رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

تامین مالی، مهمترین چالش پیش روی صادرات

خسروتاج گفت: برای ورود به بازار صادرات موضوع رقابت مهم است، بنابراین توجه به تامین مالی و فاینانس بسیار اهمیت دارد.

تامین مالی مهمترین چالش صادرات استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت چهارمین همایش سالانه اقتصادمقاومتی اظهار کرد: اگر خواهان گسترش صادرات و کاهش واردات هستیم، باید نگاه جامعی به مدیریت یکپارچه و صحیح در امور اقتصادی داشته باشیم و  برای تحقق این امر باید با موانعی هانند  ورود به بازار رقابتی، کیفیت و هزینه تمام شده اجناس صادراتی توجه شود.

وی تاکید کرد: برای ورود به بازار صادرات موضوع رقابت مهم است، بنابراین توجه به تامین مالی و فاینانس بسیار مهم و کلیدی است.

خسروتاج افزود: اگر با ساز و کار تامین مالی در محیط رقابتی آشنا نباشیم، فعالیت اقتصادی ما غیررقابتی می شود و بنابراین باید سازمان توسعه تجارت، نهادهای مالی خدماتی که به بخش صادرات ارائه می دهند، خدمات خوبی باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: در طی سال های صادراتی یکی از موضوعاتی که همواه از سوی صادرکنندگان تکرار می شود، این است که ورود به عرصه رقابت های جهانی بسیار با بازار داخلی متفاوت است و بنابراین در این عرصه همه سعی می‌کنند به کیفیت، قیمت و خدمات رسانی توجه ویژه‌ای کنند.

تمام مشکلات صادراتی به تامین مالی بر نمی‌گردد

این مقام مسئول با بیان اینکه سرمایه گذاری یکی از اقدامات لازم جهت بهبود اقتصاد کشور است، گفت: اطلاعات تجاری صادرکنندگان جمع آوری می شود و در سامانه مذکور این سازمان با هدف افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی بارگذاری و منتشر می شود.

وی افزود: البته تمام مشکلات صادراتی به تامین مالی بر نمی‌گردد و برای حضور پررنگ در بازار جهانی باید در بحث کیفیت و بازاریابی که به اصلاح از آن چانه زنی یاد می شود هم، تمرکز کنیم.

خسروتاج افزود: صادرکنندگان باید تعامل بهتری با صندوق ضمانت صادرات و بخش های مشابه برای افزایش اطمینان فروش و همچنین بهبود بازاریابی خود برقرار کنند.

وی ابراز کرد: البته در بحث صادرات به خوبی عمل کرده ایم، اما صادرکنندگان گاهی انتظار سود صددر صدی را دارند ، در حالیکه چنین چیزی در تمام دنیا  بعید و دور از ذهن به نظر می رسد.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: صادرکننده ها می توانند با فعالیت های کارمزدی، کسب و کار تجاری خود را با سودی ۵۰ تا ۶۰ درصد به سرانجام برسانند.

بودجه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی برای تشویق صادرات

وی ادامه داد: با مصوبه مجلس شورای اسلامی در روز گذشته ردیفی بودجه ای نزدیک به مبلغ 1300 میلیارد تومان به عنوان مشوق صادراتی برای صادرکنندگان در سال 97 در نظر گرفته شد.

خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صنعت های متفاوتی که در کشور رونق دارد، گفت: با نگاه صادراتی به حوزه صنعت فولاد وارد شدیم که نتیجه آن را در افزایش تولید می‌توان، شاهد بود. تولیدات این صنعت تا پایان سال از 132 میلیون تن به 195 میلیون تن می رسد. به عبارت دیگر ظرفیت تولید تا پایان سال 2.5 برابر می شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: با روال صعودی ظرفیت تولید فولاد می‌توان امیدوار بود که تولید کشور تا پایان سال 1400 به 300 میلیون تن خواهد رسید.

حضور در بازار جهانی با ظرفیت سازی ممکن می شود

وی ادامه داد: نهادی همچون ایمیدرو پروژه های فولادی را مورد بررسی و پیگیری قرار می دهد که با وجود چنین تشکلی که آن را می توان  موتور پیگیری های فولادی دانست، این بخش رشد خوبی را به دست آورده است.

خسروتاج معتقد است؛ نباید بازار را به حال خود رها کرد و منتظر نتیجه تصمیم های کلان ماند، بلکه باید موتورهای پیگیری همانند ایمیدرو برای تمام کنشگرهای صنعتی ایجاد شود .

این مقام مسئول ادامه داد: در تمام کشورهای توسعه یافته نگاهی تخصصی به صنعت وجود دارد، به واسطه همین موضوع صنعت انرژی در انگلستان، صنعت آی. تی در اروپا و ... به شهرت رسیده اند. بنابراین اگر خواهان سهم بیشتری از بازارهای جهانی هستیم، باید به نگاه تخصصی و ظرفیت سازی بخش ها رو بیاوریم.

وی اضافه کرد: حضور در بازارهای جهانی نیازمند زیرساخت های بسیاری همچون افزایش کیفیت، کمیت و در نهایت اخذ فاکتورهایی برای رقابت پذیری با اجناس مشابه در بازارهای رقبا است که با این اهم با حمایت دولت و علمی شدن بنگاه ها ممکن می شود.

دیگر نمی‌توان بر مزیت مواد غنی اولیه تکیه کرد

وی گفت: برای کسب سهم قابل توجه‌ای در  بازارهای جهانی، باید به بخش اقتصادی تکیه کنیم، اکنون زمان تکیه بر مواد اولیه و مزیت های نسبی کشورها گذشته است و تخصص ها مشخص کننده توان و قدرت هر کشور محسوب می شود.

خسروتاج معتقد است؛ کشورهای توسعه یافته با ایجاد برندیگ ( نشان تجاری مخصوص) سعی در ایجاد تمایز ویژه‌ای برای خود دارند. کشورهای پیشگام با ایجاد یک برند مشهور سهم بسیاری از بازار جهانی را  از آن خود می‌کنند که متاسفانه ایران در این زمینه به خوبی ورود نکرده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت تشریح کرد: فولاد در ایران به طور موفق عمل کرده است، اما نمی توان با یک دید کلی تمام استان های کشور را به این صنعت مجهز کرد و باید به طور تخصصی استعداد و ظرفیت هر منطقه را شناسایی و بر گسترش آن تمرکز کنیم.

وی در تشریح اهمیت توجه به تخصص و ظرفیت های هر استان کشور، اضافه کرد: در نمایشگاه 6 ماهه اکسپو، دستاورد های بسیاری برای عرضه داشتیم اما با اجرا موسیقی های محلی توجه همگان را معطوف خود کردیم و مخاطب های بسیاری برای دیگر بخش های غرفه ایران هم جذب شد. شهر وین در اتریش هم با توجه به این ظرفیت های هنری اقتصادی کشور خود توانسته است، شهرت و قدرت به خصوصی را در اقتصاد جهانی به دست بیاورد.

 خسروتاج با بیان اینکه توجه به اصالت های ایرانی می‌تواند موجب بهبود وضعیت اقتصادی شود، گفت: اگر به جاذبه های گردشگری بیشتر از گذشته توجه شود، اشتغال هم که یکی از معضل‌های اصلی کشور به حساب آمده و دست خوش تحول خواهد شد.

کمتر از هزار شرکت ایرانی در سطح بین الملل فعالیت دارند

این مقام مسئول گفت: اکنون شاید کمتر از هزار شرکت در سطح بین المللی فعالیت کنند و این موضوع نشان دهنده ضعف کشور در ایجاد برندینگ و جذب بازارهای خارجی است.

وی افزود: برای گسترش صادرات خود باید به توسعه و پیوندهای منطقه‌ای هم توجه شود، بطوریکه باید تعرفه‌های دوجانبه و یا چند جانبه‌ای مابین ایران و دیگر کشورها شکل بگیرد تا مطابق آن بتوانیم صادرات و یا وارداتی با قیمت تمام شده حداقلی داشته باشیم. این موضوع در 2 سال گذشته به شدت مورد پیگیری قرار گرفته است و اکنون در حال رایزنی با کشورهایی همچون قزاقستان و برخی از کشورهای آسیای میانه که بیش از 180 نفر جمعیت دارند، هستیم.

خسروتاج در خاتمه یادآور شد: روال رایزنی برای ایجاد تعرفه ترجیهی مابین ایران و سایر کشورها به خوبی پیش می رود اما در برخی بخش ها همانند بخش کشاورزی، کشورهای هدف با حساسیت بیشتری برخورد می‌کنند و حاضر به کاهش تعرفه ها نیستند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار