بانک مرکزی اعلام کرد:

اجرای نظام یکپارچه معاملات ارزی/سامانه نیما به صورت آزمایشی شروع به کار کرد

سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما با هدف تسهیل تامین ارز و ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تامین ارز متقاضیان آغاز به کار کرد.

با استفاده از این سامانه، خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می کنند. در فاز نخست، واردکنندگان برای تامین ارز کالای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز و تمام صرافی ها به عنوان فروشنده ارز ایفای نقش خواهند کرد. این سامانه امکان مدیریت بازار ارز برای سیاستگذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می کند.

بازرگانان سفارشات غیربانکی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد تسهیل در تامین ارز ثبت¬سفارشات غیر بانکی، نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) را برای تامین الکترونیکی ارز فراهم کرده است.

بدین سان با هماهنگی به عمل آمده بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بازرگانان می¬توانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواست خود را برای تامین ارز ثبت سفارشات غیربانکی انجام دهند. این اطلاعات به صورت سیستمی و برخط به سامانه نیما منتقل می شود و در ادامه بازرگانان پیشنهادهای (پاسخ های) ارائه شده از سوی صرافی ها را مشاهده و در نهایت نسبت به خرید ارز اقدام می کنند.
در فاز نخست، ثبت درخواست¬ها برای ارزهای یورو و یوآن امکان پذیر است و متعاقبا در گام های بعدی امکان درخواست برای سایر ارزها نیز فراهم می شود.

صرافی ها درخواست های متقاضیان ارز را در سامانه نیما مشاهده کنند

صرافی ها می¬توانند با انتخاب منوی نیما در پایگاه اطلاع رسانی سنا اقدام به مشاهده درخواست¬های خرید، ارائه پیشنهادها و در نهایت نسبت به تامین ارز متقاضیان اقدام کنند. همچنین راهنمای استفاده و کار با سامانه در بخش راهنمای کاربران در دسترس قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار