در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دولتی و نفتی بودن، بزرگترین عیب اقتصاد کشور است/ سالی ٥٠٠ میلیارد دلار ارزش افزوده دریافت می‌کنیم/ تامین ۳۵ درصد از بودجه و درآمدهای ارزی کشور از نفت

گفت و گو

 

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه ۲۸ بهمن‌ماه با موضوع ظرفیت‌های ناشناخته اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ظرفیت های ناشناخته اقتصاد مقاومتی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 28 بهمن‌ماه بود که با حضور علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

آقامحمدی با اشاره به نقش دولت در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: دولت در اقتصاد مقاومتی تسهیل گر است و به عنوان مجری در اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند، چرا که أساسا دولت در اقتصاد نقشی ندارد و مردم باید مهم‌ترین نقش را در اقتصاد داشته باشند، زیرا دولتی و نفتی بودن اقتصاد بزرگترین عیب اقتصاد ما است.

وی ادامه داد: فضاسازی، مقررات سازی، و نهادسازی از جمله مواردی است که دولت به سبب آن در اقتصاد دخالت می‌کند و اگر دخالتی به غیر از این موارد وجود داشته باشد موجب اخلال در بخش‌های مختلف اقتصاد می‌شود.

آقا محمدی با اشاره به اهداف سه‌گانه اقتصاد مقاومتی افزود: رشد اقتصادی ٨ درصدی، کاهش نرخ بیکاری به ٨ درصد و کاهش ٨ درصدی تورم از اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی تصریح کرد: هدف اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال است و باید فضای اطمینان بخشی را برای مردم در اقتصاد فراهم کرد، به گونه‌ای که آینده اقتصادی قابل پیش بینی باشد.

آقامحمدی با اشاره به اینکه دولت باید تورم را مهار کند، تاکید کرد:سوال اصلی در شرایط کنونی این است که آیا دولت در این امر موفق بوده است یا خیر؟ و دقیقا هدف از اقتصاد مقاومتی تبیین برنامه‌هایی است که به دولت به منظور مسائلی از جمله مهار تورم جهت می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در هر سال ٥٠٠ میلیارد دلار ارزش افزوده دریافت می‌کنیم و اگر رشد ٨ درصدی رخ دهد، ما به ازای این رشد پس اندازی برای مردم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این پس انداز‌ها باید سرمایه گذاری شوند،اما در شرایط کنونی سرمایه گذاری اتفاق نمی‌افتد و اگر سرمایه گذاری‌هایی هم صورت می‌گیرد در بخش‌های نامناسب این اتفاق رخ می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی این هدف دنبال می‌شود که مردم پس انداز‌های خود را در کشور سرمایه گذاری کنند و اگر این سرمایه گذاری صورت می‌گیرد باید در بخش‌های خاصی باشد که سود مناسبی را در اختیار مردم قرار دهد که این سود با بهره بانکی متفاوت است.

آقامحمدی با اشاره به این که نفت جزو ذخایر کشور محسوب می شود، گفت: ۳۵ درصد از بودجه و درآمدهای ارزی کشور از نفت است به طوری که، کار دانش بنیان در حوزه نفت مثلاً مربوط به این موضوع می‌شود که برداشت از ذخایر را بالا ببریم ، متوسط برداشت از ذخایر نفت دنیا ۴۰ درصد است و ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم .

وی با اشاره به اینکه هر یک درصد بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش افزوده در این حوزه می‌تواند ایجاد کنند، بیان کرد : تمام شبکه های خرده فروشی ایران پول زیادی را می خواباند و جنسی مثلا ۵ دست می‌چرخد تا به دست کاسب برسد، این در حالیست که می‌توان اين امور را به گونه‌ای دیگر پیگیری کرد.

آقا محمدی با اشاره به اینکه عدم تعادل و ضعف در ساماندهی اقتصاد وجود دارد افزود: در ابتدای انقلاب یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کارمند داشتیم، اما اکنون ایت تعداد به حدود چهار و نیم میلیون نفر رسیده است، لذا باید نیروی انسانی هم ساماندهی شود .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نوع آرایش نیروی انسانی باید تغییر پیدا کند، گفت: دانشگاه شریف و برخی از دانشگاه های دیگر تیم هایی را تشکیل داده اند، به طوری که می‌دانند که چه نیروی انسانی با چه ویژگی هایی نیاز دارند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه سالها است که می‌خواهند اوضاع مالیات را نظم دهند گفت: دارایی نمی‌گذارد بخش های مختلف با هم ارتباط داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه داستان ذینفعان در اقتصاد ما بسیار پیچیده است، گفت : بیش از یک و نیم میلیون نفر غیر از شغل اصلیشان شغل دیگری دارند، باید هر شاغل یک کد شغلی داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کددار کردن کارمندان راهکاری ساده برای حل مشکل بیکاری به حساب می آید خاطرنشان کرد: باید ثبت روزانه بیکاران صورت بگیرد، مانند استاندار ایلام طی نشستی که در وزارت کشور بود اعلام کرد کل بیکاران را آنلاین ثبت نام می کنند.

آقامحمدی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات شغلی افراد می‌توانیم شروع به برنامه ریزی کنیم افزود: دولتی بودن یکی از معایب اقتصاد است، آحاد مردم باید در اقتصاد مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید حق خود را مطالبه کند و تشکل ایجاد کنند، اما تشکل‌های موجود کارکرد خود را ندارد، افزود: دولت یازدهم و دوازدهم ۳۰۰ شرکت از شرکت‌هایی که باید واگذار می‌شد به جایی برد که دولتی بود.

آقا محمدی با اشاره به اینکه مردم می‌گویند حقشان را چگونه باید بگیرند، گفت: مردم نمی‌توانند حقشان را از بیرون بگیرند، اولین کار اتاق اصناف و اتاق بازرگانی است و باید هر یک از صنوف را ساماندهی کند، اتاق اصناف و بازرگانی کارکرد حزبی و جناحی ندارد و کارکرد این دو تخصصی است.

وی با اشاره به اینکه محیط کسب و کار ۱۲ شاخص دارد افزود: بخش خصوصی و ذینفع کسب سود در اقتصاد، باید با ایجاد تشکل‌ها مطالبات خود را مطرح کنند.

آقا محمدی بیان کرد: یکی از مشکلات کنونی، نرخ کاهنده سرمایه گذاری است. همچنین تا کنون سرمایه‌ها به سمت مسکن حرکت می‌کرد و حالا که این بخش دچار رکود شده است ما باید سرمایه‌ها را به سمت ماشین آلات هدایت می‌کردیم، ولی این اتفاق رخ نداده است.

وی ادامه داد: باید برای سرمایه گذاری بخش‌هایی را مشخص کنیم که بازده مناسبی را داشته باشد، اما این سرمایه‌ها به طرف بانک‌هایی با سود ٢٠ درصد حرکت کرده است.

آقامحمدی با اشاره به اینکه معلوم نیست بانک‌ها با تورم کنونی چگونه این سود را پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: این رفتار یک دور باطل اقتصادی است، چرا که بانک‌ها کسری تامین سود را با ایجاد تورم فراهم می‌کنند، در نتیجه هرچه پس انداز در بانک‌ها افزایش یابد کسری سود‌ها با تورم تامین می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:سه میلیون میلیارد تو مان در کشور سرمایه داریم که شامل بندر، راه، ساختمان، ماشین آلات و ... می‌شود که اگر این میزان سرمایه بازدهی درستی داشته باشد، می‌توانیم بهره وری مناسبی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تغییر نرخ گذاری و مدیریت متفاوت ثروت یکی از این راه‌ها است، تاکید کرد: دانش بنیان کردن ظرفیت مناسبی را برای استفاده از این ثروت و سرمایه‌ها فراهم می‌کند؛ برای مثال ما در دهه ٦٠ جمعیت را پرورش دادیم که حالا افراد دانشی جامعه هستند که حدود ٧٠٠ هزار نفر را تشکیل می‌دهند، اما دارای مهارت نیستند و با دانش بنیان سازی می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار