
سپاسگزارم
آخرین اخبار