مواد پاک کننده منزل برابر 20 نخ سیگار به خانم‌ها صدمه می‌زند

آسیب تنها یک بار استفاده از اسپری و مواد پاک کننده شیمیایی در زنان به اندازه کشیدن ۲۰ نخ سیگار در روز است.  

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند تمیز کردن خانه می‌تواند اثری منفی بر ریه بانوان داشته باشد و سبب آسم و بروز زخم در ریه در دراز مدت شود.
 
استفاده از تمیزکننده‌ها به شکل اسپری و یا حتی مایع می‌تواند سبب آسیب به ریه و دستگاه تنفسی بانوان و بروز بیماری‌های مختلف از جمله آسم، آلرژی و زخم در کیسه‌های هوایی ریه شود.
 
این یافته‌ها نتیجه پژوهش دانشمندان دانشگاه برگن نروژ بر روی ریه ۶۲۳۵ داوطلب مرد و زن است که خانه‌های خود را در طول ۲۰ سال با استفاده از اسپری و یا مایع‌های سفید کننده تمیز کرده‌اند.
 
کارشناسان آسیب تنها یک بار استفاده از اسپری و مواد پاک کننده شیمیایی در زنان را به اندازه کشیدن ۲۰ نخ سیگار در روز می‌دانند.
 
دانشمندان دانشگاه برگن درطول این سال‌ها ریه این افراد را اسکن و بروز بیماری‌های تنفسی را در آن‌ها بررسی کرده‌اند.
 
این پژوهش در کمال شگفتی نشان داده است که استفاده از مواد پاک کننده اثر منفی بر سلامت مردان نداشته است، حتی مردانی که به شکل حرفه‌ای به کار نظافت می‌پردازند و درحوزه خدمات کار می‌کنند.
 
کارشناسان به بانوان توصیه می‌کنند از پاک کننده‌های طبیعی دوستدار محیط زیست برای تمیز کردن خانه و محل کار خود استفاده کنند،
 
همچنین استفاده از ماسک، دستکش، لباس مخصوص کار و تعویض لباس پس از کار و استحمام، وجود تهویه مناسب در زمان نظافت و جریان داشتن هوای کافی، استفاده از مواد طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه یا استفاده از آب و دستمال‌های دارای فناوری نانو با قدرت پاک کنندگی بالا همگی برای جلوگیری از آسیب نظافت با مواد شیمیایی مفید است.


محققان با بررسی ریه بانوان دریافتند سال‌ها نظافت با استفاده از مواد شیمیایی، سبب تجمع مولکول‌های موادی، چون آمونیاک و ترکیب مواد سفید کننده در ریه آن‌ها شده است و به همین دلیل آمار مبتلایان به بیماری‌های ریوی در بانوان غیرسیگاری بیشتر از سایر گروه‌ها است.

کارشناسان همچنین به آقایان توصیه می‌کنند با توجه به مقاومت بیشتر در برابر مواد شیمیایی و قدرت سیستم ایمنی بدن آن‌ها در انجام کار‌های نظافت به بانوان کمک کنند تا آن‌ها کمتر درمعرض مواد شیمیایی و آسیب‌های ناشی از آن قراربگیرند.

ریه مردان کمتر از زنان نسبت به مواد شیمیایی حساس است و کمتر از بانوان در اثر مواردی، چون دود سیگار، سوزاندن چوب و گرد و غبار آسیب می‌بیند، اما این به معنای محافظت صد درصدی نیست و استعمال دخانیات می‌تواند سبب سرطان ریه و بیماری‌های قلبی عروقی در هر 2 گروه شود.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

زخم در دستگاه تنفس به دلیل وسواس تمیز کردن بیش از حد خانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار