تیتر امشب؛

اقتصادی مقاومتی از حرف تا عمل

رئیس امور اقتصاد مقاومتی، عزم دولت را برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی جدی خواند و افزود: در بسیاری از بخش ها اقتصاد مقاومتی نتایج قابل قبولی داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی خالصی رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه گفت: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی 24 بند داریم که این 24 بند در راستای تحقق اهداف مشخص تعریف شده است، یکی رشد پویا، دیگری بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی و در نهایت رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404 است.

او افزود: در سال اول مرجع رسیدگی به این موضوع شورای اقتصاد بود اما در سال 94 و با توجه به گله مندی رهبر انقلاب ستادی شکل گرفت تا حول 24 بند 12 برنامه عملیاتی را تعیین و برای تحقق آن تلاش کند.

اقتصادی مقاومتی از حرف تا عمل

خالصی افزود: پیوست فناوری و نیز تعیین چهارچوب هایی برای قراردادهای خارجی از جمله عملکرد ما در درونزا کردن اقتصاد بوده است.

او افزود: ستاد یک برنامه ملی ایجاد کرد که هدف آن افزایش توان تولید داخل بوده است؛ به این ترتیب رشد اقتصاد کشور افزایش یافت بطوریکه در سال 95 دو رقمی شد و به 10.8 دهم رسید.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه افزود: در طرح رونق تولید عملکرد خوبی داشتیم بطوری که اقتصاد را در سال های 95 و 96 رشد داد. رشد اقتصادی کشور 6 درصد و با نفت به 5.6 درصد رسیده است به این ترتیب ما به هدف رشد اقتصادی دست یافتیم.

او گفت: یکی از برنامه های ما برنامه ملی ارتقا بهره وری بوده است، ما وظایف مشخصی را برای دستگاه ها تعریف کردیم. بهره وری یعنی رشد عوامل تولید و آمارها نشان می دهند که اقتصاد نسبت به گذشته بهره ورتر شده است.

خالصی افزود: رشد اقتصادی در بخش کشاورزی امسال، 9 دهم بوده است درحالیکه همین رقم در سال های قبل منفی بوده است. در بخش ساختمان به 2.9 دهم درصد رسیده ایم، در خدمت نیز به 7.2 دست یافته ایم، به این ترتیب تولید ناخالص بدون نفت از منفی 0.3 به 6 رسیده است یعنی اقتصاد مقاومتی از سال 94 تا 96 رشد داشته است.

او افزود: یکی از شاخص هایی که عدم کارایی اقتصاد را نشان می دهد شاخص تورم است، آمارها نشان می دهند که شاخص رقابت پذیری از 76 به 69 رسیده به این ترتیب اقتصاد کشور رقابت پذیر شده است، به معنای ساده تر رتبه ایران از 76 به 69 کاهش یافته که به معنای بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه گفت: ما نمی توانیم با یک شاخص ادعا کنیم که اقتصاد کشور مقاومتی شده است یا خیر بلکه باید همه شاخصه ها را مد نظر قرار دهیم.

او گفت: احساس من این است که کشور به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرده است.

خالصی افزود: ما شتاب تورم را کم کردیم، مشکل بنگاه های اقتصادی در زمینه های مالیات، کمبود نقدینگی و نیز بیمه را رفع کرد، ما تنها در سال 95 به میزان 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به بنگاه های اقتصادی پرداخت کرده ایم.

او گفت: رشد پویا یعنی بنگاه های اقتصادی بتوانند همچنان رشد کنند، آمارهای ما نشان می دهد که صادرات در کشور رشد کرده است. رتبه کشور از 152 در سال 93 به 120 در سال 96 رسیده است که این نشان دهنده استفاده بیشتر از بخش خصوصی در چرخه اقتصادی کشور است.

خالصی افزود: برنامه اشتغال فراگیر از جمله اقدامات ستاد بوده است که در این قسمت بسته اشتغال را وزات کار داد، یکی از پروژه های ستاد پروژه پنجره واحد بود؛ کاهش یک درصدی نرخ بیکاری هم یکی دیگر از اقدامات ستاد بوده است.

منبع: سایت شبکه خبر
انتهای پیام/

رئیس امور اقتصاد مقاومتی از عملکرد دولت در این زمینه می‌گوید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار