رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

توجه به سهم و نقش بانک‌ها برای تامین مالی صادرات

خسرو تاج گفت: اولین موضوع در تامین مالی صادرات، توجه به سهم و نقش بانک‌ها است و همه انتظار دارند سهم بانک‌ها در کمک رسانی به این بخش مشخص شود.

 توجه به سهم و نقش بانک ها برای تامین مالی صادراتبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی خسرو تاج معاون وزیر صنعت معدن تجارت و رئیس توسعه تجارت در حاشیه همایش تامین مالی صادرات اظهار کرد: در طی سال‌های صادراتی یکی از موضوعاتی که همیشه از سوی صادر کنندگان مطرح بوده است، موانع ورود به بازار رقابتی و چگونگی کیفیت، قیمت و هزینه تمام شده محصولات صادراتی بوده است.

وی افزود: در ورود به بازارهای صادراتی تامین مالی و فاینانس یک موضوع کلیدی محسوب می‌شود.

خسرو تاج تصریح کرد: اگر امروز با مسائل مالی آشنایی نداشته باشیم، در بازار رقابت صادرات با مشکلات بسیار جدی روبرو خواهیم شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: ما در سازمان توسعه تجارت قصد داریم در حوزه تامین مالی صادرات اقدام‌های موثری انجام دهیم و از ابتدای سال آینده یک سامانه خدماتی جدید راه‌اندازی می‌کنیم که بر اساس الگوی مالی متمرکز و تجارب صادر کنندگان طرح ریزی شده است.

وی اضافه کرد: اولین موضوع در تامین مالی صادرات، توجه به سهم و نقش بانک ها در این رابطه است و همه انتظار دارند سهم بانک ها در کمک رسانی به این بخش مشخص شود.

خسرو تاج تاکید کرد: همایش امروز در زمینه شناخت بانک‌ها به صادرکننده داخلی باید شفاف‌سازی کرده و به آنها بگویند که می‌توانند با چه بانک‌ها در دنیا و به چه میزان مبادلات داشته باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: روش دوم به چگونگی قدرت چانه‌زنی و اهمیت بازار از دید خریداران و فروشندگان می‌پردازد.

معاون وزیر صنعت معدت تجارت اذعان کرد: گام دیگر تجمیع و بررسی اطلاعات مربوط به صادرکنندگان برای بارگذاری در سامانه جامع مربوطه در جهت بهره‌گیری سرمایه‌گذاران از اطلاعات موجود است.

وی ابراز کرد: محور چهارم مربوط به ارتباط صادرکنندگان با صندوق ضمانت صادرات و صندوق‌های مشابه آن است که در همایش امروز قصد داریم، فعالان اقتصادی و صادرکنندگان با نوع فعالیت این نوع صندوق‌های بیشتر آشنا کنیم.

خسرو تاج اضافه کرد: روش پنجم این است که به صادرکنندگان بیاموزیم از پروژه‌های صادراتی توقع صددرصد سود نداشته باشند، بلکه با اکتفا به 50 تا 60 درصد سود،‌ به جای سرمایه کامل خود را وارد کنند به شکل کارمزدی فعالیت تجاری داشته باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: محور ششم بررسی چگونگی قراردادهایی است که تحت عنوان فاینانس‌های خارجی در کشور مطرح می‌شود و در همایش تامین مالی صادرات بر آن شدیم تا بررسی کنیم تا چه میزان می‌توان از پتانسیل فاینانس‌های این چنینی در جهت رشد صادرات کشور بهره‌ ببریم.

خسرو تاج همچنین ادامه داد: مجلس شورای اسلامی دیروز ردیف بودجه 1300 میلیارد تومانی برای حمایت از صادرات در نظر گرفته و هر چند درخواست ما بودجه 4 هزار میلیارد تومانی بود، اما اختصاص بودجه جدید را به فال نیک می‌گیریم.

وی در پایان یادآور شد: بخش زیادی از بودجه پارسال سازمان توسعه تجارت برای یارانه سود بانکی صادرات به صادر کنندگان کشور اختصاص داده شد.

انتهای پیام/

تصویب بودجه 1300 میلیارد تومانی برای حمایت از صادرات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار