آشپزخانه سلامت؛

کم‌خونی را با رژیم غذایی ضربه‌فنی‌کنید

کم‌خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد که با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانید بر این بیماری غلبه کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کم‌خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد، هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد، اکسیژن را به این گلبول‌ها متصل می‌کند و آن را از طریق مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن می‌رساند.

از مهم‌ترین علائم کم‌خونی می‌توان به احساس خستگی زودرس و ضعف اشاره کرد؛ مصرف برخی مواد غذایی نقش موثری در درمان این عارضه دارند؛ در این مطلب طرز تهیه غذا‌هایی مفید برای کم‌خونی را بیان می‌کنیم.

استفاده از سوپ قرمز رژیمی و استیک جگر در رفع کم‌خونی موثر است.

مواد لازم برای تهیه سوپ قرمز رژیمی


عدس قرمز                        سه قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی خرد شده     ۲ فنجان

اسفناج خرد شده              سه‌چهارم فنجان

سیر                                   یک قاشق چای‌خوری
پیاز خرد شده                  نصف فنجان

گوشت چرخ کرده          ۱۰۰ گرم

روغن زیتون یا کره          ۲ قاشق چای‌خوری

شیر                                  نصف فنجان

فلفل سیاه                       نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه سوپ قرمز رژیمی

ابتدا سیر و پیاز را در روغن تفت دهید؛ زمانی که آنها تغییر رنگ پیدا کردند فلفل سیاه را به همراه گوشت اضافه کنید سپس عدس قرمز را که از قبل خیس شده است به آن بیفزایید؛ پس از آنکه مواد کمی تفت داده شدند، گوجه فرنگی، نمک و ۲ فنجان آب را به آن‌ها اضافه کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا عدس به خوبی بپزد؛ زمانی که مواد پخت اندکی صبر کنید تا سرد شوند سپس آنها را در مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا کاملاً له شوند؛ اکنون شیر و اسفناج را به مواد اضافه کنید و بگذارید تا مخلوط کمی بجوشد؛ در انتها آبلیمو را به مخلوط اضافه و سوپ را میل کنید.

کم‌خونی را با رژیم غذایی ضربه‌فنی‌کنید/بهبود کم‌خونی با رژیم غذایی

مواد لازم جهت تهیه استیک جگر (خوراک جگر)

جگر برای هر نفر          ۲ تکه

سیب زمینی کوچک     یک عدد

پیازچه                             یک عدد

سیر                                 یک تا ۲ عدد

روغن زیتون و نمک       به مقدار لازم

طرز تهیه استیک جگر

ابتدا سیب زمینی را بپزید و به شکل مکعب‌های ریز خُرد کنید.

تکه‌های جگر را به قطر یک سانتی‌متر ببرید و با کمی نمک، روغن و یک لیوان آب روی حرارت ملایم در ماهیتابه بگذارید تا به آرامی بپزد چنانچه جگر خوب پخته نشده بود کمی آب به آن اضافه کنید تا کاملاً بپزد و پس از پخته شدن کمی آب داشته باشد؛ جگر را در ظرف بکشید و با سیب زمینی، سیر سرخ شده و پیازچه تزیین کنید.

کم‌خونی را با رژیم غذایی ضربه‌فنی‌کنید/بهبود کم‌خونی با رژیم غذایی

دلایل مناسب بودن استیک جگر برای مبتلایان به کم‌خونی

آهن یکی از عناصر کمیاب در بدن است و معمولاً به ۲ شکل زودجذب یا دیرجذب وجود دارد؛ آهنی که به صورت زودجذب است در مواد غذایی مانند انواع گوشت‌ها (مرغ، ماهی، دل، قلوه، جگر و زبان) وجود دارد؛ مواد غذایی همچون تخم‌مرغ، حبوبات، دانه غلات هم حاوی آهن هستند، اما آهن موجود در آن‌ها از نوع دیرجذب است، بنابراین برای تسهیل جذب آهن باید با مواد غذایی که آسان شدن جذب آهن را به همراه دارند مانند سبزیجات و میوه‌ها مصرف شوند همچنین این مواد غذایی نباید با موادی که مانع جذب آهن می‌شوند مانند نوشابه و چای استفاده شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار