۶ میلیارد پول باشگاه‌های ایران در جیب سعودی ها!

هزینه میزبانی تیم‌های عربستانی در کشور ثالث هنوز از سوی فدراسیون فوتبال وصول نشده و در جیب عربستانی‌ها جا خوش کرده است.

۶ میلیارد پول باشگاه‌های ایران در جیب سعودی ها!به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از مناقشه سیاسی ایران و عربستان، کنفدراسیون فوتبال آسیا ( AFC ) اعلام کرد که دیدار نمایندگان کشورمان با سعودی‌ها در کشور ثالث برگزار شود و همین اتفاق هم رخ داد و در سال گذشته، بازی‌ها در عمان و یا قطر برگزار شد.

در این فصل هم سعودی‌ها و اماراتی‌ها پا را فراتر گذشتند و اعلام کردند در کشور‌های ایران و قطر حاضر نمی‌شویم که با قدرت قطری‌ها در AFC، این موضوع برای عنابی‌ها (لقب قطر) منتفی شد و پس از اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال شکست خوردند، بیان کردند که قطر میزبان نمایندگان ما با عربستانی‌ها باشد، اما به یکباره کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد عمان میزبان ایران و سعودی‌ها است تا این موضوع پیچیده‌تر از قبل شود.

باوجود اینکه از همان ابتدا هم در مصوبه هیئت اجرایی AFC نام ایران قید نشده بود و میزبانی تیم های قطری از عربستان و امارات موضوع مورد بحث اعضای هیئت اجرایی بود اما شتاب زدگی و سوء برداشت مسئولان فدراسیون فوتبال سبب شد علاقه مندان به این رشته در کشورمان برای مدتی دلشان به احقاق حقوق تیم های ایرانی خوش شود که البته این امر تداوم نداشت و به سرعت چشمه امید آن ها تبدیل به سراب شد.

در واقع دیپلماسی ضعیف مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و اهمال آن ها نسبت به این پرونده حساس، اصلی ترین عاملی بود که منجر به محروم شدن تیم های ایرانی از میزبانی عربستانی ها برای سومین سال متوالی شد و فرصتی طلایی را از آن ها گرفت.

اما پس از اینکه AFC دیدار نمایندگان ایران با عربستانی ها را به کشور ثالث انتقال داد، فدراسیون فوتبال کشورمان تلاش کرد تا خسارت میزبانی در کشور بی طرف را بگیرد و بر همین اساس، علیرضا اسدی، دبیرکل سابق فدراسیون به لوزان سوئیس رفت ( مقر دادگاه CAS ) و موفق شد حق ایران در این موضوع را بگیرد و سپس در نشستی که در تابستان سال گذشته با مدیران تیم های آسیایی ( استقلال تهران، استقلال خوزستان، ذوب آهن و پرسپولیس ) برگزار کرد ، مقرر گردید تا مسئولان نمایندگان ایران در آسیا، ریز هزینه ها و مخارج شان را به فدراسیون فوتبال تحویل دهند و پس از طی مراحل اداری، پول ها به حساب شان واریز شود که پس از گذشت 6 ماه هنوز این اتفاق رخ نداده است و پرداخت این پول به ایرانی ها در هاله ای از ابهام قرار دارد.

پس از پایان جلسه اسدی با CAS ، دادگاه عالی ورزش، به AFC ابلاغ می کند که ریز مخارج  بازی های نمایندگان ایران در کشور بی طرف که حدود 6 میلیارد تومان است را پرداخت کند اما کمیته مالی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مدارک ایرانی ها را تایید نکرد و با پرداخت آن مبلغ مخالفت نمود.

بر همین اساس و برای پیگیری این موضوع، گفت و گو کردیم با رضا جاودانی، وکیل حقوقی فوتبال که در زیر می خوانید:

او درباره اینکه چرا AFC هنوز غرامت میزبانی در کشور ثالث را به ایرانی ها پرداخت نکرده است، خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه ای که با حضور اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در CAS برگزار شد، پرونده به AFC ارجاع و قرار شد تا نمایندگان ایران ریز مخارج را به فدراسیون فوتبال ارائه دهند و غرامت دریافت کنند. من زماینکه مدتی قبل با اسدی صحبت کردم، مشخص شد هنوز 4 تیم آسیایی ( استقلال تهران، استقلال خوزستان، ذوب آهن و پرسپولیس ) مدارک شان را به فدراسیون فوتبال ندادند و باید از وکیل سوئیسی و مسئولان فدراسیون صحبت کنید که از تابستان تاکنون چه اتفاقی رخ داده که AFC با پرداخت غرامت مخالفت کرده است.

او افزود: اگر CAS نمی خواست به  این موضوع ورود کند، به هیچ وجه با دادخواست کشورمان موافقت نمی کرد و پرونده رد می شد. من هم موافق حضور یک وکیل سوئیسی از طرف ایران در خارج از کشور بودم تا پرونده ها را پیگیری کند اما او چگونه از پرونده دفاع کرده و از آن زمان به بعد چه اتفاقاتی رخ داده ، از دست ما خارج شده است.

جاودانی ادامه داد: به صورت کتبی به ما اعلام نکردند که در پرونده میزبانی و غرامت دخالت نکنیم اما مسئولان فدراسیون پس از برگزاری جلسه CAS در 31 خرداد، از ما تشکر و بیان کردند که پرونده در دست وکیل سوئیسی است و به نوعی محترمانه از ما خواستند تا دیگر در پرونده دخالت نکنیم.

وکیل حقوقی فوتبال درباره رفتار AFC گفت: باید بررسی کنیم که چرا کنفدراسیون فوتبال آسیا به صحبت های CAS گوش نکرده و امکان دارد AFC سند یا اسنادی از باشگاه ها و فدراسیون می خواست که هنوز به دست شان نرسیده و سبب این تصمیم کمیته مالی مبنی بر پرداخت نشدن غرامت 6 میلیاردی شده است.

او ادامه داد: برگزار کننده مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، AFC است و تا زمانیکه حکمی از CAS درباره غرامت نیاید، آنها نمی توانند حکم را اجرا کنند. CAS پرونده میزبانی در کشور ثالث را به AFC فرستاد و از آنها خواست تا میانجیگری کنند و این حق را به فوتبال ایران داد تا اگر میانجیگری حاصل نشد، کشورمان بتواند حقش را از CAS پیگری کند و بهترین راه برای این موضوع این است که پرونده قدیمی در دادگاه عالی ورزش را پیگری کنیم و به مسئولان این ارگان بگوییم که AFC غرامت را پرداخت نکرد و از طریق CAS به فکر دریافت خسارت های مالی شویم. بهتر است درباره این موضوع با اسدی صحبت کنید که در آن جلسه حضور داشت.

عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اظهار کرد: متاسفانه دیپلماسی بین المللی مان در ورزش ضعیف است و باید کسانی را آموزش دهیم که به زبان انگلیسی، حقوق و ... اشراف داشته باشد و بتواند حق مان را بگیرد. باید به جوان ها وقت بدهیم تا پخته شوند زیرا کشورهای دیگر هم یک شبه به این موارد نرسیدند و باید زمان دهیم تا ما هم دارای دیپلماسی قوی ورزشی در کشور شویم. آیا ما در مملکت مان کسی را نداریم که حقوق بداند و بتواند از حق کشورمان دفاع کند؟ ما در حال پیگیری حق کشورمان در CAS و AFC بودیم اما پس از چند وقت به ما گفتند " دستت تان درد نکند " و پرونده را به وکیل سوئیسی دادند.

جاودانی در پایان گفت: باید یک وکیل خوب و با استدال قوی پرونده را در دست بگیرد و امیدوارم بتوانیم با پیگیری در دادگاه CAS به حقمان برسیم.

انتهای پیام/

اظهارات وکیل حقوقی فوتبال درباره غرامت AFC به ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
باید این 6 میلیارد پول از سعودی ها گرفته بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
فدراسیون باید از سعودی ها پول باشگاه را بگیره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
مسؤلان کشور حقمان را از این ها بگیرند دیگه پاشونو از حدشون فراتر گذاشتند!‏
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر آل سعود و مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
نمیدونم چی باید بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
قضیه چی باز
Iran (Islamic Republic of)
م.ف
۲۱:۴۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
آل سعود از هر راهی که بتونه برای خودش کسب درامد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
بویراحمد
۱۹:۴۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
اخه چرا این همه پول از بیت المال هزینه این فو تبالی میشه که هیچ سودی نداره و همش هم از تیم ها شکست میخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
چرا در کشور ثالث بازی می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
چطوری شد که اینجوری شد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
کوفتشون بشه
Iran (Islamic Republic of)
arman
۱۸:۲۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
باید مدیر های کم سواد که همیشه شکست میخورند بر کنار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
ایران قدرت اول و افتخار فوتبال آسیاست و حتما باید بیشتر اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا از کشور فوتبال آیران باشند و حرف ایران باید بالاتر از حرف عربستان و بقیه کشورها در آسیا باشد AFC حرف اولش باید از ایران باشد
Iran (Islamic Republic of)
شروین
۱۷:۱۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر السعود واسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
فدراسیون باید از سعودی ها پول باشگاه را بگیره