فرماندار سردشت؛

ضرورت برخورد جدی با حفر چاههای غیر مجاز

فرماندار سردشت حفاظت از منابع آب گفت:شورای حفاظت از منابع آب باید وظایف لایه روبی و برخورد با چاه های غیر مجاز و مدیریت منابع آب را با جدیت بیشتری دنبال نماید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ نژاد جهانی فرماندار سردشت  در جلسه شورای حفاظت از منابع آب سردشت  که با محوریت آلاینده های مخزن سد و جلوگیری از آلودگی آب که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر برگزارشد،  اظهار داشت : حفاظت از منابع آب نه تنها وظیفه  اداره منابع آب است بلکه همه ی اعضای شورای حفاظت و شهروندان باید نسبت به این مسئله احساس مسئولیت نمایند .

وی گفت:  با وجود بحران کم آبی رسیدگی به پرونده های منابع آب اشاره و به نتیجه رسیدن آن کمتر مورد توجه قرار گرفته و این مسئله اگر به صورت جدی پیگیری نشود می تواند به یک معضل جدی تبدیل شود.

نژادجهانی با ابراز نگرانی از منابع  آلوده مخزن سد سردشت تصریح کرد : فاضلاب، پسماند و کودهای شیمیایی که در اراضی اطراف سد استفاده می شوند می توانند منابعی مسئله ساز برای  آلوده کردن مخزن سد سردشت باشند و رفع این موضوع نیازمند چاره اندیشی اساسی بوده و بویژه باید مطالعات دقیقی در خصوص اراضی کشاورزی حاشیه سد و کودهای استفاده  شده در این اراضی برای پیشگیری مجدانه از  آلودگی مخزن سد انجام گیرد. 

وی با اشاره به اینکه  آمار و اطلاعات دقیقی ازمیزان تاثیر آلودگی هریک از منابع آلاینده و شرایط آلودگی  در دسترس نیست بیان داشت : با بررسی و جمع اوری اطلاعات دقیق می توان منابعی که تاثیر بیشتری  در میزان آلودگی دارند شناسایی و  با اقدامات پیشگیرانه جلوی یک بحران جدی را گرفت.

رییس اداره منابع آب شهرستان سردشت نیز دراین جلسه بااشاره به اینکه میزان بارندگی شهرستان به طورمتوسط سالانه 850 میلیمتر است و رتبه نخست استانی  را دارد و دبی متوسط سالانه رودخانه زاب 26 متر مکعب برثانیه است ،گفت : میزان مصرف شرب شهرهای سردشت و ربط و میرآباد در بازه زمانی 5 ساله به ترتیب 19 ، 48 و 40 درصد افزایش یافته اند و به طور میانگین 65 درصد مصرف شرب به صورت فاضلاب خارج می شود.  

 مهدی ابراهیم پورافزود :ورودی فاضلاب سه شهر سردشت ، ربط و میرآباد 2.2 میلیون متر مکعب و فاضلاب روستای بزرگ نلاس 103 هزار مترمکعب است. 

وی عوامل آلودگی منابع آب را فاضلاب خام انسانی شهرهای سردشت ، ربط و میرآباد و روستاهای محدوده مخزن بلاخص روستای نلاس و همچنین پسماند سردشت و سموم کشاورزی عنوان کرد و  در این راستا نیز برای مردم فرهنگ سازی هایی  برای حفاظت از منابع آب از طریق رسانه ها خواستارشد.

درپایان هریک از اعضای شورا باارائه راهکار و پیشنهادات خود به موضوع پیشگیری و جلوگیری از آلوده شدن منابع آب شهرستان پرداختند.

انتهای پیام/ح

تشکیل جلسه شورای حفاظت از منابع آب سردشت  

برچسب ها: بحران آب ، فرمانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.